Nový pražský fenomén

Za koloběžku na chodníku hrozí pokuta 2 tisíce, nikdo si s nimi neví rady

  -

Foto: Jan Hrdlička

Nový pražský fenomén
Za koloběžku na chodníku hrozí pokuta 2 tisíce, nikdo si s nimi neví rady

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Prahu zaplavily zčistajasna a možná o to větším předmětem dohadů jsou. Málokdo totiž ví, co s nimi. Elektrické koloběžky americké společnosti Lime zákon vnímá stejně jako jízdní kola, přesto na nich lidé jezdí po chodnících a zaparkované je nechávají klidně uprostřed náměstí. Za takové chování by přitom mohli dostat několikatisícovou pokutu, strážníci však přestupky toho typu samostatně neevidují a ani samotní uživatelé o zákazech většinou nevědí.

Firma s pražským magistrátem uzavřela memorandum, v němž se zavázala zajistit dodržování legislativy. A to se ukázalo jako problém, ať už kvůli porůznu poházeným koloběžkám nebo turistům projíždějícím po pěších zónách. Podle mluvčího Víta Hofmana je magistrát s představiteli Lime v každodenním kontaktu. „Před několika dny jsme je upozornili na to, že některé podmínky toho memoranda nedodržují. Společnost nám slíbila, že tuto situaci napraví a v rámci několika dnů kontaktuje městské části tak, aby se s nimi domluvila na místech, kde budou koloběžky odkládány,“ sdělil Hofman deníku Echo24.

Stěžovalo si i Národní muzeum

Radnice podle něj sbírá obdržené stížnosti a předává je americkému provozovateli. V minulých dnech jeden takový podnět podalo i Národní muzeum. Na otázku, zda se počítá s nějakými opatřeními ve smyslu omezení vjezdu koloběžek do určitých částí Prahy, odpověděl mluvčí záporně. „V tuto chvíli nic takového neplánujeme,“ řekl.

Řeší se také způsob, jakým uživatelé koloběžky parkují. Často se tak děje na zcela nevhodných místech. Zatímco vypůjčená elektrokola je třeba při odložení zajistit, tedy „přivázat“ je u sloupu či u plotu, kde běžně nikomu nevadí, uživatelé elektrických koloběžek takovými pravidly vázáni nejsou. A tak je nechávají téměř kdekoliv – kde blokují cestu, anebo neesteticky uprostřed veřejných prostranství. Podle Hofmana z magistrátu nicméně vše závisí na domluvě mezi jednotlivými městskými částmi a provozovatelem.

Pokuta až 2 tisíce

Strážníci tyto potíže vnímají, zatím ale pořádně neví, co s nimi. „Společnost se v memorandu přihlásila k řádnému a bezkonfliktnímu provozování služeb bikesharingu, zejména k motivování svých uživatelů v odkládání kol a dalších obdobných zařízení na místa, kde nebudou překážkou pro ostatní účastníky veřejného prostoru,“ napsal na dotaz deníku Echo24 Jan Čihák z kanceláře ředitele městské policie. Současně však přiznává, že i když se elektrické koloběžky na pozemních komunikacích a chodnících řadí do stejné skupiny jako běžná jízdní kola, jejich přestupky se samostatně neevidují.

„Pokud strážník zjistí, že takové koloběžky budou neoprávněně vjíždět na chodník, lze osoby na nich se takto pohybující postihnout za přestupek,“ upozorňuje mluvčí. Těmto lidem může uložit pokutu až 2 tisíce korun, uvedl pro Echo24 Čihák.

Uživatelé varování ignorují

O zákazech však ví jen málokdo. Skupinky turistů i Češi se na koloběžkách v širším centru hlavního města pohybují po chodnících běžně. O tom, že by se měli držet vozovky, neslyšeli. „Vůbec o tom nevíme,“ reagovala skupinka britských turistů. Problém pohozených koloběžek nicméně vnímají stejně. „Vídáme je všude, třeba uprostřed náměstí,“ reagoval nizozemský pár.

Lime Network, s. r. o. je bikesharingová společnost založená ve Spojených státech v roce 2017. Její zakladatelé vycházeli ze snah snížit závislost lidí na osobních automobilech při přepravě na krátkou vzdálenost. Vedle osmdesátky amerických měst se jejich limetkově zelená kola prohání také v Evropě a to v Cury\chu, Frankfurtu, Berlíně, Paříži, Madridu a Valencii. Jejich další stanicí se od konce září stala Praha.

S pomocí mobilní aplikace si koloběžku v metropoli může kdokoliv zapůjčit a zanechat tam, kam dojede. Za zapůjčení se platí 25 korun a poté dvě koruny za každou minutu. Maximální rychlost je zhruba 25 kilometrů za hodinu, o nabíjení koloběžek se starají „nabíječi“, kterým firma platí za každé nabití.

Jan Hrdlička nin

22. října 2018