Provozní zisk Škody Auto za devět měsíců klesl o 4,9 procenta, padá také Volkswagen
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Provozní zisk automobilky Škoda Auto za prvních devět měsíců letošního roku klesl na 856 milionů eur (21 miliard Kč) z loňských srovnatelných 900 milionů eur (22 miliard Kč). Ke snížení zisku přispěl hlavně rusko-ukrajinský konflikt. Negativní dopad růstu nákladů a vývoje směnných kurzů kompenzovalo zlepšení nabídky. Ve své výsledkové zprávě to v pátek oznámil mateřský koncern Volkswagen.
Tržby za leden až září vzrostly na 15,151 miliardy eur (371 miliard Kč) z 13,329 miliardy eur (326,4 miliardy Kč) loni.
Již dříve automobilka uvedla, že od ledna do září její odbyt meziročně klesl o 22,3 procenta na 544.500 vozů. V samotném září ale stoupl o 20,3 procenta.
Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, vyrábí ale také v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. Začátkem tohoto měsíce oznámila, že vstupuje na vietnamský trh, evropské modely tam nabídne již v příštím roce.
Začátkem března Škoda Auto oznámila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a v Nižním Novgorodu a zastaví export aut do Ruska. V loňském roce pro ni bylo Rusko druhým největším trhem.
Padají rovněž zisky Volkswagenu
Německé automobilové skupině Volkswagen klesl ve třetím čtvrtletí zisk po zdanění o 26,5 procenta na 2,13 miliardy eur (52,2 miliardy Kč). Automobilka musela zaúčtovat odpisy 1,9 miliardy eur v souvislosti s ukončení firmy Argo AI. Automobilka současně v pátečním prohlášení snížila výhled dodávek vozů za celý rok.
Tržby vzrostly o 24 procent na 70,7 miliardy eur. Zisk před úroky a zdaněním, který je důležitým ukazatelem úspěšnosti Volkswagenu, stoupl o 53 procent na 4,27 miliardy eur. Zaostal však za úrovní z doby před pandemií kvůli jednorázových položkám souvisejícím s pozastavením aktivit v Rusku a vstupem firmy Porsche na burzu. Automobilka se také stále potýká s problémy v dodavatelském řetězci a vysokými náklady.
Volkswagen potvrdil, že za celý letošní rok čeká zvýšení tržeb o osm až 13 procent. Snížil však výhled prodeje aut. Nyní čeká dodávky na zhruba stejné úrovni jako loni, zatímco původně čekal růst o pět až deset procent. Za devět měsíců letošního roku dodávky Volkswagenu klesly o 12,9 procenta.
Firma Argo ve středu oznámila, že nebude dále pokračovat ve své činnosti jako společnost a toto rozhodnutí učinila v koordinaci s akcionáři. Hlavními akcionáři firmy Argo je Volkswagen a americký Ford Motor, který také v souvislosti s ukončením podniku zaúčtoval výrazné odpisy. Firmy Ford a Volkswagen drží každá zhruba 39 procent akcií firmy Argo. Dvě procenta akcií vlastní firma Lyft a zbytek zakladatelé a zaměstnanci.
Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Koncern vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladní vozy MAN a Scania a užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.
Volkswagen nyní hledá ve střední Evropě lokalitu pro továrnu na baterie pro elektromobily, takzvanou gigafactory. Rozhodnutí, zda bude v Česku, Maďarsku nebo Polsku, má padnout do konce letošního roku.
Případná výstavba gigafactory na 185 hektarech by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4000 kvalifikovaných pracovních míst. Hodnota továrny má být 120 miliard korun.