komentář

Tomáš Lesser: rytíř skleněného řádu

komentář
Tomáš Lesser: rytíř skleněného řádu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zpráva z tohoto týdne, která se odlišovala od těch, po nichž by jeden zalezl a nevycházel, byla, že v Paříži dekorovali Řádem umění a literatury českého rytce do skla Tomáše Lessera. Mistra karlovarského podniku Moser, té firmy, kterou lze bez přehánění nazvat světově věhlasnou, a to díky tradici špičkové umělecké práce, kterou tam sto padesát let udržují lidé jako Tomáš Lesser.

S tímto čerstvým rytířem (řád vymyslel de Gaulle, jenž byl skrytý monarchista) jsem se před čtrnácti dny setkal v jeho domě v Jenišově u Karlových Varů, kam jsem za ním přijel, abych s ním udělal rozhovor. Kdybych o tom, co se v Paříži na něj chystá, nevěděl, tak by o tom Tomáš Lesser asi ani nemluvil. Měl jsem pocit, že ho to spíš uvádí do rozpaků a že mnohem raději, když už, mluví o své práci v Moseru, o tom, jak se sklo drží, jak se musí naklánět k brusce, co to znamená, rýt do skla ty úžasné tvary, a co se stane, když se to náhodou nepovede, což se mu ale už nestává, dodal bych já. Je to svým způsobem nepředstavitelná věc, provádět se sklem takové zázračné věci, ale on o tom mluvil jak jen možno skromně a normálně, jako by mluvil o normální, běžné práci, o něčem, co by zvládl každý. To určitě…

Tomáš Lesser působí, na rozdíl od svých děl, jako normální pětačtyřicetiletý muž, má dvě děti, v pokoji bicí soupravu, u níž relaxuje. Za okny pohled na hřeben Krušných hor, na které občas vysvitne slunce a ozáří je trochu podobně, jak to je vidět na světelných efektech jeho rytin do skla.

Je to obyčejný příjemný člověk a přitom mistr, jednička ve svém oboru, vlastně unikát. Narodil se v Ostrově nad Ohří, městě kousek od Karlových Varů. Tam i vyrostl a chodil do školy. Odmala rád kreslil, říkal, že to ho bavilo ze všeho nejvíc. Když se v Ostrově konal Dětský filmový festival Oty Hofmana, pořádala se nějaká soutěž pro mateřské školy v kreslení, no a on ji tehdy vyhrál. Takže se v něm projevil výtvarný talent, díky čemuž ho rodiče dali do lidové školy umění, kde ho vedl pět let akademický malíř František Tumpach, významný malíř zdejšího regionu. Naučil ho ještě v mém dětském věku malířské základy. Od něj se dozvěděl něco o figuře, o anatomii, o stínování, o perspektivě. Už jako dítě se chtěl stát malířem a tahle škola ho bavila víc než ta normální. V té, jak říkal, nějakým vynikajícím žákem nebyl, pořád jen chtěl malovat a kreslit… Když se pak na konci základní školy rozhodovalo, kam půjde, chtěl jít na nějakou školu výtvarnou – a právě František Tumpach mu doporučil sklářskou školu v Kamenickém Šenově, což se zalíbilo i jemu. To bylo v roce 1989. Jenže učitelky na škole mu říkaly, že s jeho prospěchem nemá šanci, že tam je samá chemie a fyzika, že to nezvládne. On to přesto zkusil, přijel do Šenova na talentové zkoušky a ty udělal nejlíp z dalších sto padesáti uchazečů. Tak ho přijali.

Stal se rytcem a mistrem ve firmě Moser. Jeho vázy a umělecké předměty ze skla mají elitní sběratelé (jiným slovem boháči) po celém světě, milují a obdivují je zvláště ve východní Asii, kde Tomáš Lesser už mnohokrát své mistrovství předváděl, ale jak vidno, ocení ho i ve snobské Francii, kde jen tak udělat dojem není vůbec jednoduché.

Je to pocta především a zásadně pro Tomáše Lessera, ale myslím, že to může být povzbuzení i pro kraj kolem Karlových Varů, kam takové věci nepřicházejí každý den. Přitom to byl kraj, který byl právě tou šikovností kdysi proslulý a slavný. Lidé jako Tomáš Lesser tam vracejí v tomto ohledu naději.

 

 

28. února 2020