komentář petra holuba

Začíná ruská ruleta o 100 miliard

komentář petra holuba
Začíná ruská ruleta o 100 miliard

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ve světě propadlém lovení rekordů si Česká republika znovu polepšila. Jako jediná země na světě zřejmě bude mít od prvního prosince dva funkční systémy na výběr mýtného. Čtvrteční verdikt antimonopolního úřadu ovšem upozornil na riziko, že ani jeden z nich nepůjde používat. Galimatyáš kolem mýta je vizitkou nejen ministrů dopravy za hnutí ANO.

Celý příběh hledání nového správce systému, který vybírá poplatky od nákladních automobilů na českých silnicích, začal už koncem roku 2014. Ministr Dan Ťok tehdy naostro rozjel přípravu na veřejnou soutěž, která měla najít provozovatele mýta nejdříve v letech 2017–2026 a poté v letech 2020–2029. Nemá smysl připomínat všechny excesy a právní bitvy. Ovšem teď rozhodl antimonopolní úřad, že smlouva o výběru mýta na léta 2020–2029, kterou loni stát uzavřel s konsorciem Czech Toll/Sky Toll ze stáje Petra Kellnera, byla podepsána protiprávně. Zatím mýtné inkasuje dosavadní dodavatel Kapsch pomocí mikrovlnného systému, od prvního prosince má službu převzít satelitní systém od Czech Tollu. Ovšem nikdo neví přesně, jak to bude dál. Začíná ruská ruleta, kterou sehrají právníci nominovaní státem i oběma zúčastněnými podniky. V banku leží něco přes 100 miliard korun, které se mají na českých silnicích vybrat v příštím desetiletí.

Antimonopolní úřad to vykladačům neusnadnil. Smlouvu na mýto zakázal plnit jenom na příkaz Krajského soudu v Brně, a proti tomuto příkazu se mezitím odvolal k Nejvyššímu správnímu soudu. Je možné, že vyšší instance příkaz během měsíce zruší a celý problém s mýtem smete ze stolu. Zdaleka se ale na to nejde spolehnout. Zároveň antimonopolní úřad oznámil, že zákaz plnění smlouvy uložil s odkladem jednoho roku. Proto může Czech Toll prvního prosince svůj systém spustit a ministr Vladimír Kremlík už také dal najevo, že ho tím pověří. Proti verdiktu antimonopolních úředníků také ministr podá rozklad k předsedovi úřadu Petru Rafajovi. Je dost pravděpodobné, že Rafaj bude zdržovat, a zákaz plnění smlouvy na mýto nabude právní moci až někdy na jaře.

Teoreticky je proto možné, že mýto bude v příštím roce vybírat Czech Toll, ovšem smlouva přestane koncem příštího roku platit, na dvanáct měsíců vypnutý systém od Kapsche už nepůjde zprovoznit a kamiony budou po českých silnicích jezdit zadarmo. Míra pravděpodobnosti krizového scénáře není příliš vysoká, přesto právě v příštích týdnech a měsících bude tato vyhlídka určovat chování odpovědných úředníků českého státu. V každém případě mají dopraváci o zábavu postaráno.

Největší zakázka od roku 2013

V období po roce 2013 nastoupila politická garnitura, která toho v oboru veřejných projektů příliš nedokázala. Ani se nepokusila o nějakou významnou reformu, nepřišla jediná větší investice do budoucnosti. S tím souvisí, že neproběhly žádné mimořádné veřejné zakázky, tedy s výjimkou soutěže o provoz mýtného systému v letech 2020–2029, která zatím dopadla výše popsaným způsobem. Vlády uplynulých let tedy prokázaly nezpochybnitelné mistrovství v disciplíně, jak si zbytečně zkomplikovat život. Něco takového by nesvedl ani Buridanův osel, který se jen neuměl rozhodnout mezi dvěma kupkami sena a zemřel hlady. Zdejší ministři si dokonce k prvnímu objednali druhý mýtný systém, aby svou neschopnost rozhodovat měli na čem demonstrovat.

Proto je dobře, že se ministři dvou minulých vlád a současného kabinetu do ničeho dalšího nepustili – a snad už ani nepustí.

Další články Petra Holuba najdete zde

 

28. září 2019