ANO znovu slibuje kilometry dálnic. Rozpočet však tomu neodpovídá
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Hnutí ANO, které pět let vládne rezortu dopravy, se zatím valnými výsledky ve výstavbě dálnic nemůže pochlubit. Ani chystaný rozpočet 87,3 miliard korun pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) změně příliš nenahrává. Přesto premiér Andrej Babiš (ANO) slibuje ještě letos otevřít 34 km nových dálnic a příští rok i se silnicemi dokonce 60, což však nesedí s čísly, které nedávno uváděl ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Ten v srpnu ve vyjádření pro Echo24 mluvil o 23 kilometrech a v příštím roce o 32 kilometrech. „Když nás chce opozice a opoziční novináři zpražit, upozorní na to, že v roce 2018 byly zprovozněny pouhé 4 kilometry nové dálnice. Jedná se o logický důsledek zastavení přípravy a zahajování dálničních staveb po roce 2009. Od roku 2014 jsme výstavbu postupně znovu rozjížděli. V letošním roce bude zprovozněno 23,5 kilometrů nových dálnic, v příštím roce to bude 32 kilometrů. Aby bylo i v příštích letech co otevírat, je přirozeně nutné nové stavby také zahajovat. Návrh rozpočtu na příští rok s tím jednoznačně počítá,“ uvedl Kremlík.
Kde se tedy vzala Babišova čísla, o kterých mluví ve svém tradičním nedělním hlášení? Letos by se měl otevřít úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou (14,3 km), dále pak v červnu stát zprovoznil úsek D3 z Bošilce do Ševětína, což je 8,1 otevřených kilometrů a dává to dohromady Kremlíkova čísla. K Babišovým počtům se dostane jen díky otevření úseku Ševětín-Borek, jenže zde se nejedná o klasickou výstavbu dálnice, ale o pouhé rozšíření stávající komunikace, kdy jeden dvojpruh již stojí. U počtů v roce 2020 je například i úsek Rybí-Rychaltice na dálnici D48, kdy se z čtyřproudové silnice udělá rozdělená dálnice.
Nízký rozpočet
Starosti o výstavbu dálnic budí také nízký rozpočet pro SFDI. Státní fond dopravní infrastruktury žádal 109,350 miliard. Z toho měl stát zaplatit 78,994 miliard a zbylých 30,356 miliard mělo jít z zdrojů Evropské unie. Realita je však odlišná. Stát přiklepl 70,2 miliard z národních zdrojů a Evropská unie přidá 17,1 mld, takže bude SFDI příští rok hospodařit s rozpočtem 87,3 miliard korun.
„Rozpočet je navrhován v celkové výši 87,3 mld. Kč (70,2 mld. Kč národních zdrojů a 17,1 mld. Kč prostředky EU). Požadavky jednotlivých investorů jsou v součtu 109,350 mld. Kč. Rozdíl tedy přes 22 mld. Kč. Vzhledem k požadavkům se jedná o nedostatečné krytí,“ říká ve svém stanovisku Sdružení pro výstavbu silnic.
Server zdopravy.cz navíc upozornil, že ve fondu budou chybět peníze i na probíhající stavby. Při součtu jednotlivých položek bude na příští rok potřeba téměř 20 miliard korun. Rozpočet však počítá pouze se 17 miliardami. Rozpočet tak bude poprvé v historii v mínusu už při současné rozestavěnosti.
Přesto ministerstvo dopravy věří, že se stavět bude. „Co se týká zahajování nových staveb v roce 2020, Ministerstvo dopravy přijme taková opatření, které zamezí vzniku nekrytých smluv se zhotoviteli, ale zároveň ve spolupráci s Ministerstvem financí hledá možné další finanční zdroje na pokračování investičního programu. Objem staveb oproti schválenému rozpočtu letošního roku neklesne. Důvodem zvýšení požadavků na rozpočet je tak zejména významný pozitivní posun v připravenosti staveb k realizaci,“ uvedl Tomáš Čoček, náměstek ministra dopravy.
Masivně investujeme do dopravy, říká Babiš
Babiš však tvrdí, jak jeho vláda „masivně“ investuje do dopravy. „Za 5 let jsme dali do dopravních staveb 526 miliard. Příští rok bude mít fond dopravní infrastruktury 87,3 miliardy včetně evropských peněz. Chystáme 151 velkých dopravních staveb nad 300 milionů za celkem 218 miliard. Právě teď stavíme 138,1 kilometru nových dálnic a 62,8 kilometru silnic I. tříd a obchvatů měst,“ uvedl premiér ve svém hlášení.
Často se hovoří o tom, že rezort dopravy v čele s ministrem ANO vloni otevřel pouhé čtyři kilometry dálnic. Situace však nebyla lepší ani v předchozích letech. V roce 2014 se nepostavil ani metr dálnice, pět kilometrů bylo zprovozněno o rok později, 16 a 17 kilometrů v letech 2016 a 2017 a nakonec necelé čtyři kilometry vloni.
Babiš však tvrdí, že za to mohou předchůdci. „V letech 2010 až 2011 přišly masivní škrty v investicích do dopravy, rozpočet klesl o 25 miliard a Nečasova vláda ODS a ministr dopravy Vít Bárta zastavili přípravu staveb. Víte, kdy v téhle zemi naposledy zahájili nějakou novou stavbu? Bylo to v roce 2010 na chomutovské D7. Od té doby se nedělo 5 let nic, dokud jsme nepřišli my. Náš Dan Ťok v roce 2015 začal stavět budějovickou D3. Takže opakuju, a bohužel ne naposled, protože hejtři nepřestanou pořád omílat tu pitomou písničku o čtyřech kilometrech. Dálnice, které nikdo nezačal před námi stavět, nemůžeme otevřít. To je prostě fakt,“ uvedl Babiš.