Mýtný tendr

Spor o mýto se znovu rozhořel. Rafajův ÚOHS kritizuje společnost Kapsch

Mýtný tendr
Spor o mýto se znovu rozhořel. Rafajův ÚOHS kritizuje společnost Kapsch

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Současný výběrčí mýta společnost Kapsch nebyla znovu úspěšná a chce pouze vytahat peníze z kapes daňových poplatníků. Tak reaguje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na další pokračování sporu mezi firmou Kapsch a antimonopolním úřadem. Ten se rozhořel znovu v pondělí, kdy Krajský soud v Brně přikázal ÚOHS rozhodnout do 9. září o námitkách společnosti Kapsch proti mýtnému tendru. Ten sice vyhrálo už dříve konsorcium firem CzechToll/SkyToll, přesto je celý systém výběru mýta na příští rok nadále v ohrožení.

Faktem totiž zůstává, že společnost Kapsch vyhrála už svůj třetí soud v řadě. Naposledy se za ní postavil Krajský soud v Brně, který se zabýval žalobě společnosti na antimonopolní úřad z důvodu nečinnosti. S připomínkami Kapsche proti mýtnému tendru se tak antimonopolní úřad musí vypořádat do třiceti dnů. Podle prvotních vyjádření se ÚOHS hodlalo rozhodnutím soudu řídit, i když úřad pochyboval nad celým smyslem rozhodnutí.

Úřad pod vedením Petra Rafaje však proti firmě Kapsch ostře vystoupil. „Společnost Kapsch nebyla v tendru na mýtný systém úspěšná a Úřad pro ni byl v podstatě poslední možností, jak to změnit. Kapschi jde o zisk a z prohlášení jeho představitelů je zřejmé, že udělá cokoliv, aby své šance na návrat do lukrativního byznysu oživil. Relativně před nedávnem přitom tatáž společnost nezávislý přístup a profesionalitu Úřadu chválila, z čehož je zřejmé, že jí nikterak nejde o spravedlnost a dodržování zákona, ale pouze o peníze z kapes českých daňových poplatníků,“ uvedl tiskový odbor ÚOHS.

Podle antimonopolního úřadu navíc čerstvé rozhodnutí soudu ukládá ÚOHS, aby rozhodl opačně než požaduje zákon. „ÚOHS neměl nikdy v minulosti problém postupovat dle rozsudku soudů, ale takto „inovativní postup“ chtěl mít posvěcen i od Nejvyššího správního soudu. Přerušení řízení nicméně bylo Krajským soudem v Brně označeno za nečinnost,“ uvedl dále antimonopolní úřad.

Mýtný tendr je tak i tímto rozhodnutím soudu nadále nejistý. Konsorcium firem CzechToll/SkyToll sice už zkouší nové satelitní technologie, přesto se může celý tendr nadále zrušit. Obávají se toho i někteří politici, kteří za přístup k mýtnému tendru často kritizovali bývalého ministra dopravy Dana Ťoka.

„Tendr jako takový ohrožen je, neb znovu hrozí, že bude zrušen. Větší problém by ale byl výběr samotného mýta po 31.12. 2019. V případě zrušení tendru by totiž nastalo vakuum a pokud se ministerstvo dopravy na to nepřipraví již nyní, může hrozit jeho zastavení,“ uvedl dříve pro Echo24 Ondřej Polanský.

Pochybnosti vyvolává také to, že o připomínkách bude rozhodovat šéf ÚOHS Petr Rafaj, u kterého policie provedla prohlídku právě kvůli mýtnému tendru.„Pan předseda byl některými politiky včetně mě vyzýván, aby odstoupil ze své funkce. Důvod je prostý, kdy jeho chování nebylo v žádném případě transparentní a rozhodně nestandardní,“ řekl dříve pro Echo24 lidovec Marian Jurečka. Na rezignaci Rafaje trvá i ODS, podle které je další rozhodování ve věci mýtného tendru velmi netransparentní. „Petra Rafaje jsme v ODS vyzývali k rezignaci už v březnu a náš postoj se od té doby v ničem nezměnil,“ řekl poslanec ODS Stanislav Blaha.

Zdlouhavé výběrové řízení

Zejména bývalý ministr dopravy Dan Ťok byl pod palbou kritiky za zdlouhavé výběrové řízení k mýtnému tendru. Původně totiž měla smlouva s provozovatelem mýta firmou Kapsch platit do konce roku 2016. Ťok bez řádného výběrového řízení podepsal dodatek smlouvy na provozování výběru poplatků na další tři roky. Ministr svůj podpis obhajoval tím, že prodloužení kontraktu je jediným možným řešením. Ťok se také pochlubil, že vyjednal slevu ve výši 1,54 miliard korun na období od roku 2017 do roku 2019. Smlouvu navíc nechal ministr uzavřít o víkendu a podepsal ji jeho náměstek.

Situace ohledně mýta se dostala také na půdu sněmovny, kde se probíraly podrobnosti ohledně razie NCOZ u Petra Rafaje a prvního místopředsedy hnutí ANO Jaroslava Faltýnka. Ten se měl scházet s předsedou antimonopolního úřadu a také s šéfem firma Kapsch. Po dvou schůzích není jednání poslanců stále dokončené, i když Jaroslav Faltýnek považuje téma za uzavřené. „Okolnosti provázející mýtný tendr jsou od začátku podivné, řešíme je i na plénu Poslanecké sněmovny a tento bod ještě není dokončený. Nedivím se, že jej provázejí i žaloby zúčastněných,“ řekl Stanislav Blaha.

Opoziční poslanec dodává, že by bylo transparentní odhalit smlouvu s vítězem tendru. „Pokud vím, ministerstvo dopravy ještě nezveřejnilo smlouvu s CzechToll/SkyToll. To atmosféře tendru nepřispívá. Nový ministr dopravy by to měl okamžitě udělat,“ dodal Blaha.

 

14. srpna 2019