Dopravci se bojí apokalypsy. Nepostradatelná kapalina AdBlue rekordně zdražila a hrozí její nedostatek
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Majitel všech aut s dieselovými motory si zoufají. Zdražování energií a surovin totiž vyhnalo raketově nahoru také cenu speciální kapaliny AdBlue, která redukuje zplodiny a bez které tato auta nemohou jezdit a v dnešní době je tato látka téměř nenahraditelná. Dopravci s nákladními auty se tak logicky obávají hrozícího nedostatku AdBlue, který by nastal při jeho vykupování do zásob, a mluví až o „apokalypse“.
Podle slov hlavních distributorů zatím dodávky na čerpací stanice, byť za podstatně vyšší cenu, ohroženy zatím nejsou. Někteří dopravci už ale lokální výpadky zaznamenali a vyjadřují velké obavy z budoucnosti.
„Pevně věřím, že s množícími se zprávami o problémech s AdBlue nenastane panika s vykupováním do zásoby, která by mohla vést ke skutečnému nedostatku. Touto situací, která se může opakovat i kdykoliv v budoucnosti, se musí neprodleně zabývat i vláda v souvislosti s tvorbou hmotných rezerv. Současně si myslím, že by měla včas zasáhnout především Evropská komise, protože právě unijní normy z AdBlue strategický materiál vytvořily. Možná jde o čistě obchodní spor výrobců a distributorů, ale rukojmími jsme my všichni,“ řekl k tomu generální tajemník ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.
Zatímco cena příměsi byla před energetickou krizí do deseti korun za litr, dnes se na čerpacích stanicích lze setkat i se 70 nebo 80 korunami.
V posledním týdnu velkoobchodní cena AdBlue stoupla zhruba na trojnásobek, a to v důsledku zdražení základní suroviny pro její výrobu, kterou je zemní plyn. Navíc se objevují zprávy o omezování nebo dokonce zastavování její výroby. Při přerušení dodávek však dojde k zastavení prakticky všech nákladních vozidel, autobusů i stavebních strojů, upozorňují dopravci.
„Tedy taková malá apokalypsa, kdyby během několika hodin došlo i ostatní palivo na čerpacích stanicích, zastavily by se výrobní závody a ustalo zásobování zbožím i základními potravinami. Neblahým příkladem, sice z jiné příčiny, je Velká Británie,“ tvrdí Hromíř.
Aditivum AdBlue se na stojanech čerpacích stanic začalo objevovat zhruba před patnácti lety, když pro nákladní vozidla s naftovými motory začala platit emisní norma Euro 4. Po roce 2011 s příchodem normy Euro 5 se už bez ní neobešlo takřka žádné nově vyrobené užitkové vozidlo, s platností normy Euro 6 je ke svému provozu potřebují i mnohá osobní vozidla se vznětovým motorem.
Systém selektivní katalytické redukce SCR pomocí vstřikování kapaliny AdBlue výrazně snižuje emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Aby bylo znemožněno obcházení těchto norem, jsou všechna vozidla používající AdBlue z výroby vybavena systémem znemožňujícím jejich provoz bez této kapaliny.