PARKOVÁNÍ V PRAZE

Praha připravuje radikální změny v parkování. Ve hře je zdražení i „rozsekání“ parkovacích zón

PARKOVÁNÍ V PRAZE
Praha připravuje radikální změny v parkování. Ve hře je zdražení i „rozsekání“ parkovacích zón

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Systém parkování v Praze zřejmě čekají velké změny. Mezi ně by mohlo patřit například zdražení parkovného nebo zmenšení parkovacích oblastí. Uvažuje se také o zrušení výhod pro elektromobily. Začátkem dubna se počítá s rozšířením zón v městských částech Praha 8 a 18. Cílem je podle radních především nahradit dopady pandemie na rozpočet, ale také zabránit opakovanému nelegálnímu parkování na chodnících.

Materiál, na kterém se dohodli pražští radní už vloni v červnu, neobsahuje konkrétní popis dalších kroků – jen po mnoha letech relativně nahodilého vývoje definuje strategii dalšího rozvoje zón placeného stání (ZPS) v Praze. Podle radních je klíčová hlavně problematika návštěvnického parkování, cílem je zajistit co nejvíc míst pro rezidenty. Například se musí změnit, že podzemní garáže zejí prázdnotou a řidiči nelegálně parkují nad zemí na místech rezidentů nebo fakt, že platí stejná cena parkování návštěvníků Prahy na periferii a v centru. O změnách se nadále jedná.

„Když vláda během pandemie zrušila parkovací zóny a místa rezidentů mohli obsadit návštěvníci města, jasně se ukázalo, jak jsou modré zóny pro rezidenty důležité. Vítají je i městské části, nedávno na základě jejich žádostí rada schválila rozšíření zón Prahy 9 a 18 a nové vyznačení na celém území Prahy 10,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. „Předpokládám, že tento trend bude pokračovat. Proto musíme vyhodnotit dosavadní fungování parkovacích zón a nastavit směr, jakým se budou dále ubírat. V centru našeho zájmu budou vždy rezidenti a Pražané,“ dodal. Největším rozšířením bylo vloni zapojení Prahy 10, která už byla obklopena městskými částmi, kde parkovací zóny normálně fungovaly.

K rozšíření zón na Praze 9 a 18 má dojít začátkem dubna. Na Praze 9 vznikne fialová zóna, která se bude krýt s modrou zónou a bude nabízet možnost parkování všem rezidentům či abonentům s platnou parkovací kartou. Podle radních by jedním z řešení mohlo být zmenšení parkovacích zón a samozřejmě také zdražení parkovného, o kterém hovořil už dříve i primátor Zdeněk Hřib. Zdražovat se mělo také jízdné na hromadnou dopravu.

Cílem nové strategie je podle radních odstranit nedostatky dosavadního fungování, efektivně a spravedlivě rozdělit veřejný prostor mezi jeho možné uživatele, zvýšit počet parkovacích míst minimálně o 15 %, snížit nerespektování ZPS a omezit nelegální parkování na chodnících, přechodech nebo na zeleni. Strategie se opírá o analýzu společnosti Deloitte, která uvádí, že nynější cena parkování neodpovídá ani nákladům, které na provoz parkovacích zón Praha má. Zároveň je podle společnosti v jiných městech jako třeba Mnichov nebo Vídeň běžné, že jsou parkovací zóny mnohem menší. Řešit by se mělo také to, aby pro lidi bylo výhodnější parkovat v garážích a nikoliv na ulici.

Právě zmiňovaná Praha 9 nyní hledá zhotovitele projektové dokumentace k novostavbě parkovacího domu u polikliniky na pražském Střížkově. Parkovací dům bude mít zhruba 800 míst ke stání. Zakázku radnice uveřejnila ve věstníku veřejných zakázek.

Předmětem zakázky je zhotovení projektové dokumentace k novostavbě parkovacího domu podle návrhu Gabriely Šolcové a Přemysla Kokeše. Vybraná firma zajistí dokumentaci pro územní rozhodnutí a rozhodnutí o umístění stavby, dokumentaci pro stavební povolení a pro provedení a zadání stavby. Součástí kontraktu je rovněž spolupráce při výběru stavitele. Zájemci se mohou do tendru hlásit do 22. února

„Potvrdili jsme si směr, kam mají parkovací zóny mířit. Nyní budeme s městskými částmi probírat jednotlivá specifika a jejich potřeby. Mám radost, že Strategii na výboru podpořili také opoziční zastupitelé. Samozřejmě očekáváme dotazy ohledně případných změn ceny rezidentního parkování. To je otázka jednání s městskými částmi, protože systém musí být jednotný a jeho části do sebe musí zapadat. Nic konkrétního není na stole,“ uvedl v tiskové zprávě Scheinherr.

„Budeme prověřovat i možnost cca 100 volných hodin ročně pro návštěvy rezidentů a cenové zvýhodnění parkujících Pražanů mimo jejich městskou část proti běžným návštěvnickým tarifům,“ dodal Pavel Richter, předseda Výboru pro dopravu zastupitelstva.

Strategie rozvoje parkování 2020–2025 je v souladu se zastupitelstvem přijatým Plánem udržitelné mobility Prahy a okolí. Strategie zároveň podle radních podporuje klimatický závazek hlavního města Prahy. Systém parkování se neobejde bez součinnosti hlavního města Prahy, jeho podřízených organizací, jednotlivých městských částí a Středočeského kraje.

, jkr

4. února 2021