KOMENTÁŘ ONDŘEJE ŠTINDLA

Další kapitola smutné historie rodiny Woodyho Allena

KOMENTÁŘ ONDŘEJE ŠTINDLA
Další kapitola smutné historie rodiny Woodyho Allena

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Slavný americký herec a režisér Woody Allen patří mezi prominentní cíle kampaně MeToo. V jeho případě jde o velice vážné obvinění, o to tíživější, že jeho pravdivost i nepravdivost po letech nejde stoprocentně prokázat (justiční systém před lety režiséra očistil, zůstaly ale pochybnosti).

Režisérova adoptivní dcera Dylan Farrowová Allena obvinila, že ji v roce 1992 coby sedmiletou znásilnil. Mělo se tak stát krátce poté, co Allen opustil její adoptivní matku, herečku Miu Farrowovou, a začal žít s její (nikoli jeho) dvacetiletou adoptivní dcerou Soon-Yi, jejich vztah vydržel do současnosti.

Dylan obvinění zopakovala před čtyřmi roky a znovu poté, co se rozjela kampaň MeToo; dostalo se jí značné podpory jako oběti, které nikdo nevěřil. Její verzi událostí potvrdil i její bratr Ronan, známý novinář, jenž významně přispěl k odhalení sexuálních zločinů Harveyho Weinsteina, jež MeToo odstartovala. O Allenovi vyšlo několik velmi nelichotivých článků, množství hereček a herců vyjádřilo lítost nad tím, že přijali roli v jeho filmu, a odhodlání to neopakovat (například Natalie Portmanová, Marion Cotillardová nebo Colin Firth). Z Allena se stala persona non grata.

V končícím týdnu se k tomu chóru obvinění přidal protichůdný hlas. Vzpomínkový text publikoval další adoptivní syn Farrowové, Moses Farrow. Postavil se jednoznačně na Allenovu stranu, byl jako dítě přítomen v domě, kde mělo ke zneužití dojít, a může prý jednoznačně potvrdit, že ke zneužití nedošlo.

Příběh, jak ho Dylan Farrowová popsala, se prý nemohl odehrát – už kvůli tomu, že dispozice příbytku je v něm popsána nesmyslně. Především byl ale Allen v té době pod neustálou „ostrahou“. Mia Farrowová podle Mosese dětem neustále vtloukala do hlavy, jaké je její partner monstrum, jak odporně se vůči ní i jim prohřešil, neměly s ním zůstávat samy.

Především však přesvědčivou a věcnou dikcí, za níž je znát jakási znavená emoce, popisuje dlouhodobé zneužívání, jemuž byly děti Mii Farrowové vystaveny ze strany adoptivní matky: systematické psychické i fyzické týrání, jehož nebyly ušetřeny ani postižené děti, manipulace, které se zdaleka neměly týkat jen osoby Woodyho Allena, historii psychických poruch v rodině herečky (její bratr byl odsouzen za sexuální zneužívání dětí), předčasná úmrtí sourozenců, jež byla podle Mosese zjevným důsledkem „výchovy“ v rodině.

Jistě. Rozhodující důkaz Allenovy neviny Mosesova publikovaná výpověď nepředstavuje. Nakonec je to tvrzení proti tvrzení, jednomu nakonec nezbývá, než aby jednu z těch protichůdných výpovědí dvou nešťastných sourozenců přijal.

Pokud chce žít v přesvědčení, že má ve věci jasno. Jisté je v tu chvíli jenom jedno – v domácnosti Mii Farrowové a Woodyho Allena k hroznému zneužívání docházelo – jen není jasné, kdo byl pachatelem. A rozchod režiséra a herečky musel být děsivý.

Zajímavé by bylo vyslechnout reakce těch umělců, kteří se okázale zříkali spolupráce s Woodym Allenem a činili tak s uspokojivým vědomím, že u toho vypadají dobře. Zatím z jejich strany zaznívá jen ticho. Člověk si ale může aspoň pustit nějaký Allenův film s Miou Farrowovou, třeba Purpurovou růži z Káhiry nebo Hanu a její sestry, je na nich tak moc znát, že muž za kamerou je do své hlavní představitelky zamilovaný. Jak říkala jedná dávná westernová postava: smutný, přesmutný je svět.

27. května 2018