PPF převezme Škodu Transportation ihned po souhlasu antimonopolního úřadu

PPF převezme Škodu Transportation ihned po souhlasu antimonopolního úřadu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Investiční skupina PPF Petra Kellnera převezme plzeňskou Škodu Transportation ihned poté, co transakci schválí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vydání souhlasu by nemělo trvat dlouho. Vzhledem k tomu, že oborové překrytí je minimální, mohlo by být hotovo za dva až tři měsíce, řekl ve středu předseda dozorčí rady strojírenské skupiny Škody Transportation Tomáš Krsek. Žádost tam podle něj podají oba subjekty společně velmi rychle.

Zatím se v továrně podle něj nepočítá se žádnými změnami. „Všechno je na novém vlastníkovi až po takzvaném closingu, tedy po souhlasu ÚOHS a po finalizaci transakce,“ uvedl Krsek. Smlouva mezi kupujícím a prodávajícím je podepsaná, ale nabude účinnosti po souhlasu ÚOHS. Teprve poté se stane PPF faktickým vlastníkem skupiny ŠkodaTransportation.

Podle Krska by měly strojírny s novým stoprocentním vlastníkem zachovat dosavadní výrobní program i počet zaměstnanců. PPF chápe jako stabilního a dlouhodobého vlastníka. Krsek se nedomnívá, že by kontakty PPF, například v politice, ekonomice i v zahraničí, mohly strojírnám pomoci více, než se to dařilo současnému managementu skupiny. „Ten byznys je primárně o kvalitě výrobků. A pro tu je samozřejmě důležitá finanční stabilita, ale pak je to primárně o schopnosti firmy produkovat kvalitní výrobky,“ uvedl Krsek. Možné průniky na zahraniční trhy nebyly předmětem debaty o akvizici. K otázce, zda si nový vlastník ponechá současný management, Krsek uvedl, že věří, že PPF přesně věděla, do jakého oboru vstupuje, a má to dobře rozmyšlené.

Zájem o Škodu Transportation měl více než rok největší výrobce kolejových vozidel na světě, Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) z Číny. Tehdejší ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) ve středečním Deníku uvedl, že Číňané firmu nekoupili, protože jim odmítl dát garanci. Záruku však odmítl poskytnout, podle něj by to byla „politická sebevražda a pozvání k trestnímu stíhání“. Nevyloučil proto, že to nakonec mohlo být i důvodem jeho odvolání z ministerské funkce. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) ale serveru Lidovky.cz sdělil, že taková spekulace je nesmysl. Uvedl, že Mládka odvolal kvůli nezvládnuté komunikaci týkající se snížení cen mobilních operátorů a zlepšení postavení spotřebitelů.

Na začátku listopadu česká média přišla s informací, že Škodu koupí Energetický a průmyslový holding miliardáře Daniela Křetínského. Následné jednání s PPF bylo velmi rychlé. K otázce, zda byla prodejní cena srovnatelná s tou, kterou nabídl holding EPH, Krsek řekl, že „pokud by nebyla srovnatelná, tak bychom to neprodali“. Média považují koupi odhadovanou na více než deset miliard korun za jeden z největších obchodů roku. Součástí transakce je i závazek PPF poskytnout Škoděprovozní úvěr na financování nezbytných potřeb společnosti. Český vlastník má podle Krska určitě výhodu z pohledu zachování klíčových aktivit v České republice. V tom je jeho benefit vyšší než třeba u možného čínského vlastníka, dodal.

Skupina Škoda Transportation s více než 5300 zaměstnanci je největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. Vyrábí tramvaje, příměstské elektrické vlaky, lokomotivy, soupravy metra, trolejbusy nebo elektrobusy. Skupina PPF působí v bankovnictví a finančních službách, telekomunikacích, biotechnologiích, pojišťovnictví, nemovitostech a zemědělství. Je aktivní v Evropě, Rusku, Asii i Severní Americe. Skupina podle své mluvčí vlastnila k polovině letošního roku aktiva dosahující téměř 35 miliard eur a celosvětově zaměstnávala 155 000 lidí, z toho v ČR téměř 9000 zaměstnanců.

,

29. listopadu 2017