Horký podzim na D1, u Humpolce se rozjíždějí další opravy

Horký podzim na D1, u Humpolce se rozjíždějí další opravy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Modernizace D1 komplikuje životy skoro až stovce tisíc řidičů denně. Momentálně se opravuje 52 km dálnice mezi Prahou a Brnem, k čemuž ŘSD přidalo dalších skoro 10 kilometrů u pražského Chodova. V sobotu však začínají práce na předposledním zbývajícím úseku u Humpolce.

„O následujícím víkendu 7.- 8. 9. 2019 začíná realizace předposledního úseku modernizace D1 – úseku 11 EXIT 82 Koberovice – EXIT 90 Humpolec. Letos se zrealizují opravy před stavbou a provizorní rozšíření a práce budou v listopadu na zimu přerušeny. Zhotovitelem je spol. EUROVIA,“ uvedl na Twitteru čerstvý šéf ŘSD Radek Mátl.

V sobotu a v neděli budou dělníci mezi Koberovicemi a Humpolcem instalovat dopravní značení. „Následovat budou v letošním roce přípravné práce a provizorní rozšíření pravého jízdního pásu, směr Brno,“ uvedl mluvčí.

Součástí rekonstrukce tohoto dálničního úseku je i přestavba dvou dálničních nadjezdů, které jsou na 83,8 kilometru a na 88,4 kilometru. Opravy se budou týkat také mimoúrovňových křižovatek. „Dálniční úsek bude rozšířen a stávající asfaltový povrch bude nahrazen novým cementobetonovým,“ doplnil mluvčí ŘSD. Práce se budou týkat i inženýrských sítí a odvodnění dálnice.

ŘSD však tvrdí, že se řidiči zatím dalších omezení bát nemusí. „V rámci modernizace D1 mezi Koberovicemi a Humpolcem budou v letošním roce provedeny pouze přípravné práce. Vlastní modernizace vozovky, kdy dochází k uzavření jednoho dálničního pásu, bude zahájena až na jaře příštího roku," uvedl pro Echo24 Jan Studecký, tiskový mluvčí ŘSD.

Upozorňuje však, že dojde také k ukončení něktrých dopravních omezení. „Jedná se zejména o ukončení režimu 2+1, který je aktuálně na mostě Vysočina. Během víkendu budou dokončeny veškeré svářečské práce na pravém mostě (směr Brno) na nosné ocelové konstrukci, které vyžadovaly úplné vyloučení veřejného provozu z důvodu eliminace negativního vlivu vibrací z dopravy na kvalitu svarů. Zbývající práce budou probíhat již v komfortnějším dopravním režimu 2+1+1, kdy budou k dispozici 2 pruhy v každém směru jízdy. V rámci opravy D1 u Prahy budou během víkendu ukončeny práce v úseku km 0,0 – 2,5.“

Sporná oprava D1 u Prahy

Diskuse v poslední době vyvolala rekonstrukce nejfrekventovanějšího úseku dálnice u pražského Chodova, který ani není součástí rozsáhlé modernizace. Spekuluje se, že za rekonstrukcí může být snaha ŘSD vyčerpat své finanční prostředky, které se jednodušeji utratí za opravy než za budování nových úseků silnic a dálnic. Například loni bylo k dispozici 30 miliard korun. Do nových dálnic však nešlo ani pět miliard, zato za opravy se utratilo přes 15 miliard.

„Jsem přesvědčený, ze si nechalo ŘSD vyrobit ‚kvalitní‘ posudek jak utrácet peníze daňových poplatníků. To, co dělají, je v souladu s každou příspěvkovou organizaci. Utratit co dostanu, abych příští rok neměl méně. Pokud by ŘSD hospodařila se svými vlastními příjmy, určitě by se chovalo jinak,“ uvedl pro Echo24 bývalý ministr dopravy Antonín Prachař.

„Tento úsek dálnice byl vystavěn v roce 1971, povrch byl naposledy opravován při rozšíření na 6 pruhů v roce 1999. Aktuálně po 20 letech provozování již vykazuje ztrátu makrotextury, vysprávky, podélné i příčné trhliny, poruchy odvodnění a vyjeté koleje. Akce je také termínově koordinována s akcemi dalších investorů v této lokalitě nebo na možných objízdných trasách (TSK hl. m. Prahy, KSÚS),“ vysvětlill Studecký.

Na dálnici D1 je opraveno 90 kilometrů. Na dalších 61 kilometrech stavbaři pracují. Na poslední desetikilometrový úsek mezi exity 168 Devět křížů a 178 Ostrovačice teď podle Studeckého ŘSD vybírá dodavatele.

Vojtěch Šeliga

7. září 2019