Na výstavě

Na výstavě

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Zatímco pojem Chelsea má mnohý pán spojený zejména s fotbalem, věřím, že dámy a celá zahradnická obec jej mají spojený s Chelsea Flower Show. Před časem oslavila století trvání; jediným důvodem k přerušení oslav krásy květeny byly války a epidemie. Zahradnímu umění jsou tu sice věnovány jen docela malé zahrádky, ale zážitek je to hutný. Docela jiné měřítko pak nabízí německé BUGA neboli Bundesgartenschau, která se v dvouletých intervalech prodírá do měst i krajiny již sedmdesát let. Tyto události mají v Evropě velikou tradici; a jak květinové exhibice, tak krajinné výstavy se těší obrovské návštěvnosti.

Jednou z prvních byla zahradnická výstava v Gentu, tehdejším centru oboru, která se konala již v roce 1837. Londýn se dočkal své zahradnické výstavy v roce 1866 a o pouhý rok dřív proběhla podobná exhibice i v Erfurtu. Ten byl dlouhá léta epicentrem především květinářského semenářství s významným podílem na trhu v českých zemích. Zahradnického oddělení se dočkala Praha na Jubilejní zemské výstavě v roce 1891 i na Národopisné výstavě českoslovanské v roce 1895. Do expozic přispěli významní čeští zahradníci s výrazným podílem výpěstků z předních šlechtických zahrad. Květinové besídky a stromové slavnosti měly vůbec u nás významnou podporu a mnohé okrašlovací spolky jejich prostřednictvím přispěly k založení městských parků na někdejších hradbách či zpřístupnění okolí měst. Za první republiky byly na výstavy vypravovány zvláštní vlaky, exponovala se zde politická reprezentace až po prezidenta a nevinná květinová témata byla propojována s různými zájmy. Po válce se staly výstavy „nástrojem“ a zlatá šedesátá přinášejí olomouckou Floru. Ta udávala trend dlouhá desetiletí. Spolu s dalšími výstavišti se v porevoluční době proměnila v tržiště a přes dílčí změny je za to právem tepána kritikou. Jakkoli ji Robin Lane Fox před třemi lety označil za nebývale autentického rivala londýnské Chelsea. Nikdy nevíme, co u nás na Východě máme.

Domaine de Courson je slavný francouzský květinový trh, který se nedávno přesunul do parku zámku Chantilly. Podobné akce najdete v belgickém Beervelde či Aywiers nebo holandském Bingerdenu. Kalendář podobných akcí je plný zejména v květnu i v Německu a jde opravdu o neopakovatelnou atmosféru. U nás bych autenticitou přirovnal pouze Čimelice, které si zachovaly zahradnickou tvář a nejsou jen o „opičkách na gumě“, jak říká kolega Krulich.

Chelsea oproti tomu představuje pozoruhodný řez celým světem zahradníků a zahradního umění. Vzorové zahrady jsou dnes na špici popularity a média jim v příslušném týdnu věnují neuvěřitelnou pozornost. Designéři se vyhřívají před kamerami a své dělá pochopitelně i tradiční pozornost královské rodiny či nahodilý výskyt britské smetánky. Tradiční expozice pěstitelů květin táhnou v posledních letech poněkud méně a přibývá stále víc environmentálních témat. Stánky se pak věnují převážně „living style“, protože život v zahradě je pro Anglii zásadní téma.

Krajinné výstavy BUGA jsou oproti tomu úplně jiné kafe. Mění celé části měst a krajiny k lepšímu. Po výstavě se předávají dále eráru a jejich rozvoj je pak i jeho vizitkou. Ta čtyřiatřicátá byla v Erfurtu a bude důležitým studijním materiálem jako všechny před ní i desítky drobných krajinných výstav po celém Německu. Poskytují dobré vzory, ukazují cesty a příklady. Proto za nimi léta pravidelně jezdím a proto mi u nás chybějí. Inspirace je silnější nástroj než kritika.

13. února 2022