Dobírku využívá stále 34 pct zákazníků e-shopů
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Dobírku využívá stále 34 procent zákazníků tuzemských e-shopů, loni to bylo o jeden procentní bod méně. Více než třetina lidí (34 pct) platí v e-shopech pomocí bankovních převodů. Jen devět procent zákazníků internetových obchodů platí kartou on-line. Vyplývá to z analýzy společnosti Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR 13.000 e-shopů. Právě využíváním dobírky a malým podílem on-line plateb kartou se český on-line trh výrazně liší od západní Evropy.
Téměř čtvrtina (23 pct) zákazníků platí osobně v hotovosti, tedy na přepážce či dopravci při převzetí. V případě bankovních převodů klesl podíl o tři procentní body. "V tomto ohledu pomáhá fakt, že mnoho e-shopů zjednodušilo možnost placení převodem na svých stránkách," dodal ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.
Co se týká způsobů dodání, osobní převzetí volí šest procent lidí, Zásilkovnu a Uloženku využívá 19 procent kupujících on-line. Ze soukromých dopravců je na tom nejlépe PPL, které má podíl 14 procent při doručování zásilek. Konkurenti GLS, Geis nebo DPD mají v každý od dvou do šesti procent trhu, uvádí analýza. Plných devět procent zásilek doručují drobní kurýři.
Zákazníci českých e-shopů stále nejvíce využívají Českou poštu. Její podíl na všech dodaných zásilkách je 36 procent, v meziročním srovnání se však propadl o sedm procentních bodů. Podíl pošty je dán zejména rozdílem v nákupním chování v Praze a zbytkem republiky.
"V hlavním městě je mnoho variant k převzetí, je tu mnoho výdejních míst Uloženek a Zásilkovny, stejně tak dobře tu fungují soukromí přepravci a kurýři. Naopak pošta je stále dominantní ve zbytku republiku," uvedl Uďan.
ČR je podle statistik společnosti GfK velmocí v prodejích na internetu. Více než 43 procent prodejů technického (nepotravinářského) zboží se uskuteční v internetových obchodech. Až s odstupem následují Nizozemsko (35 pct), Slovensko (34 pct) či Británie (33 pct). Průměr v Evropě je u tohoto ukazatele 24 procent. Vůbec nejvíce zboží se v Česku on-line prodá v kategoriích informační technologie (36,5 pct) a fotoaparáty (32,4 pct).
V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Jejich počet navíc podle odborníků i v dalších letech poroste. Loni jich v ČR přibylo meziročně 3900 na celkem 40.100. Od roku 2013 přitom počet stagnoval. Stále více kamenných řetězců nyní začíná prodávat on-line.
Podíl českých internetových obchodů na maloobchodních tržbách loni poprvé překročil deset procent. V roce 2017 stouply tržby e-shopů o 18 procent na 115 miliard Kč, vyplývá z údajů Asociace pro elektronickou komerci a srovnávače cen Heureka.cz.