Agrofert, či někdo jiný? Nedozvíte se. Řetězce tají, kdo jim vozí těsto na dopékání pečiva
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Lidé nemají možnost se dozvědět, od koho řetězce odebírají polotovary, z nichž se v supermarketech dopéká pečivo. Řetězce totiž nemají ze zákona povinnost jména dodavatelů uvést a tají je i na přímý dotaz. Jako výrobce dopečeného pečiva označují sebe. Polotovary přitom pochází jak z Česka, tak ze zahraničí. Mezi největší tuzemské dodavatele polotovarů patří například společnost Profrost z holdingu Agrofert premiéra Andreje Babiše.
U zmrazených polotovarů, z nichž se v supermarketech dopéká pečivo, nemají řetězce povinnost zveřejňovat jméno dodavatele. „Spotřebitel musí být na etiketě u nebaleného dopečeného výroku ze zmrazeného polotovaru informován o názvu výrobku, názvu výrobce s jeho adresou (v tomto případě například název obchodního řetězce, který provádí dopékání) a také o tom, že je pečivo ze zmrazeného polotovaru. Informace o dodavateli povinná není," uvedl pro deník Echo24 za Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI) Pavel Kopřiva.
Deník Echo24 se s dotazem, odkud polotovary odebírají, obrátil na největší potravinové řetězce v Česku. Některé neodpověděly vůbec, jiné ano, ale jméno dodavatele nesdělily. „Jedná se o velmi kvalitní a prověřené dodavatele z České republiky, Německa a Polska. Konkrétní dodavatele neuvádíme," odpověděla například mluví Kauflandu Renata Maierl. Podobně se vyjádřil i Lidl. „Jedná se jak o české, tak zahraniční dodavatele. Více informací nebudeme z důvodu konkurence uvádět, jelikož je považujeme za interní," uvedla za Lidl Kateřina Štichová.
Řetězec Makro, u kterého čtyřicetiprocentní podíl obratu tvoří nákupy zákazníků právě ze sektoru gastronomie, uvedl, že 37 procent zmrazených polotovarů pečiva je dodáváno z Francie a 11 procent z Česka, zbytek je dodáván z Polska (25 procent), Německa (22 procent) a Belgie (pět procent). Vlastní polotovary si peče a zamrazuje například řetězec Globus. „Pečivo z dodaného polotovaru je v poměru k vlastním výrobkům zcela marginální částí sortimentu, cca osm procent. Jde o dva dlouhodobé dodavatele z Plzeňského a Olomouckého kraje. Jejich značky ale běžně nekomunikujeme," uvedla za Globus Rita Gabrielová s tím, že Globusu dominuje vlastní čerstvé pečivo.
Za druhého největšího výrobce a prodejce polotovarů do řetězců se označuje společnost Profrost. Ta patří do holdingu Agrofert premiéra Andreje Babiše, dnes kvůli zákonu o střetu zájmů zaparkovaného ve svěřenském fondu. „V současné době společnost zastává druhou pozici ve výrobě a prodeji hluboce zmraženého pečiva do nadnárodních řetězců na českém a slovenském trhu," píše se na webu společnosti. Za předního výrobce polotovarů je označována společnost La Lorraine, jež má závod v Kladně a patří do mezinárodní skupiny La Lorraine Bakery Group.
Řetězce musí upozorňovat, že je pečivo z polotovaru
Až do roku 2012 řetězce nemusely pekárenské výrobky, které jsou v obchodech dopékány ze zmrazených polotovarů, nebo jsou rozmrazeny hotové výrobky, od čerstvého pečiva rozlišovat. Změnilo se to až po přijetí vyhlášky ministerstva zemědělství. Pečivo z polotovarů se rychleji kazí a rychleji tvrdne.