V Petrkově přežila kultura u kamen a mezi kočičinci
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ano, je fakt, že jsou jistě důležitější věci. Třeba to sucho, které když se rozjede, tak je proti tomu ten současný nouzový stav jen takovou legrací. Ale o tom se ještě asi bude psát v příštích měsících dost a dost, to si ještě užijeme, i když už teď to člověk nechce číst a nechce o tom raději vědět. Třeba však začne příští týden pršet, třeba…
Takže když tady napíšu o tom, že se může lehce stát, že tahle země přijde o jeden dům, o jedno stavení, může se to jevit jako věc pro tuhle dobu, kdy jde přece o mnoho vážnější věci, málo podstatná. Navíc to stavení se tím asi nerozpadne a nezmizí, jen se může proměnit v úplně něco jiného, než posledních sto padesát let bylo a než co znamenalo. A ono znamenalo hodně. Bylo to jedno z několika hlavních center české duchovní a literární alternativy, místo kultu a mýtu, místo, které bylo pro mnoho lidí, dalo by se říct, v něčem posvátné a poutní. Ale nejen o to.
Jde samozřejmě o Petrkov, tedy o petrkovský zámeček, až na pár let celoživotně spojený s životem a dílem básníka a výtvarníka Bohuslava Reynka, ale i jeho ženy, francouzské básnířky Suzanne Renaud, kterou sem přivedl a ona tu uvízla, v zemi, která byla jen málo lákavá, a pak i s životem jejich pozoruhodných synů, Jiří a Daniela, kteří zemřeli před šesti lety krátce po sobě.
Minulý týden se zámeček objevil v nabídce realitní kanceláře a vzápětí i informace, že dědička ho opravdu prodává, neboť udržovat takový objekt je nad její síly. Lze to pochopit a tohle nemá být kritika jejího rozhodnutí, které bylo zajisté uvážené a asi i pro ni nutné. Zároveň nejspíš nelze vyloučit, že se petrkovský zámeček ocitne v rukou, které vůbec nebudou mít důvod respektovat, co to místo pro českou kulturu znamená a co by znamenat mohlo.
V čem ten význam spočívá? V tom, že to stavení na okraji vysočinské obce bylo svědkem jednoho z nejpozoruhodnějších uměleckých osudů téhle země ve 20. století. Byl to příběh toho, jak se osud jednoho mimořádně nadaného básníka a výtvarníka stahoval z evropských šířek (polovina Reynkova života patří Francii, odtud si přivezl ženu Suzanne Renaud) až k těm reynkovským velkým kachlovým kamnům uprostřed světnice, kde sedával obklopen kočkami a za bublání vařících se brambor pro dobytek ryl na kovové destičky výjevy, které budou souznít s představou čehosi základně českého. A to přesto, že ta sama českost ji v posledním půlstoletí téměř zlikvidovala.
Reynek, dalo by se říct, naplnil stěny toho domu obsahem univerzálním i ryze osobním a českým (přesněji česko-moravsko-vysočinským). V jeho výjevech, něžných, smutných, jemných, tichých, vždy ale jaksi naléhavých se příroda v nejprostší podobě – trní, dobytek, sněhové závěje, hřbet kočky, seschlé jablko – setkává s mýtem o posledních věcech člověka. Jeho Kristus je ukřižován na bramborovém poli a Veronika snímá do roušky jeho zakrvavenou tvář, jako by se to stalo na sousedním dvoře. Vlastně ne na sousedním, na tom jeho, petrkovském, který i skoro padesát let po smrti svého Mistra nesl jeho odkaz a zkušenost evropské kultury, která v Čechách v té době, po roce 1948, přežívala u kamen, naštípaných polínek a mezi kočičinci.
Proto je důležité, aby Petrkov nezmizel. Pokud ještě v téhle zemi nějaká kulturní identita existuje, měla by se pokusit tomu zabránit. Kulturní provoz se nejspíš zase rozjede, ale přijít o místa jako Petrkov by bylo osudné. A ostudné.