Vyšší zdanění

Po vzoru Stropnického? Piráti lákají na petici za vyšší zdanění letecké dopravy

Vyšší zdanění
Po vzoru Stropnického? Piráti lákají na petici za vyšší zdanění letecké dopravy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Piráti prostřednictvím svých sociálních sítí lákají uživatele, aby podepsali petici za vyšší zdanění letecké dopravy. S nápadem přidat se k petici přišel europoslanec Mikuláš Peksa, podle kterého je uvalení vyšší daně v souladu s pirátským programem. Téma rezonovalo i na veřejném pirátském fóru, kde Peksu uživatelé upozorňovali, že iniciativa jde proti prioritě jednoduchého cestování. Snahu navyšovat daně z létání kritizuje i český europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), podle kterého začínají Piráti přebírat agendu zelených.

Peksa svůj krok k podpoře petice zdůvodnil tím, že celou iniciativu probral se zástupci dopravního resortu a životního prostředí. „Mám za to, že iniciativa je v souladu se Společným pirátským programem pro eurovolby, sekce klima a její podpora je prioritní (sekce „Udržitelnost“, bod 1, jde o snižování závislosti na fosilních palivech). Nikdo z oslovených představitelů resortních týmů se nevyjadřoval v opačném duchu,“ tvrdí Peksa na pirátském fóru.

Dodal také, že Evropská občanská iniciativa (ECI) je instrumentem, který při sběru jednoho milionu podpisů ukládá Evropské komisi, aby se problémem zabývala. „Vzhledem k tomu, že Evropský parlament bohužel nemá zákonodárnou iniciativu, jsou ovšem ECI významným nástrojem, jak na Komisi tlačit, aby se zabývala našimi programovými cíli,“ uvedl Peksa. Na webových stránkách petice je zatím podepsáno na 36 tisíc lidí.

Peksova iniciativa se však nezdála i některým uživatelů na fóru. „Obávám se, že s vámi nemohu souhlasit. Iniciativa jde přímo proti prioritám, konkrétně proti možnosti jednoduše cestovat. Rovněž nenacházím oporu iniciativy v sekci Klima, kde se o letecké dopravě vůbec nehovoří. Dále petice přímo vyzývá ke zdanění kerosinu, nikoliv k vypracování studie. Jak mohu s klidným svědomím požadovat zdanění kerosinu, když k takovému rozhodnutí nemám podklady?,“ uvedl uživatel Richard Chudoba. „Nemám nic proti tomu, pokud chcete iniciativu prezentovat jako europoslanec vlastním jménem. Ovšem nepovažuji za šťastné, pokud je obdobná výzva zveřejněna jménem Pirátské strany, zejména když k tomu ani neproběhla diskuse směřující ke konsensu,“ dodal.

Proti iniciativě Pirátů se postavil i lidovecký europoslanec Tomáš Zdechovský. „Je vidět, že Piráti začínají přebírat nesmysly od Zelených. Namísto toho, aby začali sázet stromy a zadržovat vodu v půdě, vymýšlí blbosti typu, jak zdražit lidem dovolenou,“ řekl pro Echo24 Tomáš Zdechovský. „Podle mě zdaněním čehokoliv ještě nikdo globální problémy nevyřešil,“ dodal.

Zdechovský tak narážel na známý výrok tehdejšího předsedy strany Zelených Matěje Stropnického. Ten v rozhovoru pro Týdeník Echo uvedl, že by se mělo spalování leteckého paliva danit mnohem více. „V téhle věci je potřeba být spravedlivý. Vyšší náklady u létání objektivně jsou a tím pádem je potřeba je započíst. Není normální, aby 80 procent českých občanů mohlo každý rok dosáhnout na leteckou dovolenou,“ řekl Matěj Stropnický.

Peksa si však za myšlenkou vyššího zdanění stojí. „Myšlenka zrovnoprávnění tržních podmínek pro jednotlivé druhy dopravy je zcela v souladu s požadavkem na technologickou neutralitu a pirátským programem,“ řekl pro Echo24 pirátský europoslanec.

Francie zvažuje ekologickou daň

Téma vyššího zdanění letecké dopravy se v současnosti probírá v celé Evropské unii. Někteří ministři financí uvažují dokonce o tom, že daň z letecké dopravy by mohla v budoucnu pomáhat naplňovat rozpočet EU. Podle deníku Financial Times by zdanění kerosinu přineslo snížení uhlíkových emisí o 11 procent. Při zdanění leteckého kerosinu ve výši 330 eur (8490 Kč) na tisíc litrů by se cena letenek v EU zvýšila o deset procent na průměrných 333 eur. Počet cestujících v letecké přepravě by se pak snížil o 11 procent na 613 milionů ročně.

Francouzská vláda dokonce uvažuje o tom, že od příštího roku zavede ekologickou daň k ceně letenky u všech odletů z Francie. Pohybovat by se měla v rozmezí od 1,5 eura až k 18 eurům. Francie si od daně slibuje, že vynese na 180 milionů eur. Záměr francouzské vlády velice ostře odsoudil ve středu v belgickém listu Le Soir Michael O'Leary, šéf nízkonákladové letecké společnosti Ryanair. „Již jsme zaplatily miliony na daních. V průměru u společnosti Ryanair každý cestující zaplatí 4 euro ekologických daní z cesty, 10 procent ceny,“ řekl O'Leary.

 

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Švédsko zasáhl stud z létání. Kvůli dopadu na klima zavrhují letadla

Paříž chce zavést ekologickou daň pro všechny lety z Francie 

13. července 2019