OTEVÍRÁNÍ DÁLNIC

Masivní stříhání pásek se nekoná. Letos se otevřelo přes 20 kilometrů nových dálnic

OTEVÍRÁNÍ DÁLNIC
Masivní stříhání pásek se nekoná. Letos se otevřelo přes 20 kilometrů nových dálnic

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

I když se z výstavby dálnic stalo jedno z hlavních témat voleb roku 2017, pro řidiče se žádný velký posun neodehrál. Hnutí ANO drží ministerstvo dopravy již více než šest let a za tu dobu žádná masivní výstavba neproběhla. V letošním roce pak resort ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO) otevřel jen 21 kilometrů nových dálnic. V dalším roce resort dopravy slibuje, že bude připraveno k otevření skoro dvojnásobek nových kilometrů.

Dálnice, dálnice, dálnice. Před třemi lety se jednalo o heslo, které doplňovalo na billboardech obličeje Andreje Babiše (ANO) a tehdejšího ministra dopravy Dana Ťoka. Masivní otevírání dálnic se ale během jejich úřadování na ministerstvu dopravy nekoná. Přitom hnutí ANO během více jak šesti let využilo již čtyři ministry, kteří resort dopravy řídili.

Hnutí ANO pak neustále slibovalo, že se v předchozích letech nestavělo vůbec a žádné projekty nejsou rozjeté. Nemůže se tak ani nic otevírat. Na další roky tak současný šéf dopravy Karel Havlíček slibuje, že výstavba už konečně proběhne ve vyšším měřítku. Více než 22 nových kilometrů na D11, dokončená modernizace D1, dálniční obchvaty na D6, D7, nové kilometry D35, PPP projekt na 32 km D4. Jen malá ukázka toho, co plánujeme na ministerstvu dopravy na rok 2021. Pro Ředitelství silnic a dálnic máme připraven další rekordní rozpočet – 61 miliard korun,“ chlubil se Havlíček na Twitteru.

Ministr dopravy také zmínil dokončenou modernizaci D1. Ta se skutečně bude v příštím roce před volbami chýlit ke konci. Přesto se i v následujících letech počítá s tím, že drobné opravy budou probíhat nadále.

V letošním roce pak bylo zprovozněno 21 kilometrů nových dálnic. Jednalo se o úseky D48 a dva úseky karlovarské D6. Kromě toho bylo zprovozněno i 24 kilometrů obchvatů měst a 21 kilometrů zmodernizované D1. Úseky nových dálnic se pak otevíraly až těsně před koncem roku.

Členové hnutí ANO nejčastěji uvádějí, že legislativní překážky jsou jeden z nejčastějších důvodů, proč se výstavba dálnic neustále zdržuje. Opozice však vidí problém především v Babišově hnutí, které mohlo s výstavbou dálnic pohnout už dříve, protože resort dopravy ovládá už 6 let.

Před volbami se tak bude chtít hnutí Andreje Babiše vytáhnout, jak stavbu dálnic zvládlo. Ve výstavbě je zatím skoro 250 kilometrů dálnic a silnic první třídy. V příštím roce by pak mělo dojít k otevření 46,5 kilometru nových dálnic a přes 23 kilometrů silnic první třídy.

Stát ale i přes desítky otevřených kilometrů ročně značně pokulhává ve stavbě dálnic. Babiš se například v nedávné minulosti nechal slyšet, že by se do roku 2025 mělo postavit 344 kilometrů nových dálnic. Letos se otevřelo zmíněných 21 kilometrů a pro splnění požadavku by se muselo každý rok postavit průměrně 64 kilometrů. To se ale nepodaří ani v roce 2021.

Předloni byla situace s otevíráním dálnic ještě horší, kdy se otevřely pouhé čtyři kilometry. Čísla ale nebyla veselejší ani v předchozích letech, kdy se v roce 2014 nedokončil ani metr dálnice, pět kilometrů bylo zprovozněno o rok později, 16 a 17 kilometrů v letech 2016 a 2017.

 

29. prosince 2020