lodní doprava v Praze

Má nová plavební komora na Smíchově smysl? Podle Prahy bude město více znečištěné

lodní doprava v Praze
Má nová plavební komora na Smíchově smysl? Podle Prahy bude město více znečištěné

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V Praze se rozhořel spor o novou smíchovskou plavební komoru. Aktéři se přou o to, zda ještě zhorší životní prostředí v metropoli. Zvláštní stavební úřad pražského magistrátu stavbu nové plavební komory u Dětského ostrova povolil. Se stavbou, kterou chystá státní podnik Povodí Vltavy, nesouhlasí vedení Prahy, stejně jako městské části Praha 5 a Praha 1. Pražský náměstek Petr Hlubuček (STAN) řekl, že město již připravuje odvolání.

„Turistických lodí na Vltavě je příliš. Emise z jejich motorů mají velký podíl na tom, že centrum Prahy patří mezi místa s největším znečištěním vzduchu v republice. Proto nepodporujeme stavbu další plavební komory,“ uvedl na Twitteru pražský náměstek Petr Hlubuček (STAN).

Praha proto připravuje odvolání. „Vedení Prahy a zástupci STAN odmítají vybudování další plavební komory na Smíchově. Proti rozhodnutí úřadů o povolení stavby se Praha příští týden odvolá. Vedení Prahy chce také chránit unikátní historické centrum města,“ dodal Hlubuček pro Echo24.

Proti výstavbě je i pražský primátor„Na radě jsme schválili, že se připojíme k memorandu městské částí Praha 1 a Praha 5, což by mělo proběhnout vzápětí. Připojujeme se tedy k tomu, že tam plavební komora být nemá,“ uvedl Zdeněk Hřib (Piráti) pro Echo24.

Ovlivní nová komora počet lodí na Vltavě?

Podle jednoho z propagátorů vodních cest jsou ale argumenty města nesmyslné. „Politici, kteří si z komory udělali rukojmí, tomu vůbec nerozumí a nejsou ochotni si k tomu zjistit nějaké věci. To, co oni kritizují – zvednutí počtu lodí, komplikování dopravy –, nic z toho není pravda. Bude to naopak distribuovat lodě za Dětský ostrov. Tahle komora má všechny efekty naprosto kladné. Přesto si z toho politici hnutí STAN udělali rukojmí a chtějí z toho vytřískat politické body,“ uvedl pro Echo24 šéf společnosti Vodní cesty Jan Skalický.

Podle něj nová komora bude mít opačný efekt. „Odlehčí to dopravě na Janáčkově nábřeží, kritici se bojí nárůstu počtu plavidel, ten se ale vůbec nedá regulovat komorami, to se reguluje stáním u břehu, které limituje počet plavidel,“ vysvětlil Skalický.

Stavbu loni zamítl stavební úřad Prahy 5, povodí však podle zákona mohlo ještě požádat vodoprávní úřad na magistrátu. Oba úřady spadají pod státní správu a politici na ně nemají mít vliv. Podle rozhodnutí disponovalo povodí závaznými stanovisky magistrátních odborů a dalších institucí, podle kterých je stavba v souladu s pražským územním plánem, památkovou ochranou či hygienickými předpisy. Námitky proti stavbě začátkem tohoto roku podala Praha 1, Praha 5, Klub Za starou Prahu, spolek Zdravý rozum a Český svaz stavebních inženýrů. Úřad všechny označil za nedůvodné.

Podle samospráv povede stavba nové komory k vyššímu provozu velkých lodí, který je už nyní v centru Prahy nadměrný – stávajícím smíchovským zdymadlem projíždí ročně zhruba 28 000 lodí. Vedení města se bojí většího znečištění ovzduší a hluku, stejně jako narušení atmosféry centra města.

Komora má být 55 metrů dlouhá, 11 metrů široká a má být umístěna na opačné straně Dětského ostrova než ta stávající. V případě, že povodí získá pravomocné povolení, by stavba měla trvat dva až tři roky a podle dokumentace k územnímu rozhodnutí by vyšla na zhruba 530 milionů korun.

Stát do nejistých vodních staveb na Labi nalil miliardu

Kritizována je také příprava vodních staveb na Labi. Za dosud nepostavené plavební stupně na Labi stát zaplatil už 927 milionů Kč, zjistil NKÚ. Od roku 2010 se pomocí vodní dopravy přepraví ročně přibližně jen jedno procento z veškerého přepraveného zboží a k převodu části přepravy ze silnic na lodě nedochází. Hlavní příčinou je nespolehlivost labsko-vltavské vodní cesty, zejména problémy se splavností v úseku od Ústí nad Labem k hranici s Německem, uvádí zpráva NKÚ. Stavby přitom možná nikdy nevzniknou.

Vojtěch Šeliga

11. srpna 2019