Španělsko staví ponorku

Potíže s novou ponorkou: nejprve se nemohla vynořit, teď se nevejde do přístavu

Španělsko staví ponorku
Potíže s novou ponorkou: nejprve se nemohla vynořit, teď se nevejde do přístavu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Kuriózní situace kolem nového typu ponorky, který se Španělsko snaží vyvinout pro své námořnictvo, má poněkud komicky působící pokračování. Ponorka, která se nejprve nemohla sama vynořit, se po opravách nevejde do doku. O situaci informoval s odkazem na španělská média server BBC. Počátek problémů s vývojem nového typu S-80, na němž pracuje státní podnik Navantia, začal už v roce 2013.

Tehdy se ukázalo, že by se stroj dokázal ponořit, ale zpátky nad hladinu by se už vlastní silou nemusel vrátit. Na vině byly úpravy, kvůli kterým byla ponorka o sto tun těžší, než měla být. Při konstrukčních pracích, které vedly ke zvýšení výtlaku ponorky, totiž někdo posunul desetinou čárku a této chyby si dlouho nikdo nevšiml.

Konstruktéři tedy přišli s řešením, které spočívalo v prodloužení trupu ponorky o několik metrů. Úprava stroje zahrnovala prodloužení trupu o deset metrů a další navýšení hmotnosti. Především však přineslo další značné navýšení nákladů o miliony eur.

Po provedení těchto oprav se nyní podle španělského deníku El País ukázalo, že se kvůli prodloužení trupu nevejde ponorka do připraveného doku. V důsledku toho musí dok v Cartageně projít řadou úprav, které mu umožní ponorku pojmout.

Cena jedné ponorky, které mají být celkem čtyři, už se tak vyšplhala na téměř miliardu eur, což je podle BBC dvojnásobek původně plánované ceny.

Španělská ministryně obrany Margarita Robles řekla, že „připouští v projektu nedostatky“. Trvá však na tom, že už jsou vyřešené a „tento projekt je naprosto životaschopný.“

, zd

20. července 2018