Výměna ve vládě

Poslední dny ministra Ťoka? Nahradit ho může šéf SŽDC Svoboda

Výměna ve vládě
Poslední dny ministra Ťoka? Nahradit ho může šéf SŽDC Svoboda

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Dny ministra dopravy Dana Ťoka se chýlí ke konci. Mohou za to problémy s dálnicí D1, zdlouhavé odstraňování billboardů okolo silnic či přetahovaná o tendr na nový mýtný systém. Podle informací Echo24 by ministra dopravy mohl nahradit současný generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda. Podle vyjádření premiéra Andreje Babiše by ke změnám mělo dojít ve druhém čtvrtletí letošního roku.

Nynější ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) byl za svou práci kritizován jak premiérem, tak komunistickou stranou, která vládu podporuje. Strana KSČM byla také důvodem, proč Ťok nechtěl vstoupit do druhé vlády Andreje Babiše. „Záleží na tom, jak by ta vláda vypadala. Za sebe mohu říci, že pokud se proti mně vymezuje pan Zimola z ČSSD nebo komunisté, tak mě to vlastně těší. Když mě tu nechtějí, já své místo s radostí uvolním někomu, kdo jim tu zařídí jejich zájmy,“ řekl tehdy pro Týdeník Echo Dan Ťok. V rozhovoru také dodal, že začíná mít problém s legalizací komunistické strany sahající po větším vlivu.

Podle informací deníku Echo24 tlačí komunisté na místo šéfa dopravy generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Jiřího Svobodu. Ten se stal v roce 2016 náměstkem generálního ředitele Pavla Surého pro provozuschopnost dráhy. Po rezignaci ředitele v únoru loňského roku se Svoboda na jeho místo přesunul. Na konci roku 2018 také přežil čistku, kterou na SŽDC udělal premiér Babiš vůči blízkým spolupracovníkům předsedy klubu ANO Jaroslava Faltýnka. Ze správní rady odešli Vladimír Novotný (ČSSD), Milan Feranec (ANO), Jan Volný (ANO) a Karel Korytář (ČSSD).

Svoboda svůj přechod na ministerstvo pro Echo24 nepotvrdil, ale ani nevyvrátil. „Jedná se o spekulace,“ vzkázal přes svou mluvčí Kateřinu Šubovou. Možný odchod neokomentoval ani ministr Dan Ťok, ani premiér Andrej Babiš.

Jiří Svoboda nastoupil po maturitě v roce 1988 k tehdejším ČSD jako výpravčí. Od roku 1997 pracoval na pozicích vedoucího technické skupiny a technicko-ekonomického náměstka stanice Česká Třebová. Poté přesídlil do Pardubic, kde působil u Českých drah jako ekonomický náměstek, vedoucí finančně ekonomického útvaru a opět jako ekonomický náměstek u tamní Správy dopravní cesty. Od roku 2006 byl ředitelem kanceláře ekonomického náměstka generálního ředitele ČD a následně i SŽDC. V listopadu 2011 se stal na SŽDC ředitelem odboru nákupu a veřejných zakázek. Od července 2016 byl jmenován náměstkem generálního ředitele pro provozuschopnost dráhy.

Ministr dopravy Dan Ťok je ve funkci od roku 2014, kdy nahradil svého předchůdce Antonína Prachaře. Ve své funkci je druhým nejdéle sloužícím ministrem dopravy, hned po lidovci Milanu Šimonovskému. Blízko odvolání byl Ťok už v roce 2016, kdy na jeho odchod tlačil tehdejší premiér Bohuslav Sobotka. Po Babišově zastání však Ťok na ministerstvu zůstal.

Při skládání druhé Babišovy vlády se Ťok nechal slyšet, že ve druhé vládě už nebude. „Mé finální stanovisko je takové, že v nové vládě nebudu. Hnutí říká, že potřebuje silnou koalici. A pokud ČSSD říká, že mě tam nechtějí, tak je to v pořádku, nechci nikomu bránit,“ řekl Dan Ťok v květnu loňského roku. Za necelý měsíc však Ťok otočil. „Pokud dostanu nabídku, přijmu ji,“ řekl před novináři.

Kritika za D1

V poslední době je Dan Ťok kritizován za zdlouhavé opravy na dálnici D1. Ty vyústily v dopravní kolaps v polovině loňského prosince, kdy řidiči kvůli sněhu čekali na průjezd až čtrnáct hodin. Premiér Andrej Babiš nejdříve Ťoka podržel a zkritizoval za kolony Ředitelství silnic a dálnic a také stavební konsorcium odpovědné za opravu D1 na kritickém úseku.

Později se však Babiš nechal slyšet, že Ťok bude muset přitvrdit, aby ve vládě zůstal. „Pan ministr je měkký na svoje podřízené,“ řekl Babiš. Podobně se vyjádřil i v novoročním rozhovoru pro ČT24. „Pan Ťok je moc hodný na ty svoje podřízené firmy,“ řekl Babiš, podle něhož ministr musí přitvrdit. „A já určitě přitvrdím taky,“ řekl premiér.

Kritiku Ťok schytává i od komunistů za tendr na nový mýtný systém. Výběrové řízení na nového provozovatele vypsal už dřívější ministr dopravy Antonín Prachař. V následné soutěži vyhrálo konsorcium společnosti CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenská SkyToll.

Firma Kapsch, která mýtný systém provozuje v České republice od roku 2007, následně podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh na zákaz plnění smlouvy. Podle Kapsche byla smlouva neplatná, protože nadále platilo předběžné opatření ÚOHS zakazující podpis smlouvy s vítězem. Úřad ale nakonec zrušení tendru zamítl. Společnost Kapsch se však přesto nevzdává a hodlá svůj postoj obhájit i u soudu či Evropské komise.

,