Wilders šel do střetu s islámem přímo a úmyslně

Wilders a Rushdie: nehorázné souvislosti?

Wilders šel do střetu s islámem přímo a úmyslně
Wilders a Rushdie: nehorázné souvislosti?

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

„Více než jedenáct let žiji pod hrozbami smrti. Každý den mi to připomíná. I dnešek. Dnes ráno jsem sem přijel v konvoji obrněných aut, s blýskajícími světly a obstoupen bodyguardy. A nejen dnes, každý den. Stejně tak pojedu domů. Mým domovem je střežená budova. Moje kancelář je obrněná.“

To nejsou slova Salmana Rushdieho, který od roku 1989 žije v jakési formě poloutajení (loni Írán navýšil odměnu za jeho zabití na čtyři miliony dolarů), ale jiného muže, který se dostal ve své evropské zemi do konfliktu s politickým islámem. Běžně se o něm mluví jako o pravicovém populistovi a je možné, že na tom i něco je. Vede ve své zemi, která se vždy chlubila tolerancí, politickou stranu PVV (Strana pro svobodu) a loni získali v parlamentních volbách 13 procent hlasů: méně, než se čekalo, hlavně proto, že byla vystavena silné kampani a mnoho z jejích témat, především mnohem kritičtější postoj k migraci, převzaly strany středovějšího typu.

Ta země se samozřejmě jmenuje Nizozemsko a ten politik Geert Wilders. O víkendu se má účastnit jakéhosi setkání nacionalistických stran v Praze (hostitel Tomio Okamura, přijet má i Marine Le Penová). Na sociálních sítích kolují výzvy, aby mu v tom demokratické síly zabránily, neboť účast takového muže je prý ostudou pro Prahu s její demokratickou tradicí – tak se v novinách vyjádřil jeden bývalý diplomat a také předseda Pirátů, který Wilderse nazval rasistou.

Citát, jímž začíná tento článek, je z Wildersovy řeči před haagským soudem v březnu 2016. Dostal se před něj proto, že se během volební kampaně zeptal svých voličů: „Chcete tu víc Maročanů?“ Jeho voliči mu nejspíš překvapivě odpověděli „míň, míň“.   

„I tento soud se koná v bunkru. Více než jedenáct let platím vysokou cenu ze stejných důvodů, z jakých jsem teď podruhé souzen. Protože si troufám kritizovat islám a zmínit problém Maročanů. Svoboda je moc, kterou máme nad sebou, říkal slavný nizozemský právník Hugo Grotius, jehož socha stojí před nejvyšším soudem v Haagu. Hugo Grotius je symbol nizozemského práva. Ale i on byl kdysi souzen a odsouzen na doživotí za to, že bojoval za nizozemskou svobodu. Uprchl do Antverp, schován v bedně knih. Občas si přeju prchnout i já. Ale vím, že nemohu. Musel bych zmlknout a to nemohu dělat. A neudělám. Svoboda slova je jediná svoboda, kterou ještě mám. A té se nikdy nevzdám.“

Jistě, je to patetická, možná až teatrální řeč a Wilders se prý rád staví do mučednických póz. Leckomu je podezřelá jeho odbarvená (Wilders je po matce indonéského původu, ejhle, druhý Okamura!), vyfoukaná kštice. Jistě se ne každý ztotožňuje s jeho ostrou kritikou islámu. Za výrok, že „islamismus je nový fašismus“ byl v roce 2011 souzen poprvé, soud ho však obvinění zprostil. Tři roky předtím byla na něj vypsána, stejně jako na Rushdieho, islámská fatva, výzva k zabití. Příčinou byl ostře protiislámský film Fitna, v němž kombinuje citáty z koránu se záběry teroristických činů a jiných brutálních projevů souvisejících se současným islamismem. Připomeňme, že za druhově podobný film Submission o postavení muslimských žen byl 2. listopadu 2004 na ulici Amsterdamu zavražděn (postřelen a podřezán mladým Maročanem) filmař Theo van Gogh.

Wilders ve své soudní řeči upozorňuje na zjevnou asymetrii:

„A proč nebyl souzen poslanec nizozemského parlamentu tureckého původu, který mě přirovnal k zhoubnému nádoru a k Hitlerovi? Předseda Strany pracujících za vyslovení naděje, že chcípnu na infarkt? Nebo že potřebuje-li to kulku, musí být tak velká, aby se na ni vešly podpisy všech vděčných? Můj kolega poslanec za výrok, že by mě měli střelit do hlavy, rozpárat a hodit prasatům? Bývalý šéf policie, který o mně řekl, že člověk by měl chuť říct: zabijme ho, prostě se ho zbavme, aby se už nikdy neobjevil? A když už je někdo postaven před soud, jako ten americký raper, který říká, že nenávidí ty zasrané Židáky víc než nacisty, a je osvobozen, neboť najednou jeho výrok spadá pod svobodu projevu?“     

Srovnání Wilderse s Rushdiem samozřejmě vázne. Rushdie je spisovatel vyrostlý z islámské tradice a do střetu s nenávistným islámem se dostal de facto mimoděk, za románovou fikci. Wilders šel do střetu přímo a úmyslně, ale vždy přitom zdůrazňoval, že mu jde o Nizozemsko, které, jak o tom je přesvědčen, je militantním islámem a s ním související migrací ohroženo. Společné jim ale přece jen bylo, že i Rushdie se nesetkával jen s podporou (tu v případě Wilderse u elit vůbec nelze očekávat), ale stejně tak často s obviňováním: že neměl provokovat, že neměl dráždit, že muslimy a jejich – vražedný – hněv je nutné chápat, že jejich náboženství je nevinné, neboť miliarda lidí nemůže být vinna, a islám je přece náboženství míru. Míru? A proč dělá takové věci? Píše o tom a ptá se na mnoha místech svých strhujících vzpomínek, pojmenovaných Joseph Anton (to bylo jeho krycí jméno v době hluboké „ilegality“, vyšly česky v roce 2012). Náboženství ale není rasa a kritika náboženství není zločin, ale právo každého člověka, natož intelektuála.

Wilders se u soudu hájil vlastně podobně:

„Problémy, o nichž mluvím, neodejdou, když se o nich bude mlčet. Mlčení není alternativou. Mlčení je zrada. Nikdo mě neumlčí. Nikdo mi nesebere tu jedinou svobodu, kterou ještě mám, svobodu slova. Necítím k nikomu nenávist. Nevyzývám k nenávisti a veškerá diskriminace se mi protiví. Jenom v diktatuře je mluvit pravdu zločinem. Jenom v diktatuře se názory milionů lidí kriminalizují. Nechte Nizozemsko, aby zůstalo svobodnou zemí.“

Wilders byl odsouzen k pokutě pět tisíc eur. Zaplatit odmítl a odvolal se. Soud zatím neproběhl. O víkendu bude čelit hněvu českých demokratů, kteří budou mít spravedlivý pocit, že jeho přítomnost je ostudou pro naši zemi.

15. prosince 2017