KRIZE V MÉDIÍCH

Další ztráty pro vydavatele tištěných médií. V dubnu opět prodali výrazně méně

KRIZE V MÉDIÍCH
Další ztráty pro vydavatele tištěných médií. V dubnu opět prodali výrazně méně

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Český novinový byznys padá, prodeje na stáncích i předplatné setrvale klesají už několik let. A koronavirová krize tento pád ještě urychlila. Letos v dubnu se na stáncích prodalo denně v průměru o 66 873 výtisků celostátních novin méně než v dubnu 2019.

Poslední dostupná data, která jsou ze čtvrtého měsíce tohoto roku, ukazují, že se krize na médiích podepisuje čím dál více a vydavatelství stále výrazněji tratí na prodejích. A to nejen na těch stánkových, jak ukazují data kanceláře ověřování nákladu tisku ABC ČR, ubývá i předplatitelů. Média se také potýkají s razantním propadem příjmů z inzerce, ubývá rovněž předplatitelů.

S největším propadem se v dubnu, kdy se Česká republika nacházela ve stavu hluboké karantény a přiškrcené ekonomiky, potýkal ryze sportovní deník Sport, jehož prodej na stáncích se proti březnu 2020 propadl o 33,5 %. Prodat se na stáncích dařilo jen necelých 10 tisíc výtisků denně, zatímco o rok dříve ve stejném měsíci to bylo zhruba 22 500. Na deník tak dopadla tvrdě skutečnost, že se neuskutečnily prakticky žádné sportovní zápasy.

Druhý nejvýraznější úbytek v pultovém prodeji potkal Lidové noviny (LN) z koncernu Agrofert, který je ve svěřenském fondu předsedy vlády Andreje Babiše (ANO). LN se v dubnu prodalo ještě o 10,6 % méně než předchozí měsíc. Zatímco v dubnu 2020 se LN na stáncích prodalo 6 402 denně, ještě o rok dříve to bylo 7 651.

Oproti březnu poklesl prodej také dalšího, kdysi mnohem masověji prodávaného deníku – MF DNES. Oproti březnu přišla na stáncích o 4,6 % prodaných výtisků, meziroční pokles činil 19,6 %. V dubnu 2020 prodala 28 727 výtisků, o rok dříve to bylo 35 725.

O tržby přicházejí také vydavatelé bulvárních deníků. Blesk si na stáncích v dubnu koupilo o 6,9 % méně čtenářů, meziroční procentuální pokles byl o 18 procentních bodů. V absolutních číslech si Blesk ve čtvrtém měsíci tohoto roku koupilo 123 162 lidí, o rok dříve to bylo 150 198 čtenářů. Aha! klesly tržby v dubnu oproti březnu méně, o 1,2 %. Meziročně to ale bylo o 17,1 %.

S výrazným propadem prodejů se potýkají také regionální Deníky. Proti březnu klesl jejich stánkový prodej o 7,1 %, meziročně o 24,1 %. Konkrétně bylo denně oproti loňsku prodáno o 6,5 tisíce novin méně.

S poklesem se potýkaly také Hospodářské noviny (HN), které si proti březnu koupilo o 6 % méně zákazníků, meziročně činil pokles dokonce 21,5 %. Konkrétní meziroční úbytek v prodejích na stánku je však jen o 428 výtisků. HN totiž denně v obchodech prodají lehce před dva tisíce vydání.

Prodeje deníku Práva poklesly oproti konkurenci ve srovnání s letošním březnem nejméně, a to o 0,7 %, meziročně si ho však koupilo o 11,9 % méně, což činí 4 439 výtisků denně. I nadále platí, že Právo v prodejích na stáncích předstihlo MF DNES.

Výrazně ubývá i předplatitelů

Meziročně poklesl také počet předplatitelů tuzemských novin. O nejvíce jich přišly Lidové noviny (-23,3 %), oproti březnu tohoto roku jich pak v dubnu ubylo 13,1 %. Mají tak 11 592 předplatitelů. S výrazným poklesem předplatných se potýká rovněž MF DNES, jež přišla meziročně o 12,1 % odběratelů, meziměsíčně o 5,4 %, v absolutních číslech jde tak o denní průměrný úbytek ve výši 7 455 vydání. Stále však deník předplácí téměř 54 000 lidí denně.

O 8,3 % předplatitelů přišly v dubnu oproti březnu tohoto roku Hospodářské noviny, meziročně to bylo dokonce o 21,7 %. Zatímco loni měly HN ještě 16 361 odběratelů, letos to bylo 12 803.

Naopak nižší propad předplatitelů zaznamenalo Právo (-0,4 meziměsíčně, meziročně -4,7 %) mírný vzrůst si připsaly deníky Aha! a Blesk.

Nižší prodeje nejsou jediné problémy, které vydavatele médií trápí. Rapidně totiž klesla cena internetové reklamy, která se místy propadla až o 70 %. Některé mediální domy již omezily vydávání některých titulů a oznámily snižování mezd.

 

Vojtěch Drbohlav

18. června 2020