VÁLKA DRONŮ

Rachotina, nebo špičkový výrobek? Armáda čelí kritice kvůli nákupu izraelských dronů

VÁLKA DRONŮ
Rachotina, nebo špičkový výrobek? Armáda čelí kritice kvůli nákupu izraelských dronů

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ministerstvo obrany oznámilo záměr nakoupit od izraelské vlády tři vojenské drony Heron 1, dohromady za zhruba 1,5 miliardy korun. Ministryně Jana Černochová (ODS) chce smlouvu podepsat ještě letos. Herony patří k naprosté špičce ve své kategorii a podle všeho dokáží nést i zbraně. Směrem k nákupu ale zaznívá i kritika. O tu nejhlasitější se postaral majitel firmy Primoco, českého výrobce dronů, podle něhož jde o zastaralé a předražené stroje.

Bezpilotní letoun Heron 1 vznikl už v 90. letech, čímž patří k dobře ozkoušeným strojům, zkušenosti má i z řady bojových akcí. Ve výzbroji ho mají kromě Izraele také Spojené státy, Německo, brazilské letectvo i policie nebo třeba evropská pohraniční stráž – Frontex. Resort obrany uvedl, že cílem bude dosáhnout co nejnižší ceny a zároveň co nejkratšího termínu dodání.

Jsou izraelské herony rachotina?

Majitel firmy Primoco Ladislav Semetkovský se ale domnívá, že nákup budí pochybnosti. „Armáda si chce koupit nejstarší bezpilotní letoun, který je tu už skoro třicet let a má největší nehodovost. Je to uzavřený systém, do kterého již nepůjde integrovat další senzory, nebo hodně komplikovaně. Chce si pořídit něco, co ostatní státy už vyřazují a nahrazují novými typy,“ řekl Semetskovský v rozhovoru pro Právo.

Vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš Visingr ale namítá, že konstrukce dronů je sice několik desítek let stará, letouny ale procházejí průběžným vylepšováním. Rozhodně podle něj nejde o žádnou „rachotinu“. „Konstrukce Heronu 1 vznikla v 90. letech, ale předpokládám, že veškerá elektronika, senzory, komunikační systémy a tak dále budou na současném úrovni, Izraelci totiž ty drony se neustále vylepšují,“ říká Visingr.

Dodává, že cenu zatím nemá smysl komentovat, protože nevíme, jak přesně budou vybaveny. „Drony jsou už dnes vyráběny modulárně, takže mohou plnit spoustu různých úkolů. Pokud si koupíme kompletní spektrum té výbavy, tak se to samozřejmě taky prodraží. Samotný letoun je vlastně to nejlevnější. V té částce bude nejspíš započítán i výcvik.“

I když z průzkumu trhu české armádě vyšly herony jako nejlepší, rozhodně nešlo o jedinou nabízenou variantu. V souvislosti s pořízením velkých dronů se hojně hovořilo ještě o letounech Hermes 900 (od jiného izraelského výrobce Elbit), ty ale nemají takové zkušenosti a jsou dražší.

Obrovskou reklamu si udělaly během války na Ukrajině i turecké drony Bayraktar TB2. Ačkoli jde o stroje s rozpětím křídel 12 metrů, stále jsou lehčí, než armáda požadovala, a mají především menší nosnost. Cenovka jednoho bayraktaru se přitom pohybuje kolem „pouhých“ 2 milionů dolarů (asi 50 milionů korun). Nákup dronů z Turecka by byl ale nejspíš v současné době politicky neprůchozí.

Plukovník Pavel Nakládal, který se za Armádu ČR účastnil hodnocení strojů, uvedl, že „vybraný prostředek nejvíce odpovídá předpokládanému využití v rámci Armády ČR a splňuje budoucí požadavky pro plnohodnotné využití, jak na území ČR v rámci výcviku, tak pro případné využití v rámci podpory jednotek v zahraničních operacích.“

Na zakázce by se měl podílet z velké části i český průmysl. Neoficiální informace hovoří o spoluúčasti státního opravárenského podniku LOM Praha a firmy Retia ze zbrojařského holdingu Czechoslovak Group. V prvním by se mohly stroje montovat a druhá společnost by se zase mohla podílet na výrobě nebo zapojení senzorového a radiolokačního vybavení.

Herony vydrží ve vzduchu až 45 hodin

Herony dokáží podle izraelského výrobce (Israel Aerospace Industries) vydržet ve vzduchu až 45 hodin a mají dolet až 350 kilometrů. Maximální rychlost se pohybuje kolem 250 kilometrů za hodinu. Spolu s americkými lehkými průzkumnými americkými drony Puma 3AE mají tvořit jádro nově budovaného 533. praporu bezpilotních systémů.

Ministerstvo obrany už v dubnu redakci deníku Echo24 sdělilo, že akvizici plánuje uskutečnit v letech 2023 až 2027, aby nový prapor mohl dosáhnout plných operačních schopností nejpozději k 1. říjnu 2028, s čímž počítá koncepce výstavby armády. Nákup čtyř kompletů lehkých dronů Puma má proběhnout ještě v letošním roce, uvedla tehdy mluvčí obrany.

Je pravděpodobné, že armáda brzy oznámí také nákup středních dronů, které zatím přeskočila. Tady by se nabízela možnost nakoupit i zmiňované drony od českého výrobce Primoco, který je se svými letouny UAV úspěšný i v zahraničí. Majitel společnosti Semetkovský si nicméně stěžuje, že současné vedení ministerstva obrany s nimi doposud nechtělo komunikovat, ačkoli podle něj už v minulém roce proběhly na požadavek armády dokonce i zkoušky na vojenském cvičišti Libavá.

 

Jakub Fujáček

18. srpna 2022