První carsharing v Praze

V Praze si půjčíte za čtyři koruny malé autíčko. Odemknete si ho mobilem

První carsharing v Praze
V Praze si půjčíte za čtyři koruny malé autíčko. Odemknete si ho mobilem

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Čínské mini elektromobily půjdou do testovacího provozu na začátku června. Autopůjčovna Re.volt nabídne dvoumístná autíčka z Číny, která půjdou odemknout chytrým telefonem. V testovacím provozu budou k dispozici zatím na Praze 1 a 2. „Vymysleli jsme takovou formu, která nikde jinde neexistuje. Budeme tedy první na světě,“ řekl deníku Echo24 ředitel společnosti Re.volt Pavel Kuchta.

Pražskými ulicemi v centru se budou prohánět čínské elektromobily Si-an. Na začátku testovacího provozu půjde na silnice pouze dvacítka autíček. Zvláštností elektromobilů je, že je homologováno jako čtyřkolka. Nemusí tak mít stabilizační systém nebo ABS. Ředitel společnosti Pavel Kuchta prodává stejný typ vozidel a nyní ho nabídne na carsharing. „Řekli jsme si, že by bylo dobré je sdílet, protože to auto je skvělé a zamilovali jsme se do něj,“ řekl pro Echo24 Pavel Kuchta.

Pro půjčení auta si bude nutné nejprve stáhnout aplikaci, podle typu telefonu. Pro registraci bude nutné vyplnit e-mailovou adresu, telefon, heslo pro svůj účet a odsouhlasení obchodních podmínek. V dalším kroku bude nutné poslat okopírovaný občanský a řidičský průkaz z obou stran. „Informace přijdou našemu validátorovi, operátor to zkontroluje a schválí. Tento proces by měl trvat jeden den. Poté už si autíčko můžete půjčit, kdy si na mapě vůz najdete a odemknete ho telefonem,“ řekl ředitel půjčovny.

Parametry vozidla
Délka: 2,2 m
Šířka: 1,3 m
Výška: 1,6 m
Dojezd: 120 km
Max. rychlost: 80 km/h
Prostor: 2 místa + kufr
Lithiová baterie: 140 Ah á 72V
Vybavení:
Dotykový palubní PC,
klimatizace, topení,
střešní okno,
couvací kamera,
12 V USB port a čtečka karet,
vyhřívaná a el. nastavitelná zpětná zrcátka,
posilovač řízení a brzd

Registrace pak bude bezplatná a společnost po uživateli nebude chtít peníze předem. „Zvolili jsme formu, kdy lidem budeme důvěřovat, tak snad se nespálíme,“ řekl Pavel Kuchta. Po jízdě se autíčko zamkne také telefonem a aplikace nasměruje řidiče automaticky na platební bránu. Parkovat však bude muset na určitých místech. „To vám sečte dobu jízdy, která se bude účtovat podle minut. Poté částku zaplatíte v GoPay bráně, kam budete ihned přesměrováni,“ řekl pro Echo24 Pavel Kuchta. Autíčko bude k dispozici za čtyři koruny za minutu.

Pokud uživatel za jízdu nezaplatí, nebude si moct znovu půjčit auto. Případnou dlužnou částku by pak společnost dala po vyzvání inkasním společnostem.

Společnost také vyřešila parkování na modrých i fialových zónách v centru Prahy. Dle ředitele Kuchty magistrát sjednotil podmínky a stoprocentní elektromobily mohou parkovat na rezidentských zónách. Platit městu budou jen sto korun za rok. „Teď jednáme i o tom, že by se to pro carsharingové elektromobily rozšířilo i na zóny s parkomaty, tedy na zelené a oranžové,“ řekl Pavel Kuchta.

Žlutá autíčka tak budou fungovat na stejném principu jako růžová Rekola. V Praze jich je k dispozici přes tři stovky. Nově mohou bikesharing využívat i v Brně, Českých Budějovicích, Olomouci, Teplicích a Liberci. V Praze jsou k dispozici i čínská žlutá kola značky ofo. Počítá se s tím, že se objeví i další celosvětové společnosti.

Půjčování kol je však zatím dál než první půjčování aut. Praha dokonce připravovala veřejnou zakázku za 100 milionů na provoz vlastního bikesharingového systému, ten však magistrát nakonec zrušil poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže našel v zadání zakázky několik chyb. Systém počítal s pevnými stanicemi pro půjčování a vracení kol.

13. května 2018