PRÁCE Z DOMOVA

Home office změnil způsob práce. Prima může doma nechat půlku lidí, Avast vyklidil budovu

PRÁCE Z DOMOVA
Home office změnil způsob práce. Prima může doma nechat půlku lidí, Avast vyklidil budovu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Koronavirová pandemie už možná nadobro změnila způsob práce v mnohých firmách v České republice. Mnohé zjistily, že se do doby předkoronavirové už nikdy nemusí vracet a čím dál tím častěji sahají po práci z domova. S home office počítají banky či spořitelny, ale také média jako Česká televize nebo TV Prima. Nejdále je český Avast, jehož zaměstnanci se do kanceláří vrátí nejdříve v roce 2021. Podle některých průzkumů se ale pracovníkům doma horší produktivita, pracovní morálka nebo soustředěnost.

Vyhlášení karantény v průběhu koronavirové krize donutilo řadu společností uzavřít svá sídla a poslat zaměstnance pracovat z domova. Nákaza postupem měsíců polevila, s opětovným nárůstem počtu infikovaných ale firmy musí znovu myslet na budoucnost. Nejdál zatím zašla antivirová společnost Avast, která své zaměstnance nechá pracovat výhradně jen z domu ještě mnoho měsíců. „Globální vývoj pandemie pečlivě sledujeme a vzhledem k celosvětovému nárůstu případů a také neznámému časovému harmonogramu vývoje vakcíny proti covid-19 jsme se rozhodli ponechat všechny kanceláře Avastu zavřené do ledna 2021,“ sdělila deníku Echo24 tisková mluvčí Dominika Kalašová.

Častým prvkem je zavádění vícesměnného provozu, aby případné propuknutí nákazy nepoložilo celý podnik. „Zaměstnanci banky jsou rozděleni do skupin a střídají se ve směnném provozu. Frekvenci určuje manažer, například v marketingu pracujeme na bázi krátkého a dlouhého týdne,“ uvedla kupříkladu Petra Kopecká z Raiffeisenbank. „V našich kancelářích rovněž plánujeme mix pevných a sdílených pracovních míst,“ potvrdila redakci mluvčí Generali Česká pojišťovna Ivana Buriánková. K režimu, jaký fungoval dříve, se firma vracet nebude, pracovníci si podle ní home office pochvalují.

Česká spořitelna se chlubí, že během jarních měsíců mohla z domova pracovat drtivá většina zaměstnanců, kteří se koordinovali přes služby Google. „Z analýz výkonnosti, které jsme prováděli v rámci IT divize mezi listopadem 2019 a květnem 2020 jednoznačně vyplynulo, že zaměstnanci této divize odváděli v průběhu nouzového stavu, kdy z domova pracovalo 90 % z nich standardní pracovní výkon,“ uvedl pro Echo24 mluvčí spořitelny Filip Hrubý. Zaměstnanci podle něj vykázali jen méně přesčasů.

Problémem podle oslovených bank není ani zabezpečení komunikace. „Používáme kombinaci intranetu, zaměstnanecké mobilní aplikace a aplikaci pro textové zprávy na mobil. Jednotlivé kanály mají příslušné zabezpečení. Řada zpráv pro zaměstnance měla veřejný nebo interní charakter,“ míní Patrik Madle, mluvčí ČSOB.

TV Prima může nechat polovinu doma

Z domova pracují také mnohé další společnosti, a to zejména ty, které by mohla případná nákaza koronavirem nejvíce ohrozit. Například již od března pracuje z domova redakce zpravodajství Českého rozhlasu, do práce chodí na směny pouze redaktoři zpravodajství, případně moderátoři. Takový režim má ve veřejnoprávním rozhlase platit do odvolání. Připravená je i Česká televize. „Provoz je uzpůsoben aktuální situaci, zásadní je pro nás zajištění plynulého provozu televize a především vysílání. Redakce zpravodajství má se směnným provozem zkušenosti. Na jaře jsme vytvořili strukturu, která se opírá o to, že část lidí můžeme neustále držet v bezpečné záloze,“ uvedla Karolína Blinková, mluvčí ČT.

Televize Prima sice musí zajisti kontinuální vysílání, podle její HR manažerky zvládne ale celých 50 procent svou agendu z domova. „Zbylá polovina pak podle plánu pracuje na směny a střídá se tak, aby se jednotlivé skupiny nepotkaly na pracovišti,“ doplnila pro redakci Gabriela Paulusová. Televize je připravena přeřadit na home office, pokud se v budově vyskytne nákaza, proto jako řada jiných zavádí preventivní opatření. „Při vstupu do budovy měříme zaměstnancům i návštěvám teplotu. Nadále pravidelně dezinfikujeme povrchy na pracovišti a zaměstnanci mají k dispozici dezinfekční gely,“ sdělila Paulusová. Banky jako Raiffeisenbank nebo ČSOB zase na pobočkách zavádějí plexiskla.

Upadá pracovní morálka, zaměstnanci jsou navíc doma často rozptylováni

Jaké je to vůbec je, pracovat ze svých pokojů? Většina z účastníků červnového průzkumu agentury Survio měla s prací na dálku zkušenosti maximálně jednou týdně, 16 procent dotázaných dokonce nikdy. Nyní se setkali se situací, kdy pracují z domova neustále. 64,6 % se přiklání k tomu, že jim tento nový způsob práce vyhovuje, naopak pouze 3,49 % tvrdí, že jim naprosto nevyhovuje a těší se zpět do kanceláře. Co se týče samotných preferencí pro práci v kanceláři nebo doma, tak je to téměř vyrovnané. Největší skupinu, 17 % lidí, tvoří ti, kterým je to jedno, zbývající procenta jsou rozprostřena mezi ostatní možnosti s drobnou převahou pro práci z domova.

Nejvíce se na tomto způsobu práce zaměstnancům líbí to, že nemusí dojíždět do práce (69 % dotázaných). Někteří tak ušetří přes hodinu denně a získali čas na kvalitnější spánek i další aktivity. Na druhém místě se umístila možnost využívat pauzy produktivně. 67 % dotázaných tvrdí, že stíhají uvařit, uklidit i třeba pověsit či vyžehlit prádlo. Na pomyslné bronzové příčce se umístilo pohodlí domova, které vyhovuje 57 % účastníků průzkumu. Jen 7 % dotázaných uvádí, že se jim na tomto stylu práce nezamlouvá nic.

Přestože byla většina lidí s nastalou situací spokojena, tak také v 60 % tvrdí, že je prostředí domova více rozptyluje a nedokáží se tolik soustředit. 70 % se snaží udržovat každodenní rutinu, 59 % říká, že zůstávají aktivní a fit. Na co si však většina stěžuje, nebo jim chybí, jsou tyto věci: 60 % dotázaných se těší na obnovení osobního kontaktu s kolegy, 48 % se zákazníky či klienty a 46 % se těší do práce, protože se jim tak lépe odděluje soukromý a profesní život. Pouze 8 % nechybí nic.

Malý zájem zaměstnanců o návrat do firemních kanceláří je zajímavý i v kontextu zjištění průzkumu společnosti Colliers, která je strategickým partnerem ABSL. Lidem pracujícím z domova dle něj téměř v polovině případů vadí, že nedokáží dobře oddělit pracovní a soukromý život. Výhody, které práce z domova nabízí, však zřejmě stále vítězí. „Lidem se z domova pracuje dobře, nemusí ztrácet čas dojížděním, pracují v době, která jim nejlépe vyhovuje a ze strany zaměstnavatelů mají maximální podporu,“ říká Jonathan Appleton, ředitel ABSL. Tato podpora se přitom netýká jen pracovního know-how, ale například i vybavení. Firmy svým lidem do domácích kanceláří zapůjčily veškeré potřebné IT vybavení a v mnoha případech dokonce i pracovní stoly či kancelářské židle. To vše bezpochyby přispělo i k tomu, že plných 77 % firem z oboru podnikových služeb i v době plné práce z domova vykazovalo stejnou či dokonce vyšší produktivitu.

 

, vdr, jhr

13. září 2020