Plné vlaky

České dráhy nezvládají nápor cestujících. Nemají dost vagonů ani pro plánované vlaky

Plné vlaky
České dráhy nezvládají nápor cestujících. Nemají dost vagonů ani pro plánované vlaky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

České dráhy (ČD) se dlouhodobě chlubí tím, že v páteřní časy a dny výrazně navyšují kapacity svých vlaků. Důvodem je stále více rostoucí počet cestujících. Jak ale zjistil deník Echo24, na některých tratích ČD vlaky nejen neposilují, ale dokonce ani nedodržují plánovaný počet řazených vagonů, kterých tak jezdí méně, a to například v pátek odpoledne. Dráhy se brání tím, že posilují vlaky tam, kde je to nejvíc potřeba, zmiňují také nedostatek vagonů.

Českým drahám v souvislosti se zavedením slev pro studenty a seniory ve výši 75 % jízdného narostl počet cestujících, na něj ale nezvládají dostatečně pružně reagovat, ačkoliv ještě v srpnu tvrdil státní dopravce, že pro něj opatření nebude znamenat výraznější problémy.

„Jen v září s námi cestovalo přes 15,5 milionu lidí. To je o zhruba dvě procenta víc než loni. Nepochybně se v tom odrážejí i nové slevy, které občanům od prvního září poskytuje stát. Až 40 % zákazníků, kteří s námi v září cestovali, totiž využilo právě tyto státní slevy. Na komplexní hodnocení dopadu zavedení nových slev je nicméně ještě brzy, protože teprve v říjnu se plně projeví zahájení akademického roku a cestování vysokoškoláků,“ řekl minulý týden náměstek generálního ředitele pro obchod a člen představenstva ČD Michal Štěpán.

Národní dopravce se zároveň před svátečním víkendem pochlubil tím, že trvale posílil vlaky zejména na Moravu. „Rostoucí počet cestujících v 1. pololetí letošního roku a další nárůst zákazníků letos v září nás vedl k trvalému posílení dálkových vlaků hlavně mezi Prahou a Moravou. Postupně od poloviny září jsme prodloužili nejvytíženější vlaky o další vozy na linkách Ex 1 a Ex 2 z Prahy na Ostravsko a na Valašsko a od poloviny října také na lince R 18 Praha – Luhačovice,“ uvedly ČD v tiskové zprávě s tím, že se navýšení kapacity týká více spojů, které směřují na Moravu. U některých celotýdenně, u dalších pak od pátku do neděle.

Dráhy nemají dostatek vagonů

Před zavedením slev pro studenty a seniory tvrdily dráhy, že mají připraveny 50 záložních operativních vozů, které mohou v případě potřeby využít. „ČD mají připraveno dalších 50 záložních vozů běžné konstrukce s kapacitou 4 000 míst k sezení pro posílení vlaků,“ řekl deníku Echo24 na konci srpna mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Jak ale zjistil deník Echo24, na některých tratích ČD naopak počet vagonů ubírají namísto jejich posilování. Cestující pak musejí místy i několik hodin stát, pokud se do vlaku vůbec vejdou. Problémy měli cestující třeba v pátek 26. října na trati číslo 070 mezi Prahou a Turnovem, kde byl osobní vlak v odpolední špičce veden pouze jedním motorovým vagonem a rychlík do Tanvaldu třemi vagony místo čtyřmi. Lidé, kteří se do vlaku vešli, se tak museli ve stoje těsnat v uličkách.

Na nedostatečnou kapacitu vozů na trati mezi Prahou a Turnovem si stěžoval například cestující Tomáš Pecka. „Tak R 1140 má pravidelné řazení 854 + 3 vozy 054, v pátek před prázdninami zase jeden 054 chyběl. V pátek před (podzimními) prázdninami, super načasování," napsal cestující na Twitteru.

„Na tomto spoji (R 1140 mezi Prahou a Tanvaldem) jezdí standardně motorový vůz a tři přípojné vozy. Ve zmíněný pátek, což bylo opravdu nešťastné vzhledem k vysoké frekvenci cestujících, byl skutečně z technických důvodů vlak o jeden přípojný vůz kratší. Nejde ale v žádném případě o standardní stav a počítáme s tím, že by se měla situace brzy stabilizovat,“ vysvětlil mluvčí státního dopravce sníženou kapacitu způsobenou špatným stavem vozového parku s tím, že společnost „neeviduje zvýšený počet poruch vozidel oproti běžnému stavu a jejich odstraňování probíhá standardně.“

Nespokojeným cestujícím odpověděl dispečer ČD, který uvedl, že měl na páteční den k dispozici pouze kolem sedmi posilových vozů pro celou republiku. „Z pohledu dispečera: Když mám k dispozici pro celou ČR volných cca sedm vozů, tak posiluji ty, kde je prodáno nejvíce místenek. V tomto případě to byl v pátek například EC 117 (prodáno 804 míst),“ napsal dispečer na Twitteru.

Deník Echo24 se tedy mluvčího ČD zeptal, kam se podělo dalších 43 vagonů, o kterých státní dopravce na konci srpna mluvil jako o možných posilových vagonech. Na to ale Radek Joklík z tiskového oddělení odpověděl pouze neurčitě. „Obecně lze konstatovat, že stávající kapacitu vozů využíváme na maximum. I tak se však stává, že v důsledku mimořádností či poruch nám vozy v provozu chybí, nebo nedokážeme na 100 % dodržet řazení. Proto a také vzhledem k tomu, že chceme vozidlový park dále modernizovat, jsme na jaře objednali výrobu nových 50 vozů pro dálkovou dopravu a výrobu dalších 90 vozů soutěžíme. Pokud jde o regionální dopravu, tam běží soutěže na dodávku desítek nových motorových i elektrických vlaků pro regiony.“

ČD zároveň přiznávají, že v minulosti nedostatečně opravovaly stávající vlaky. „Bohužel, obnova vozidlového parku ČD v minulosti neprobíhala kontinuálně. Do roku 2008, kdy se konečně podařilo vyjednat dlouhodobé smlouvy s objednateli, získat mezinárodní rating v investičním pásmu a vydat dluhopisy, se nová vozidla nenakupovala. Za posledních 10 let však České dráhy investovaly do vozidel 45 miliard. Potřebu dalších investic odhadujeme na cca 40 miliard korun v příštích 8 letech,“ uvedl Radek Joklík pro deník Echo24.

Za pomalou obnovu vozového parku kritizoval ČD tento týden také Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle kontrolorů věková struktura vozového parku podniku neodpovídá stávajícím ani budoucím požadavkům objednatelů dopravních služeb ani očekávání veřejnosti. Podle ČD je stáří vozů ovlivněno prakticky nulovou obnovou v době od sametové revoluce až do zhruba roku 2008. Poté podnik za deset let investoval asi 45 miliard korun, dalších 40 miliard korun by potřeboval, uvedly v reakci ČD.

„I přes mírný pokles průměrného stáří železničních kolejových vozidel tvoří podstatnou část vozového parku Českých drah vozidla starší 30 let, často za hranicí technické i morální životnosti,“ konstatovali kontroloři v tiskové zprávě. V roce 2012 provozovaly České dráhy přibližně 42 procent takto starých vozidel, loni to bylo zhruba 35 procent. České dráhy oponují, že investovat mohly až zhruba od roku 2008, a to díky získání mezinárodního ratingu a následnému vydání dluhopisů.

Mluvčí ČD také zmiňuje vysokou finanční náročnost na pořizování nových vlaků. Dalším problémem je také omezená výrobní kapacita dodavatelů. „Při rozsahu železniční dopravy a počtu potřebných vozidel není dost dobře možné skokově vozidlový park obnovit. Pro příklad lze uvést, že jeden rychlíkový vůz stojí 50 až 60 milionů korun, jednotka CityElefant cca 230 milionů a lokomotiva pro dálkovou dopravu přes 100 milionů korun a tak dále. Nejde však jen o finanční prostředky, ale také o kapacitu a dodací lhůty výrobců. Jestliže dnes vysoutěžíme nová vozidla, dodána budou za dva až tři roky. Proto jdeme také cestou nákupu starších vozů. Naposledy to bylo 41 vozů od OBB, které postupně nasazujeme do provozu,“ dodal Radek Joklík.

, drb