Trh s ojetinami loni vzrostl o 18 miliard na 152 miliard Kč

Trh s ojetinami loni vzrostl o 18 miliard na 152 miliard Kč

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V Česku se loni prodala ojetá auta za 152 miliard korun, což je o 18 miliard více, než v roce 2016. Počet prodaných ojetin stoupl o sedm procent na 750 000. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia.

Loni bylo individuálně dovezeno a zaregistrováno 170.634 ojetých aut, tedy o čtyři procenta meziročně více. Zbývajících 579 366 ojetých vozidel bylo koupeno v tuzemsku. Prodej ojetin s tuzemským původem rostl dvakrát rychleji než ojetin dovážených.

Zhruba 55 procent ojetých aut bylo prodáno mezi soukromými osobami a 45 procent prodali obchodníci. Z prodejců ojetých vozidel prodaly 252 500 vozidel autobazary a autorizovaní prodejci vozidel, kteří prodávají i ojetiny, dalších zhruba 80 000 ojetých vozidel pak prodali autorizovaní prodejci vozidel v rámci importérských certifikovaných programů a zbytek (5 000 ks) leasingové a splátkové společnosti.

Orientace zákazníků na tuzemské ojetiny je podle ředitele Cebie Martina Pajera pozitivní trend, protože dovážené ojetiny jsou rizikovější. Důvodem je především hůře dohledatelná historie a původ. Dovážené ojetiny jsou dvakrát častěji stáčené a velmi často ve skutečnosti pocházejí z jiné země, než uvádí prodejce. Rovněž hrozí riziko, že jde o odcizená vozidla, nebo vozidla po totální škodě. Nejvíc aut se dováží z Německa, Itálie, Rakouska a Francie.

„Češi začínají vnímat koupi ojetiny z ciziny jako více rizikovou. Preferují vozy s českým původem, kde leze daleko lépe dohledat veškerou servisní historii. Již dávno neplatí, že auta z Německa jsou kvalitnější a bez hrozby stočeného tachometru,“ uvedl předseda Asociace obchodu s ojetými automobily Jiří Grund.

Čtvrtina prodaných ojetých vozidel na českém trhu je značky Škoda s velkým náskokem na ostatní značky. Ojeté vozy Škoda vloni ještě meziročně posílily podíl na trhu o dva procentní body. Na druhé a třetí pozici následují tradiční značky oblasti ojetin – Volkswagen a Ford s podílem 11 respektive osm procent. Nejprodávanější modelem je Škoda Octavia před Fabií.

Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla 202 400 Kč, což je o 10 000 Kč víc, než v roce 2016. Zhruba 38 procent aut se prodalo za cenu mezi 100 000 a 200 000 Kč.

Průměrná hodnota udávaná na tachometru v roce 2017 byla 172 000 kilometrů. Vzhledem k tomu, že zhruba 40 procent vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100 000 kilometrů, lze dopočítat skutečný průměrný stav najetých kilometrů u prodávaných vozidel na 217 000 kilometrů. Tato hodnota také odpovídá průměrnému stáří vloni prodaných ojetin 10,1 roku.

Převažují dieselové motory s podílem 59 procent, benzinový pohon má 38 procent trhu. V ČR se v roce 2017 prodalo 7,5 procenta vozidel bez platné STK.

,

15. ledna 2018