Drtivé dopady koronaviru na pražskou MHD. Ve hře je dlouhodobé omezení jízdních řádů i zdražení jízdného
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zatímco v ostatních dvou největších městech České republiky se již veřejná hromadná doprava vrátila prakticky do normálu, v Praze tomu tak není. Dopravní podnik nemá dostatek volných tramvajových vozů, a tak je na některých linkách omezená kapacita. Spoje navíc jezdí podobně jako o prázdninách v delších intervalech. Pražský magistrát nyní situaci v DPP řeší, kvůli půlmiliardovému výpadku v tržbách zvažuje změnu jízdních řádů i možnost zdražení jízdného.
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) to zdůvodňuje tím, že v posledních dnech a týdnech využívá hromadnou dopravu v metropoli meziročně podstatně méně cestujících. Podle dat, které DPP deníku Echo24 poskytl, využívá v současnosti pražskou MHD zhruba 62-65 % cestujících oproti stavu s předchozím rokem.
Vyvoj Prepravenych Cestujicich Metro MAR-JUN 2020 vs 2019 by newsroom on Scribd
Přesto je možné v hlavním městě narazit na přeplněné tramvaje, někdy i autobusy. Například linka 15, která obsluhuje mimo jiné dvě největší pražská vlaková nádraží, je v provozu oproti normálu pouze jedním tramvajovým vozem, který tak má nižší kapacitu. Jedním z důvodů je nedostatek disponibilních vozů. Těch nyní DPP potřebuje více než za běžné situace. Řidiči se totiž v současnosti nestřídají během dne na určitých bodech ve městě, ale čerpají pauzy přímo ve vozech v tramvajových smyčkách. Jde o jedno z protikoronavirových opatření.
Zatímco například v Brně se řidiči střídají přímo na zastávkách, v Praze nebo Ostravě k tomu v současnosti nedochází. „Střídací bod na I. P. Pavlova obnovíme k 1. 7. 2020, střídací bod Hradčanská od 1. 9. 2020. Další střídací body budeme obnovovat v závislosti na objemu objednaných dopravních výkonů ze strany města a ROPIDu, tedy jakmile dojde ke zkrácení intervalů v odpolední špičce,“ sdělil deníku Echo24 vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.
Podobná situace je v Ostravě. „Naši řidiči se ještě nestřídají,“ potvrdila deníku Echo24 tisková mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Karolína Rycková. V Brně ke střídání v zastávkách již dochází.
Zatímco v Brně nebo v Ostravě je už MHD v provozu prakticky bez omezení s běžnými intervaly, v Praze stále platí některá omezení, zejména delší intervaly než je obvyklé. „ Autobusy i tramvaje jezdí podle poloprázdninových jízdních řádů, metro podle posíleného grafikonu (posílená ranní a odpolední špička). Zatímco u povrchové dopravy jezdíme pouze o 6 % výkonů méně ve srovnání s plným stavem před koronakrizí, v MHD jezdí v současnosti o cca 35 – 38 % cestujících méně. Pro srovnání, v loňském srpnu jsme jezdili podle prázdninových jízdních řádů, o pracovních dnech jsme ale denně přepravili v průměru kolem 987 tisíc cestujících. V současnosti jezdíme podle posíleného nebo poloprázdninového jízdního řádu, ale přepravíme denně o cca 270 tisíc cestujících méně než v loňském srpnu,“ argumentuje mluvčí DPP Daniel Šabík.
Jak řešit propad tržeb? Změnou jízdních řádů, nebo zdražením jízdného, zmiňuje možnosti radní
Pražský dopravní podnik zároveň přiznává, že se koronavirus a s ním spojený úbytek cestujících, podepsal rovněž na ekonomické kondici firmy, chybí nejen studenti, ale také část lidí, kteří pracují nyní z domova. Praze také masivně ubyli turisté, kteří MHD ve velké míře využívali.
Omezené výkony se tak DPP hodí ekonomicky. „Propad cestujících za období od poloviny března do konce května 2020 znamená v případě DPP výpadek tržeb z jízdného v součtu téměř půl miliardy korun. Jsme proto přesvědčeni, že jednotlivé kroky posilování MHD i její výsledný stav musí být podle nás kompromisem mezi novými hygienickými standardy, skutečnou poptávkou a současnou ekonomickou realitou,“ říká k možnému budoucímu návratu do běžného stavu Daniel Šabík.
Magistrát musí výpadky v tržbách dopravnímu podniku hradit, řekl deníku Echo24 náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Řeší se úspory a různé možnosti změn jízdních řádů,“ uvedl Scheinherr, který zároveň nevyloučil, že by v tuzemské metropoli mohla zůstat od září podobně omezená doprava tak, jak je nyní.
Scheinherr nevyloučil ani možnost, že by zdražilo jízdné. To se již několik let neměnilo, v porovnání s jinými městy v ČR navíc patří spíš k těm nižším. Ještě před komunálními volbami v roce 2018 prosadil výrazné snížení jízdného pro studenty tehdejší náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Například čtvrtletní kupón pro studenty tak zlevnil ze 720 na 360 korun.
„I o tom samozřejmě diskutujeme,“ řekl o možném zdražení Adam Scheinherr s tím, že to „je ve hře“. „Pokud se všeobecně podíváte, když máte propad tržeb tak co můžete dělat? Hýbat nějakým způsobem s jízdními řády, nebo s cenami,“ řekl Scheinherr s tím, že je to záležitostí budoucích jednání.
O prázdninách se chystá DPP jezdit podle prázdninových jízdních řádů tak, jak je obvyklé každý rok. Vyšší kapacity se dočkají i cestující využívající tramvajovou dopravu, například již zmiňovanou linku 15. Ta má začít jezdit posílená ve dvouvozové sestavě, tak jak bývá obvyklé, od 13. července, sdělil DPP deníku Echo24.