elektronické dálniční známky

E-shop ajťáků nic neřeší. Ministerstvo bude muset vysoutěžit vše okolo, včetně „Velkého bratra“

elektronické dálniční známky
E-shop ajťáků nic neřeší. Ministerstvo bude muset vysoutěžit vše okolo, včetně „Velkého bratra“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Víkendová akce hackathon, kdy ajťáci zdarma naprogramovali e-shop na elektronické dálniční známky, se čím dál tím více jeví jako PR akce, jak jsme psali zde. Ve svém důsledku totiž půjde pouze o malou součást obsáhlého systému EDAZ, jehož většinu bude muset stát znovu vysoutěžit a rozhodně nebude zadarmo. Kritici navíc upozorňují na „Velkého bratra“, který je v zakázce zakomponován. Systém by měl totiž umožnit bezpečnostním složkám skladovat data o autech a tím kontrolovat jejich pohyb.

Zakázka šokovala veřejnost především svoji cenou. Stát měl za čtyřletý provoz zaplatit přibližně 401 milionů korun. Poprask to vyvolalo především proto, že se to prezentovalo jako e-shop. Celé to mělo za důsledek odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka a zrušení zakázky. „Zakázka bude zrušena kompletně, bude vypsána otevřená soutěž. Pokud půjde víkendová práce programátorů převzít, pak bude jejich dílo využito a budeme následně řešit vysoutěžení podpory pro tuto část. Ty části zakázky, které je možné soutěžit otevřeně – portál, eshop, mobilní aplikace – budeme soutěžit otevřeně.,“ uvedl pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

„Zakázku na prodej elektronických dálničních známek na fyzických místech – například čerpací stanice potřebujeme rovněž zrušit. Změnil se IT systém, mění se rozhraní napojení na tuto síť, proto je nutno zakázku revidovat. Samozřejmě se ale podíváme na všechny navazující zakázky komplexně a znovu je vyhodnotíme,“ dodal.

Také Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) upozorňuje na fakt, že se jedná o komplexnější zakázku, než o pouhý e-shop. „Jednoznačně odmítáme pojmenování e-shop pro celý systém EDAZ. Jedná se o významný informační systém veřejné správy, který v sobě obsahuje funkcionalitu pro elektronický prodej. Ekonomický plán projektu počítá s provozem systému na období 10 let, proto roční náklady spojené se systémem EDAZ vychází na 84,4 mil. Kč (za předpokladu rozložení pořizovacích nákladů na 10 let a rozložení provozních nákladů a nákladů na rozvoj 2 000 člověkodnů na 4 roky),“ píše SFDI ve svém vyjádření. Bylo to však ještě v době před odvoláním ministra Kremlíka.

**** clink rendering error ****

SFDI si rovněž nechala vypracovat znalecký posudek, který dává jejich částce za pravdu. „Znalec konstatuje, že celkovou cenu obvyklou v České republice v době zpracování posudku na vytvoření informačního systému EDAZ a poskytnutí služeb, jak jsou definovány v závazném návrhu smlouvy, stanovuje ve výši od 356 881 304 korun bez DPH do 427 344 328 bez DPH.“

Velký bratr

Systém však budí u části veřejnosti obavy z možného sledování občanů. Například server respekt upozornil, že budou mít bezpečností složky v rámci systému možnost sbírat data o tom, kdy a kde jaké auto projelo a bude možné si sestavit obrázek o kompletním pohybu jakéhokoliv vozidla.

„Co se týče utajované části, proběhne výběrové řízení pro firmy s prověrkou. Utajovanou část systému, která obsahuje požadavky bezpečnostních složek nelze vypustit. Není to ani tak, že si bezpečnostní složky koupí elektronickou dálniční známku a všechno bude vyřešeno, jak je často v médiích prezentováno,“ uvedl Jemelka pro Echo24.

K tématu se rovněž vyjádřilo SFDI: „Kamerové systémy na mýtných branách v této fázi projektu neslouží pro automatické pokutování přestupků. Budou využity pro statistické účely nejen v případě úhrad elektronické dálniční známky, ale i v jiných agendách. Náklady tak budou sdílené i s jinými institucemi. SFDI doposud nemá v tomto případě uzavřenou smlouvu s dodavatelem.“

Přesto však tento princip již nějakým způsobem v praxi funguje, a to díky systému Automatické kontrola vozidel. Policie skrze kamery na měření rychlosti „zaznamená údaje o registrační značce motorového vozidla, přičemž spolu s ním jsou dále uchovávány údaje o čase a prostoru zaznamenání konkrétní registrační značky. Pokud jsou zaznamenány i jiné údaje, například podoba osoby, jde pouze o jejich nahodilé zaznamenání.“

 

Vojtěch Šeliga

29. ledna 2020