DOPRAVA VE MĚSTĚ

Praha postaví nový most. Bude bez aut

DOPRAVA VE MĚSTĚ
Praha postaví nový most. Bude bez aut

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Pražský magistrát v létě plánuje vypsat tendr za 972 milionů korun na stavbu Dvoreckého mostu, který propojí Prahu 4 s Prahou 5. Tento týden o tom rozhodli městští radní, ještě to musí projednat zastupitelé. Most má sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům a pěším a má zlepšit dopravní propojení zlíchovského a podolského břehu Vltavy, ne však osobní automobilové dopravě. Podle primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha Sobě) by se mohlo začít stavět na začátku příštího roku, hotovo má být o tři roky později.

Návrh s kubistickými prvky podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) kromě zlepšení dopravy přinese městu i estetický přínos. „Je to něco, co odkazuje k architektonickým tradicím v našem městě,“ řekl. Dodal, že využit bude i prostor pod mostem pro volnočasové aktivity a kavárnu.

Účel mostu pouze pro MHD, cyklisty a pěší vychází ze změny Územního plánu z roku 2014. V případě potřeby zde ovšem budou moct jezdit i vozidla Integrovaného záchranného systému.

Východní vyústění mostu bude u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Součástí projektu je návrh nové tramvajové zastávky Dvorecký most. Podle dřívějších informací města se dokumentace ještě rozšíří o trojúhelníkové prostranství mezi autobusovou zastávkou Lihovar a Strakonickou, který původní návrh neřešil. Kromě toho bude dokumentace řešit vodáckou základnu, která je na místě vyústění nového mostu v Podolí. Ta bude zbourána a projektanti dostali na úkol navrhnout její náhradu.

Projekt pro stavbu mostu mají na starosti ateliéry Tubes a Atelier6 na základě výsledků architektonické soutěže. Cena projektu byla v soutěži stanovena za 132,7 milionu korun, nyní se podle Scheinherra dokumentace dokončuje.

Zatím poslední pražský most přes Vltavu, Trojský most, byl zprovozněn v říjnu 2014. Nahradil Trojský tramvajový most z roku 1981, přezdívaný „rámusák“, jehož provoz byl ukončen 7. října 2013. Loni město zprovoznilo novou lávku přes Vltavu v Troji na místě té, která se zřítila v roce 2017. Magistrát také nedávno vypsal tendr na stavbu další lávky propojující pražské Holešovice a Karlín. Výhledově je v plánu stavba Rohanského mostu propojujícího Karlín a Holešovice. Mnohé mosty přes Vltavu jsou také ve špatném stavu a město je postupně opravuje, aktuálně například Barrandovský.

 

, , jch

10. června 2021