„Matematika sloužila k normalizaci rasismu.“ Nové osnovy ji chtějí dekolonizovat
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Woke kultura ovlivňuje v kanadské provincii Ontario i způsob výuky matematiky. Nový učební plán devátého ročníku má za úkol „dekolonizovat“ matematiku a přistupovat k předmětu subjektivně. Plány na změnu v osnově oznámil ontarijský ministr školství Stephen Lecce již minulý rok, píše web The Ontario Sun. Vláda ve zprávě, ve které změny vysvětluje, uvedla, že „matematika dosud sloužila k normalizaci rasismu a marginalizaci neeurocentrických matematických znalostí“.
,,Přestože je matematika často prezentována jako objektivní a čistá disciplína, obsah a kontext výuky je subjektivní. A to v tom, jací matematikové jsou oslavováni a v jakém narativu společnost dává důraz na předmět,“ vysvětluje se v části zprávy, která uvádí „vizi a cíle“ aktualizovaného učebního plánu.
Podle vlády byla matematika používána k normalizaci rasismu a řídila se eurocentrickými matematickými znalostmi. Nový učební plán deváté třídy mimo jiné zahrnuje i dekolonizační a antirasistický přístup, který má studentům v matematice nastínit její „historické souvislosti a společenské konstrukce“.
,,Učební osnovy matematiky pro 9. třídu v Ontariu zdůrazňují potřebu rozpoznat a zpochybnit systémy moci a privilegií, a to jak ve třídě, tak i mimo ni. Má za cíl tyto systémové překážky odstranit a sloužit tak žákům ze sociálních skupin, které byly v minulosti znevýhodňovány a kterým se v matematickém vzdělávání nedostávala dostatečná pozornost,“ píše se dále ve zprávě.
Nové osnovy po učitelích vyžadují, aby ve výuce podporovali vztahy matematiky s jinými předměty a s lidskými právy. Mají také vytvořit „antirasistické a antidiskriminační prostředí ve vzdělávání“. Učitelé matematiky jsou dále vybízeni k tomu, aby do výuky zahrnovali kulturně specifické příklady a zdůraznili tím historii, současnou realitu a kulturu původních obyvatel, tedy Inuitů a Métisů. ,,Smysluplně a autenticky tak do programu vnesou znalosti a perspektivy původních obyvatel,“ vysvětluje vláda.
Caitlin Clarková, mluvčí ministerstva školství, uvedla, že nové osnovy odrážejí měnící se svět, píše The Ontario Sun. ,,Svět se změnil, ekonomika se změnila a stejně tak by se měly změnit i učební osnovy, které inspirují a informují naše studenty, budoucí vůdce,“ řekla Clarková. „Podnikáme kroky k tomu, abychom zajistili, že všechny děti, zejména ty, které čelí překážkám, budou mít otevřené cesty ke kvalitnímu vzdělávání, absolvování školy, k postsekundárnímu vzdělávání a dobře placené práci,“ dodala.