BALÍK OD ČESKÉ POŠTY

Marné čekání na balík. „Adresát nezastižen,“ chodí i lidem, kteří pracují z domova

BALÍK OD ČESKÉ POŠTY
Marné čekání na balík. „Adresát nezastižen,“ chodí i lidem, kteří pracují z domova

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Přestože řada lidí kvůli koronaviru pracuje z domova, ve svých schránkách nalézají oznámení od České pošty, že nebyli zastiženi. Nespokojení adresáti tak musí chodit pro své balíky na pobočky, kde se v některých hodinách koncentruje velké množství osob, stěžují si na sociálních sítích. Dle České pošty je úspěšnost doručení na adresu 91 %, ačkoliv uznává, že má problém s kapacitami. Podle zjištění Echo24.cz také vyšlo najevo, že se státní podnik chystá vlnu propouštění. Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) po jednání se zástupci podniku dodal, že managementu klesne mzda o 5 %.

Kvůli výraznému nárůstu nakažených v uplynulých měsících dala spousta lidí přednost home office. K překvapení mnohých tím ale nevyzráli nad přijímáním balíků. Přestože byli po celou dobu doma, nacházeli ve schránkách výzvy od České pošty, že je doručovatelé nezastihli. Jejich balíky se tak vrátily zpět na nejbližší poštovní pobočku, postěžovala si naštvaně řada uživatelů na sociálních sítích.

Problém mají především lidé, kteří nečekají na zboží jako spíše na zaplacený balík do ruky, případně ti, kteří musí zůstat v karanténě a nemohou vyrazit na pobočku. Na poště se navíc lidí v podobné situaci pak schází více, což zároveň zvyšuje riziko nákazy, pakliže mnozí z nich nedodržují rozestupy.

To samé se stalo i redaktorovi Echo24.cz, který rovněž pracoval z domova a očekával doručení balíku. Ani v jeho případě doručovatel nezazvonil ani nedal jakkoliv vědět, místo malého balíku tak ve schránce našel jen papír, že nebyl k zastižení. Po obdržení výzvy se redaktor vydal na pobočku na Praze 10, kde i mimo špičku bylo poměrně hodně lidí – někteří vešli dovnitř jen pro pořadové číslo a pak čekali venku, až na ně přijde řada. Uvnitř ne všichni dodržovali dvoumetrové rozestupy.

Úspěšnost doručení na adresu je 91 %, za zbylá procenta se pošta omlouvá

O tom, že se doručovatelé mnohdy ani nepokusí o předání balíčku, se mluví už nějakou dobu, Česká pošta si je problému vědoma a dle svých slov dělá maximum, aby se to stávalo co nejméně. „Děje se to spíš ve větších městech než na venkově. Důvodem může být pochybení jednotlivého doručovatele, který nezazvoní nebo ani neučiní ten pokus o doručení. Nebo situace kdy v jeden moment má doručovatel tolik balíků na autě, že není možné to stihnout, tak pokládá balík na poště. V ten moment ale možné si zažádat o opakované doručení balíku,“ vysvětlil redakci Echo24.cz mluvčí Matyáš Vitík.

„Samozřejmě nás to netěší, ale řešíme to tak, aby se takové věci děly v co nejmenší míře. Jen pro příklad: úspěšnost doručení přímo na adresu je přes 91 %. Ale chápu, že když je někdo mezi těmi 9 %, tak ho to určitě nepotěší. Tomu samozřejmě rozumím,“ uvedl omluvně Vitík. Dodal, že v době, kdy v logistice chybí zhruba čtvrtina zaměstnanců (kvůli karanténě, covidu či jiným důvodům) a kdy se společnost nachází ve ztížených podmínkách, je procento doručení poměrně dobrým úspěchem.

„Ale opět, chápu lidi, kteří si něco objednají domů nebo na adresu a pak jim je oznámeno, ať si to jdou vyzvednout na poštu. Chtěl bych požádat o trpělivost a pochopení. Není to záměr, že bychom nechtěli doručovat, to rozhodně ne, občas narazíme kapacitní limity, které teď máme,“ řekl Vitík. Všem, kteří se dostanou do podobné situace s nedoručeným balíčkem, doporučuje třeba telefonicky požádat o opětovné doručení na adresu, které je zdarma.

Aktuálně se vytížení České pošty blíží v denních špičkách k hranici 400 tisíc balíků. Podle Vitíka bylo v přepravě v těch nejrušnějších dnech až půl milionů balíků, letos se číslo může vyšplhat až 600 tisícům. „Není to jen kvůli vánočnímu provozu, důvodem jsou také zavřené kamenné obchody. Lidé si zboží běžné spotřeby, které by si normálně koupili v krámě, objednávají přes internet. Čili ano, balíků je výrazně více než vloni ve stejném období,“ doplnil mluvčí České pošty.

Pošta propustí 1500 lidí, managementu sníží mzdu

Česká pošta dle zjištění redakce Echo24.cz plánuje k 1. březnu příštího roku zrušit 2371 pracovních míst. Znamená to propuštění zhruba 1500 lidí, protože část pozic je neobsazených. V čísle je započítáno 200 odchodů do důchodu, 200 administrativních pracovníků a 400 nepoštovních zaměstnanců. Ze 700 poštovních doručovatelů, kterých se restrukturalizace v jarních měsících příštího roku má týkat, dostane navíc 400 nabídku na přechod do segmentu balíkoven, který na rozdíl od listovních zásilek roste. Propouštění se nebude týkat samoživitelek ani dalších zaměstnanců, pro které by to znamenalo sociální otřes. Propuštěným zaměstnancům nabídne rekvalifikaci.

Podle informací redakce by se nejvíce mělo propouštět v Praze. Napříč všemi kraji půjde nejčastěji o zaměstnance na přepážkách, v případě jihomoravských poboček se očekává větší odliv poštovních pokladníků. Podnik propustí také listonoše, řidiče i doručovatele, ačkoliv poslední jmenované nezasáhne vlna propouštění tak silně. Pošta o svém záměru informovala Úřad práce, výpovědi pro nadbytečnost pracovníkům doručí v prosinci.

Se změnami, které znamenají rušení míst, nesouhlasí největší odborová centrála Podnikový koordinační odborový výbor. „Zaměstnavatel bude rušit pracovní pozice, také budou zřizovány nové. Kolik pošťáků skutečně přijde o práci, bude jasné až po projednání,“ uvedla předsedkyně odborů Jindřiška Budweiserová.

Se snižováním počtu zaměstnanců pošta počítá ve své střednědobé strategii. Podle té by podnik do roku 2025 měl zrušit 7000 pracovních míst. „Rušená místa chceme nahradit moderními technologiemi i celkovým zefektivněním provozu,“ uvedl Vitík. V souvislosti s těmito kroky podle něj vzniknou nová pracovní místa, na něž se část propuštěných bude moci rekvalifikovat.

„Odcházející zaměstnanci dostanou vyšší odstupné nad rámec zákoníku práce v závislosti na odpracovaných letech u České pošty. Také jednáme o rekvalifikacích a podpoře končících pošťáků a sociálním programu zaměstnanců v předdůchodovém věku,“ dodala Budweiserová. Ministr vnitra, generální ředitel i odboráři se shodli, že státní podnik je ve složité situaci, a to kvůli nedostatečné kompenzaci státu za objednané služby v minulých letech, poklesu počtu listovních zásilek i koronavirové krizi.

„Ujišťuji, že žádné masivní propouštění pošta nechystá. Přesto je nutné pokračovat v restrukturalizaci podniku,“ vysvětlil Hamáček s tím, že nutná restrukturalizace se dotkne maximálně několika set doručovatelů. Pošta současně sníží platy managementu podniku o 5 % a tyto úspory využije k navýšení mezd řadových zaměstnanců.

Česká pošta provozuje 3200 vlastních nebo partnerských poboček a zaměstnává skoro 29 tisíc lidí. Loni vykázala ztrátu 363 milionů korun. Do roku 2021 se chce podnik vrátit k zisku v řádu desítek milionů Kč a zvýšit tržby o desetinu ze stávajících 18,8 miliardy Kč.

 

Viet Tran

29. listopadu 2020