Nový cyklus obrazů Iry Svobodové s názvem Gaspard de la Nuit

Klenot noci

Nový cyklus obrazů Iry Svobodové s názvem Gaspard de la Nuit
Klenot noci

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Bývá to hluboký prožitek, pokud najdete v uměleckém díle symbiózu se svým životním příběhem, zkušenostmi, emocemi, zálibami či aktuálními strastmi a pokud ve vás obraz či socha rozehraje správnou melodii, která vás osloví. Takový pocit často nezpůsobí jeden obraz, ale celá kompozice výstavy, cyklus, který nám umožní pochopit autorův záměr, působící ve své intenzitě svou neoblomností a komplexností. Umělec se tak trochu mění v režiséra našich myšlenkových proudů a emocí a je na nás, jestli jsme na jeho dílo naladěni, jestli je dokážeme, chceme či můžeme pochopit.

V nezvykle konceptuálním pojetí vznikl nedávno nový cyklus obrazů Iry Svobodové s názvem Gaspard de la Nuit (Kašpar noci), který vychází z knihy francouzského romantického básníka Aloysia Bertranda z roku 1842, k níž se ovšem Svobodová dostala prostřednictvím stejnojmenné klavírní suity Maurice Ravela z roku 1908. Bertrandovou tvorbou se ve svém pozdním díle inspirovala i Toyen a právě k ní se Svobodová odkazuje symbolem stuhy. Toyen ji jako symbol často malovala a ve zmíněném cyklu Gaspard de la Nuit je hlavním a spojujícím motivem. Křehký prvek vypráví temné příběhy…

Obrazy vycházejí z konkrétních Bertrandových básní, z Ravelovy hudební interpretace – triptych Ondine (Vodní víla), Le Gibet (Šibenice), Scarbo, ale i z autorčiny volné tematické asociace. Najdete zde úvahy o prázdnotě, strachu, smrti a stínech s ní spojených, spoutanou a uvolněnou duši, ale třeba i příběh smrti z nenaplněné lásky Madame de Montbazon, který je mezi malbami jediný ztvárněn objektem z taveného skla.

Ira Svobodová se dřív inspirovala ve funkcionalistické a minimalistické architektuře, v jednoduchosti geometrických tvarů, ladných křivkách vycházejících z pohybu papíru či kruhu. Barevnost bílé, růžové a tmavě modré v posledních sériích doplnila černá a škála šedé, která dodává autorčiným tématům na hloubce a nekompromisním kontrastu. Specialitou jejího malířského rukopisu jsou akrylové lazury a jejich mnohovrstevnaté nanášení, práce s průhledností tvarů, kontrastem povrchů pozadí vůči zobrazovaným předmětům.

Nový cyklus Gaspard de la Nuit můžete vidět v listopadu ve znojemské galerii GaP, která ve svém městě plní nezastupitelnou roli kulturního subjektu, přinášející mimo velká centra měst kvalitní výstavní, hudební či divadelní program, který vytváří z potřeby vnitřní nutnosti a touhy po autonomním pohledu na svět. Vyzývá k zastavení a k zamyšlení v jinak běžném rutinním životě každého z nás. A to je cílem jak kvalitního umění, tak galerijních prostor, které mají potřebu tyto myšlenky předávat dál.

 

Ira Svobodová: Scarbo, 2021, akryl na plátně, 160 x 120 cm.

 

Ira Svobodová (1986) promovala v roce 2012 na Akademii výtvarných umění v Praze v Ateliéru malby Michaela Rittsteina, v roce 2009 absolvovala studijní pobyt na Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Její malby byly představeny na několika exponovaných přehlídkách, například opakovaně na veletrhu Volta v New Yorku, na Vienna Contemporary či Artgenève. Spolupracuje s galeristy v Praze, Los Angeles a Rakousku. Její obrazy si můžete pořídit v sadě grafických tisků ze série Papercurve (set šesti tisků, 50 x 40 cm, 18 tisíc Kč), ve formátu NFT a na plátnech od velikosti 40 x 30 cm v hodnotě 27 tisíc Kč až po formáty 150 x 300 cm v hodnotě 238 tisíc Kč.

Blanka Čermáková