Smartwings rozjely PR palbu. Dožadují se pomoci od Babišovy vlády
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Aerolinky Smartwings se rozhodly dotlačit stát k pomoci a vsadily i na cílený lobbing. Firma se o to snaží i prostřednictvím nové stránky, kde uvádí příklady, jak pomáhají leteckým společnostem ostatní státy, a také důvody, proč by stát měl do firmy pumpovat peníze. Ekonomové se ale shodují, že žádná společnost by neměla získávat před druhou výhodnější podmínky, a to ani aerolinky, které v žádném případě nejsou strategickým podnikem. Na ministry se proto valí interpelace, proč firmu považují za důležitou.
Koronavirová krize dopadla tvrdě na převážnou většinu podniků a firem. Nejvíce se pak podepsala na cestování, kde decimuje mnohé letecké společnosti. Stát prostřednictvím premiéra Andreje Babiše, ministryně financí Aleny Schillerové a ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka přemýšlejí o vstupu státu do firmy Smartwings. Sama společnost se snaží jít pomoci naproti a spustila web, kde se snaží lobbovat za případnou pomoc.
Firma totiž také uvádí, že je „český národní letecký dopravce“ a dokonce navrhuje, jakou formou by měla vláda Andreje Babiše pomoci. Podle společnosti ostatní vlády pomáhají aerolinkám státními subvencemi, státními úvěry, zárukou za úvěr u komerčních bank, kapitálovým vstupem do společnosti, znárodněním nebo úplným převzetím či nákupem akcií společnosti. Že je firma polovičně vlastněná čínským fondem CITIC, se ale na stránkách nikde neuvádí.
Letecký přepravce pro deník Echo24 potvrdil, že stránky jsou jejich oficiálním webem. „V této pro všechny aerolinky složité době považujeme za důležité informovat i širší veřejnost o aktuální situaci a aktivně s ní komunikovat. A to nejen prostřednictvím médií,“ řekla pro Echo24 mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.
S případnou pomocí letecké společnosti nesouhlasí jak ekonomové, tak i opoziční politici. Pirátský poslanec Jan Lipavský proto interpeluje Karla Havlíčka, Andreje Babiše i Alenu Schillerovou, proč se domnívají, že firma je strategickým podnikem. Lipavský proto srovnává, že flotila letadel ČSA je totožná, jako u aerolinky RwandAir. „Jedinými rozdílem mezi ČSA a RwandAir je ovšem to, že posledně jmenovaný dopravce poskytuje služby na vyšší úrovni. Služby poskytované ČSA jsou hodnoceny v relevantních mezinárodních ratingových žebříčcích kvality služeb leteckých dopravců jako vysoce podprůměrné, když se ČSA umísťuje v poslední čtvrtině zhruba 100 hodnocených dopravců,“ uvádí Lipavský v interpelaci.
Pirátský poslanec napadá také argumenty spolumajitelů Smartwings Jiřího Šimáněho a Romana Vika, že se jim podařilo ČSA prostřednictvím tehdejší firmy Travel Service zachránit. „Do zisku se totiž ČSA dostaly už v roce 2015, kdy v nich ještě měl Travel Service toliko minoritní podíl ve výši 34 procent jejich základního kapitálu. Když díky vašemu osobnímu přispění Travel Service v únoru 2018 odkoupil zbývající podíl státu (19,74 procent), a to společně s podílem Korean Air (44 procent), měly za sebou ČSA už třetí ziskový rok v řadě. O roli Smartwings (Travel Service) coby zachránce ČSA tak nemůže být ani řeč,“ uvedl Lipavský.
Podle něj je totiž speciální pomoc letecké společnosti ze strany státu vyloučená. „Smartwing si nezaslouží jakoukoliv podporu od českého státu nad rámec toho, co dostaly jiné společnosti. Rozhodně to není strategický podnik, protože nevykonává konektivitiy do klíčových destinací a tak dále. Peníze, které by stát musel do této firmy vydat, by se měly vynaložit jinak a lépe,“ řekl pro Echo24 Jan Lipavský.
Ekonomové oslovení deníkem Echo24 tvrdí, že se rozhodně nejedná o strategický podnik, který by musel stát subvencovat. „Pokud bychom se bavili čistě o pomoci, potom máme k dispozici jasně nastavené státní garanční programy COVID a Smartwings můžou zažádat jako každý jiný. Kvůli poklesu příjmů ale pravděpodobně úvěr nedostanou, proto hledají cesty jinudy. Nicméně zažívají realitu desítek tisíc drobných podnikatelů, kteří řeší stejný problém. Proč by ale stát měl pomáhat zrovna jedné z mnoha a ostatním ne? Stát má jedinečnou možnost ukázat, že se nesnaží zachraňovat jen ty velké s bohatým lobbistickým oddělením. Ať je férový a dává stejné podmínky Smartwings jako pekárně na rohu. Jinak jsme na cestě k tomu nejhoršímu ze všech světů. Tvrdému kapitalismu pro chudé, ale socialismu pro bohaté,“ řekl dříve pro Echo24 hlavní ekonom Roklen Dominik Stroukal.
Podle něj strategický podnik neznamená mít hodně zaměstnanců, ani vysoké odvody, které platí všechny firmy stejně. „Strategičnosti si obájíme u bezpečnosti, ale pro bezpečnost stát skutečně nepotřebuje nakupovat aerolinku,“ dodal Stroukal.
Podobný pohled má i hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček, podle kterého by také měl stát zachraňovat strategické společnosti. „Vzhledem k nadměrným kapacitám jiných leteckých společností v Evropě nehrozí, že by zánik Smartwings vedl k izolaci České republiky ve vzdušném prostoru. Rovněž nehrozí, že by vznikl monopol, protože na trhu zbude dost jiných leteckých společností. Nevidím tedy pádný důvod, proč by stát měl do Smartwings vstupovat. Pravděpodobně by to vedlo jen ke zbytečným nákladům, které by nakonec musel zaplatit daňový poplatník,“ řekl pro Echo24 Křeček.
Odmítavý názor zastává i bývalý ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) už v minulosti připomněl, že pokud by firma měla vážné finanční problémy a mohl přijít její úpadek, tak by to nemělo žádný fatální vliv na českou ekonomiku a českého zákazníka. „Pan Šimáně je možná strategický partner pana Babiše, to by ale neměl být důvod pro plýtvání vzácnými zdroji,“ řekl Kalousek.
Narážel tím na spoluvlastníka Smartwings Jiřího Šimáněho, který za komunismu pracoval ve firmě Strojexport a na přelomu osmdesátých a devadesátých let byl dokonce obchodním zástupcem firmy v Zambii. Jeho bývalý kolega z tehdejších dob a dnešní premiér Andrej Babiš také pracoval v podniku zahraničního obchodu.