ZMĚNA V CENTRU PRAHY

Pozdvižení v Praze: U Prašné brány má stát kruhový objezd

ZMĚNA V CENTRU PRAHY
Pozdvižení v Praze: U Prašné brány má stát kruhový objezd

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Mezi Pražany nastal rozruch ohledně chystaného kruhového objezdu u gotické Prašné brány na náměstí Republiky. Plánuje ho vybudovat radnice Prahy 1 s tím, že pomůže odlehčit dopravu v dalších částech centra, nelíbí se ale ani magistrátu hlavního města, odborníkům, ani občanům, kteří objezd pokládají za nevkusný. Přestože s ním nesouhlasí, magistrát nemá zákonnou možnost, jak křižovatku změnit.

Podle vedení Prahy 1 reprezentovaném především ODS byla dosavadní organizace dopravy v místě nelogická a nepřehledná a kruhový objezd situaci zlepší. „Opatření znamená výrazné omezení dopravní zátěže v Petrské čtvrti, ale i v Jindřišské a Panské, kudy auta směřující do Hybernské jezdila. Ta bude v následujících týdnech zobousměrněna a řidiči tak nebudou muset jezdit dalšími ulicemi centra,“ řekl radní Prahy 1 Richard Bureš.

Opatření podle něj souvisí s dopravními změnami v souvislosti s výstavbou v okolí Masarykova nádraží. Kromě zavedení obousměrného provozu v Hybernské dojde také k zákazu vjezdu do části Havlíčkovy ulice a rozšíření zastávky MHD. Na samotné silnici je pak podle Bureše v přepočtu na metry čtvereční méně bílé barvy, než kolik jí tam bylo dosud.

Kruhový objezd Praha 1 v minulosti udělala také na křižovatce Národní třídy, Jungmannovy a Perlové. „A Národní ukázala, že to funguje,“ řekl Bureš.

Kritika i lidová tvořivost

Reakce na plán městské části jsou v zásadě jednotné – negativní. Podle pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) a náměstka Adama Scheinherra je řešení do centra města nevhodné a prosazované proti jejich vůli. „Je podle mě fér přiznat autorství tohoto dopravního díla těm, kteří se o něj skutečně zasloužili: ODS z Prahy 1. S tímhle já opravdu nemám nic společného a opravdu mě bolí se na to dívat. Ponaučení – je nutné volit kompetentní vedení i do městských částí,“ uvedl pro ČTK Hřib.

„Projednáno to se mnou bylo s nesouhlasem. Nějaké připomínky zanesli, ale ty hlavní, že se sem okružní křižovatka k Prašné bráně a Obecnímu domu, vzhledem k významnosti veřejného prostranství nehodí, nepochopili. Následně jsme odmítli to skrz TSK i realizovat, a tak si to Praha 1 objednala u zhotovitele sama,“ řekl Scheinherr.

Rozhodnutí o vybudování objezdu je v kompetenci radnice Prahy 1 a jejího odboru péče o veřejný prostor a oddělení dopravy. Město podle Scheinherra s Hřibem nemá jak jej změnit.

V mezidobí se sporu ujaly sociální sítě. „Za mě úplně chybně řešení. Celý prstenec kolem Starého Města třeba řešit jako celek, od Národní po Revoluční. Jako místo, kde mají prioritu pěší a kde po celé jeho délce jezdí tramvaje. A když tam vjedete autem, budete cítit, že tam nemáte co dělat,“ vyjádřil se kupříkladu architekt Adam Gebrian.

Další lidé zase vytvořili parodické grafiky a návrhy vizualizací zamýšleného okruhu, nechybí mezi nimi veliká výpadovka v centru města či brněnský orloj.

, jhr

8. května 2022