Etiopie nezvládne analyzovat černé skříňky z havarovaného boeingu. Prý je pošle Němcům, ti to odmítají
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Černé skříňky z Boeingu 737 MAX 8, který v neděli havaroval krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby, pošlou etiopské aerolinky k analýze do Německa. Oznámil to ve středu mluvčí společnosti Ethiopian Airlines, které stroj patřil. Mluvčí dříve uvedl, že Etiopie nemá k analýze skříněk technickou kapacitu. Letecké neštěstí nepřežilo všech 157 lidí na palubě. Německo ovšem pomoct odmítlo.
Obě černé skříňky, tedy zapisovač hovorů v pilotní kabině i záznamník s technickými údaji o letu, byly nalezeny na místě neštěstí, zhruba 60 kilometrů od etiopského hlavního města. Skříňky jsou poškozené, uvedli američtí experti, kteří jsou ale přesvědčeni, že do 24 hodin od stažení dat bude možné mít nějaké prvotní výsledky.
Mluvčí Ethiopian Airlines Asrat Begashaw zdůraznil, že stále není jasné, co se v neděli stalo. Pilot havarovaného letadla ale podle něj hlásil potíže s řízením stroje. Mluvčí tak popřel jednu z verzí o externí příčině pádu letadla, jako je například srážka s ptáky.
„Pilot hlásil potíže s řízením stroje a požádal, aby se mohl vrátit. A skutečně mu bylo povoleno vrátit se zpět (na letiště v Addis Abebě),“ cituje agentura Reuters mluvčího společnosti.
Německý Spolkový úřad pro vyšetřování leteckých nehod (BFU) nebude analyzovat černé skřínky z havarovaného etiopského boeingu. Podle agentury Reuters to ve středu večer oznámil mluvčí úřadu Germout Freitag.
„Toto (Boeing 737 MAX 8) je nový typ letadla s novými černými skříňkami a s novým softwarem. My to udělat nemůžeme,“ odůvodnil rozhodnutí BFU jeho mluvčí Freitag.
Záchranáři nebudou identifikovat těla obětí
Památku obětí neštěstí ve středu na místě, kam se letoun v neděli zřítil, uctili jejich rodiny a přátelé. Pod provizorním obloukem z květin ve vyprahlé oblasti za etiopskou metropolí pokládali další květiny, fotografie i vzkazy.
Mluvčí společnosti Ethiopian Airlines rovněž oznámil, že záchranáři nebudou identifikovat těla obětí. Kvůli silnému nárazu totiž našli jen části lidských pozůstatků. Cestující v havarovaném stroji pocházeli z 35 zemí.
Po celém světě byly dosud z provozu preventivně vyřazeny zhruba dvě třetiny z 371 letadel tohoto modelu. Před necelým půlrokem totiž havaroval stejný model boeingu indonéské společnosti – krátce po startu spadl do Jávského moře. Zahynulo tehdy 189 lidí.
Nové boeingy ale stále létají ve Spojených státech, kde se vyrábějí a kde se za jejich letuschopnost postavil Federální úřad pro letectví (FAA).
Podle některých leteckých odborníků se může vyšetřování příčin havárie táhnout měsíce. Příčiny loňské havárie indonéského letadla nebyly dosud zjištěny.