Pandemie zdražuje už i boty. Ve Vietnamu kvůli šíření viru zavírají továrny zásobující svět
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Koronavirová pandemie způsobuje výrazné ekonomické potíže na celém světě. Už se ale netýkají jen oblasti automobilového průmyslu a trhu s domácími spotřebiči, kde chybí čipy, ale i obuvnictví, které zažívá v posledních týdnech výrazné komplikace. Na vině je zejména špatná epidemická situace ve Vietnamu, kde se nacházejí významné obuvnické továrny světových výrobců, jež ve velkém zásobují evropský trh nebo americký trh. Kvůli silné koronavirové nákaze musely být dvě důležité a velké továrny již zavřeny, což může následně způsobit nedostatek bot a rostoucí ceny. V posledních letech totiž závislost světového obuvnictví na Vietnamu znatelně narostla.
Do této asijské země přitom evropské státy a USA přesunuly i loni část výroby. V červenci se však epidemie ve Vietnamu, který do té doby kupodivu koronavirus moc nepoznamenal, vymkla kontrole, a v rámci šíření viru byly zavřeny dvě velké továrny v provincii Dong Nai. Ty představovaly podle agentury Reuters v roce 2020 50 % všech vyprodukovaných bot Nike na celém světě
„Vietnam dnes patří nejen k největším světovým výrobcům obuvi (v roce 2019 měl 5,8% podíl na celosvětové výrobě), ale zejména vývozcům (v roce 2019 měl 9,5% podíl na celosvětovém vývozu). Z Vietnamu je dovážena do ČR zejména obuv, která je deklarována jako textilní, většinou se jedná o značkovou sportovní obuv,“ přiblížila situaci na trhu s obuví Vlasta Mayerová, ředitelka České obuvnické a kožedělné asociace.
Také podle ní je pravděpodobné, že ceny obuvi v dalších týdnech porostou. „Cena obuvi bude stoupat nejen u dovozů z asijských zemí z důvodu růstu přepravních nákladů a problémům s výrobou, ale také u výrobců obuvi v Evropě z důvodu celosvětového růstu cen základních surovin (usně, plasty, textil). Ne nepodstatnou roli hraje i zvyšování mezd u pracovníků jak v Evropě, tak i v Asii a náklady na opatření zabraňující šíření viru SARS-CoV-2,“ říká Mayerová.
Jen za rok 2020 se ze zahraničí do České republiky přivezlo 77 milionů párů obuvi, přímo z Vietnamu to bylo 12,267 milionů párů. Průměrná cena bot z Vietnamu činila 477 korun na jeden pár.
Výpadek vietnamské výroby by mohla nahradit Čína
Obuvnická a kožedělná asociace se však domnívá, že výpadek výroby z uzavřených vietnamských továren alespoň částečně nahradí Čína. „Dominantní roli jak ve výrobě, tak ve vývozech hraje stále Čína, která je největší celosvětový výrobce a vývozce obuvi. V roce 2019 měla Čína 55,5 % podíl na celosvětové výrobě a 63,6% podíl na celosvětovém vývozu. Z tohoto pohledu se domnívám, že výpadky výroby ve Vietnamu budou operativně nahrazeny dovozy obuvi z jiných asijských zemí, zejména z Číny, ale i z Kambodži, ze které se do ČR dováží cca 8 až 9 milionů párů obuvi za rok,“ dodává Mayerová.
Dovezené boty z Vietnamu za rok 2020
614 párů v průměrné ceně 702,-Kč/1 pár (pryžová + plastová speciální obuv – např. pracovní holínky)
1 986 990 párů v průměrné ceně 417,-Kč/ 1 pár (pryžová + plastová obuv ostatní)
2 740 686 párů v průměrné ceně 668,50 Kč/ 1 pár (usňová obuv)
7 516 190 párů v průměrné ceně 421,50 Kč/ 1 pár (textilní obuv)
19 443 párů v průměrné ceně 1152,50 Kč/ 1 pár
zdroj: Česká obuvnická a kožedělná asociace
Potíže, které byly ve Vietnamu způsobeny šířením viru, tak výrazně narušují ambiciózní plány tamních výrobců. Le Xuan Dong ze sdružení kůže a obuvi Lefaso totiž v minulých týdnech odhadoval, že tržby za vývoz v tomto odvětví dosáhnou v prvních sedmi měsících tohoto roku 12,14 miliardy amerických dolarů, což je meziroční nárůst 28,2 %.
„Výroba obuvi je v těchto místech (jižní Vietnam – pozn. red.) ve výrazných potížích kvůli padesátiprocentnímu snížení počtu zaměstnanců a také nákladům na testování a očkování zaměstnanců,“ přiznal Le Xuan Dong.
Jak velký vliv může mít výpadek vietnamské výroby na prodej v České republice, není zatím přesně jasné. Jak nastínila Česká obuvnická a kožedělná asociace, dá se očekávat zdražování. Jasné ani není, zda nemůže dojít k výpadkům či nedostupnosti některých bot v maloobchodě, což by mělo výrazný dopad na koncové zákazníky.
Asociace se obává také dalšího případného uzavření maloobchodu. „Nabídka obuvi pro koncové spotřebitele na trhu ČR je dostatečně široká, ale je nutné, aby nebyl omezován maloobchodní prodej obuvi. Specializované prodejny s obuví jsou schopny dodržovat veškerá platná a potřebná hygienická opatření,“ nastiňuje obavy českých obchodníků Vlasta Mayerová.
Zdražování a výpadky v dodávkách se v poslední době netýká pouze bot. Velký nedostatek je v souvislosti s pandemií také na trhu s čipy, které se dávají do automobilů. Z toho důvodu musela výrazně omezit svou výrobu největší česká automobilka Škoda Auto, psali jsme o tom zde. Potíže jsou také na trhu s elektronikou, prodlužují se dodací lhůty notebooků či mobilních telefonů.