Itálie tlačí na Brusel, aby luxusní vozy pro boháče mohly dál jezdit se spalovacími motory
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Itálie žádá Evropskou unii, aby nové italské supervozy mohly mít spalovací motory i po roce 2035. EU chce totiž zastavit do tohoto data výrobu aut na benzin. Pokud by se Italům podařilo pro automobilky jako Ferrari nebo Lamborghini vydobýt výjimku, v praxi by to znamenalo, že auta „pro bohaté“ by zdražovala v příštích letech výrazně pomaleji než auta pro „obyčejné lidi“. Informuje o tom agentura Bloomberg.
Italská vláda zastavení výroby aut se spalovacími motory do roku 2035 podporuje, argumentuje ale tím, že vozů luxusních značek se prodá výrazně méně než aut běžných značek, proto má být ekologický dopad supervozů celkově výrazně nižší než u ostatních vozů. „Tato auta potřebují velmi zvláštní technologie a baterie,“ řekl Roberto Cingolani, italský ministr pro ekologický přerod. „Jedním důležitým krokem je, že Itálie dosáhne samostatnosti ve výrobě vysoce výkonných baterií, a proto nyní zahajujeme program obří továrny, která má v Itálii zavést velmi rozsáhlou výrobu na baterie.“
Luxusní sportovní vozy přitom využívají silné motory a vypouštějí tak při své jízdě do ovzduší znatelně nadprůměrné množství škodlivin.
Firma Ferrari by z udělení výjimky těžila zřejmě nejvíce. Automobilka nevyrábí zatím ani jediný plně elektrický model, první je očekáván až v roce 2025. Ferrari prodal v roce 2020 přibližně 9 100 vozů, zatímco Lamborghini zhruba 7 400.
„Pokud by se na vozy třídy luxusních sporťáků výjimka nakonec skutečně vztahovala, znamená to, že drahá auta, která si nyní pořizují bohatí lidé či snobové, by v příštích letech zdražovala mnohem pomalejším tempem než auta levnější, na něž se výjimka vztahovat nebude. Jednoduše proto, že spalovací pohon je výrobně citelně levnější než pohon elektrický či hybridní. Došlo by tak z principiálního hlediska k sociálně jen obtížně přijatelné situaci, kdy by případná prolobbovaná výjimka dále rozevírala nůžky mezi bohatými a chudšími, tentokrát specificky v prostředí automobilového trhu,“ uvedl ve vyjádření pro Echo24 hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Záměr zastavit v Evropě do roku 2035 výrobu vozů se spalovacími motory je součástí plánu Fit for 55, podle něhož by se měly do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent ve srovnání s rokem 1990 místo dřívějšího plánovaného poklesu o 40 procent.