KOMENTÁŘ ONDŘEJE ŠTINDLA

Česká „roušková“ deziluze

KOMENTÁŘ ONDŘEJE ŠTINDLA
Česká „roušková“ deziluze

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V konfrontaci s událostí typu pandemie nemoci covid-19 společnost projde čtyřmi fázemi: přípravnou (už to tu bude), heroickou (vrháme se do zápasu, padají první oběti) a idylickou (pěkně jsme to zvládli), po níž přichází deziluze. V rozhovoru pro Echo Prime to před několika týdny popsal psychiatr Jan Vevera.

Český „koronavirový příběh“ tohle členění vskutku přesně kopíruje. A zdá se, že tuzemská společnost je už na konci toho cyklu, vzmáhá se deziluze. Samozřejmě má oporu v realitě – akutní hrozba pandemie slábne, o to víc mají lidé čas vnímat hrozbu ekonomickou a přemítat o tom, jak konkrétně se dotkne právě jich.

Silnější než obrazy hrdinského vypětí jsou zprávy o tom, co všechno nefunguje, je jinak, než být mělo, přinejmenším stejně silná jako touha ukázat se jako odpovědný a disciplinovaný začíná být nechuť k uniformitě, k pohybování se v přísně stanovených mezích. Je to tak zákonité a asi i v pořádku, není důvod, aby vláda měla na neurčitě dlouhou dobu vystavený bianko šek důvěry, aby mimořádnost situace nadále sloužila jako alibi pro ledacos. Nejde ale jen o vládu a vůbec politiku.

Ten vývoj k deziluzi je možná nejlépe vidět na způsobu, jímž se mluví o předmětu, který pandemickou dobu symbolizuje – roušce. Zprvu na ně lidé nedočkavě čekali, byli zděšeni a pobouřeni nenaplněnými přísliby, že roušky přijdou. Pak si je – v heroické fázi – začali vyrábět sami, zatímco se vládní činitelé řadili do špalíru na letišti, aby slavnostně přivítali roušky z Číny. No a potom přišla idyla – nejenže jsme měli roušky, zčásti vlastní výroby, ale všiml si toho celý svět a žasl nad českou schopností improvizace, disciplinovaností, schopností si poradit. Ti lidé mají roušky, a proto taky koronavirus zdolali, měli bychom se od nich učit. Teď už se ale člověk často setkává taky s nechutí chodit po ulici s „hadrem“ přes pusu, který je najednou vnímaný především jako znak vynucované poslušnosti.

Český zarouškovaný život přitom hned tak neskončí a jejich nošení může být opodstatněné – přinejmenším jako nástroj uklidnění lidí, kteří by si jinak připadali ohroženi. Jenomže to jako opodstatnění nutnosti nosit roušku všude mimo domov přestává stačit. Asi se dá pochopit snaha nastavit v mimořádné situaci ta nejjednodušší pravidla (nařízení nosit roušku všude je vskutku jednoduché na pochopení i interpretaci), stejně se dá pochopit tendence upřednostňovat pro případ chyby spíš opatrnost přehnanou než nedostatečnou, která se v pandemii může hodně vymstít.

Jenomže v současné době se už nehledají pravidla pro mimořádnou akutní situaci, nastavuje se jakási nová normalita – bude nějakou dobu trvat, než se nebezpečí nemoci covid-19 ztratí. Jistě má význam nosit roušky v prostorách, kde jsou uzavřeni cizí lidé (tramvaj, úřady, obchody a podobně) nebo v parku, kde se na trávník „vyvalí“ davy. Na procházce v lese asi ne, na ulici v noci taky, dalo by se vyjmenovat hodně takových příkladů. Vyžadovat to po lidech a případně je trestat z neuposlechnutí v situaci, kdy pro nikoho zjevně ohrožení nepředstavovali, by nakonec jenom zbytečně prohlubovalo tu nutně nastoupivší deziluzi.

 

2. května 2020