KOMENTÁŘ

Nešťastná láska k Americe

KOMENTÁŘ
Nešťastná láska k Americe

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Starý klasik Bohumil Hrabal podnikl v roce 1989 turné po amerických univerzitách. To mělo chvílemi dosti dramatický průběh, třeba když chtěl nad oceánem vystoupit z letadla a pak když propadl skleněnou střechou v ateliéru u Medy Mládkové, ale i jinak to byla významná událost. Literárním výsledkem byla série dopisů Dubence, textů, které jsou dodnes nedoceněným vyznáním lásky k Americe, jejího pochopení intuitivní, a přitom americkou kulturou vzdělanou myslí. Několikrát v nich zazní citát, který připisuje básníku Dylanu Thomasovi, ale vzhledem k tomu, že Hrabal si některé citáty vymýšlel sám - a lépe -, mohl být i jeho vlastní: Kdo nemá rád Ameriku, nemá rád celé lidstvo...

Amerika a její lid, to je totiž lidstvo v koncentrované podobě. Je jako „barevný papoušek“, píše Hrabal: nekonečně pestrý, strakatý, různorodý démos složený ze všech ras světa, a přitom v tom základním, v tom, co lidstvo spojuje, jednotný. Tím je svoboda. A ta svoboda spočívá v tom, že každý má v Americe právo naložit se svým životem dle svého, každý je tvůrcem svého osudu a svého štěstí i neštěstí. Principem je, že tato země patří jim, svrchovaným občanům, nikoli že oni patří zemi. Tím se lišila, a ještě snad trochu liší od většiny zemí světa, tím dodávala naději tam, kde samozřejmostí byl pravý opak.

Celé dvacáté století byla Amerika hlavním dodavatelem naděje. V hloubce padesátých let věřili političtí vězni v československých lágrech, že se věc obrátí a Američané přijdou a osvobodí tu nešťastnou zem a vrátí jí svobodu. A pro generaci, která vyrůstala před rokem ’89, to platilo podobně. Jistěže ne pro všechny. Vždy tady byl potenciál k nenávisti vůči zemi, kterou lze snadno obvinit ze všech možných hříchů, neboť jednou z jejích vlastností je (naivní) představa, že po svobodě touží každý člověk.

Možná totiž, že netouží – nebo touží také po té svobodě, jejímž projevem je násilí a destrukce, pud, který je nějakým způsobem lidskému rodu vlastní a který se projeví, když se k tomu vytvoří podmínky. V Americe se ty podmínky vytvořily v jejím základu, kterým je genetická nerovnost etnik a ras, jež je (pravděpodobně, člověk by jistě rád věřil, že je to jinak, ale nevypadá to) neodstranitelná – a konfliktní. Tahle tragédie provází americkou společnost od základu a její dny se začaly počítat od chvíle, kdy se první nohy otroků dovezených (ukradených, uloupených) z Afriky dotkly americké půdy: bylo to roku 1621 ve Virginii. Ti ale nikdy nebyli zamícháni do „melting potu“ a nikdy se nestali součástí „amerického snu“, kvůli kterému za oceán proudily davy Evropanů. Ti v něm až na výjimky uspěli, potomci otroků však většinou ne, i když samozřejmě jejich život byl aspoň po materiální stránce nesrovnatelně lepší než jejich „svobodných“ bratrů v Africe.

Od chvíle, kdy v řetězech přivezli do Ameriky prvního černocha, se začaly psát dějiny, jejichž zatím posledním dějstvím jsou násilné střety po policejní vraždě jednoho z potomků takto uloupených, dávno už však v Americe usazených lidí. Nevíme přitom, ke kolika podobným vraždám dochází ve velké většině světa, v Africe, v Rusku, v Číně. Člověk by se velmi divil, kdyby tam se s lidmi zacházelo lidštěji a mírněji, kdyby tam policejní sbory nebo něco na ten způsob jednaly vybíravěji. Ale tam se to jaksi má za normální.

Právě v Americe ale taková vražda upoutává obrovskou pozornost, protože se v ní a v následných nepokojích projevuje nevyléčitelná chyba na nejnadějnějším projektu dějin Západu. My, kdo z Evropy ty násilné střety pozorujeme, v ní můžeme vidět budoucnost vlastního kontinentu. Bude se od té americké samozřejmě lišit, ale její kořeny budou stejné. Nerovnost, která měla zmizet. Ale ona naopak v posledních desetiletích nebývale vzrostla. Především masovou migrací. Máme před sebou Ameriku.

To nemění nic na tom, že kdo nemiluje Ameriku, nemiluje lidstvo. Láska bývá často nešťastná. A z dějin se ještě nikdy nikdo nepoučil.

 

3. června 2020