DOPRAVA V PAŘÍŽI

Třicítka přinesla do ulic Paříže zlobu. „Chodci se budou pohybovat rychleji než auta“

DOPRAVA V PAŘÍŽI
Třicítka přinesla do ulic Paříže zlobu. „Chodci se budou pohybovat rychleji než auta“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V Paříži už týden platí omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině - a zatím toto opatření nepřesvědčilo ani automobilisty, ani odborníky, píše Le Figaro. Opatření podle Pařížanů jen zbytečně zvyšuje napětí mezi motoristy v ulicích, kde proti sobě stojí zastánci a odpůrci omezení rychlosti. Ti první dodržují nařízenou rychlost, ti druzí se jim úporně lepí na zadní blatník a snaží se je troubením přimět, aby zrychlili.

"Chodci se budou pohybovat rychleji než auta," prohlásil jeden z motoristů, který se vrátil z dovolené a zjistil, že v Paříži byla od 30. srpna všeobecně omezena rychlost na třicítku. Výjimkou je několik ulic, kde je povolena maximální rychlost 50 kilometrů v hodině.

Opatření si zatím příliš mnoho příznivců nezískalo a v neděli se proti němu konala protestní demonstrace, kterou ve východní části metropole uspořádalo sdružení Rouler libre (svobodně jezdit). Účast na demonstraci ale nebyla příliš vysoká kvůli půlmaratonu, který se běžel poblíž místa protestu, jehož pořadatelé účastníky demonstrace mylně informovali, že byla zrušena, řekl předseda Rouler Libre François Vallin.

Napjatou atmosféru pociťují také pařížští taxikáři, kteří jsou často pod tlakem spěchajících zákazníků. "Už když jsme se snažili dodržovat rychlostní limit 50 kilometrů v hodině, nás nutili někteří manažeři, ať šlápneme na plyn. A zkuste si představit, že pojedeme třicítkou!" říká Didier Hogrel z Národní federace taxislužby. A zanedbatelné nejsou ani finanční dopady, když se doba trvání všech jízd prodlouží téměř o polovinu, takže taxikář stihne odvézt méně zákazníků.

Naopak chodci a cyklisti tvrdí, že se za poslední týden nic nezměnilo. Podle nich drtivá většina řidičů jezdí stále stejně rychle. "Vždycky mě předjíždějí a já je doháním na semaforech," říká Paul, který v hlavním městě jezdí výhradně na kole.

"Pokud nebude policie dodržování rychlosti skutečně kontrolovat a ve městě nebude více radarů, pak bude omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině existovat jenom na papíře," míní Jean-Paul Le Chevalier z organizace 60 Millions de piétons (60 miliónů chodců).

Tento názor ale nesdílí sdružení Rouler libre, které se chce tento týden obrátit na soud s žádostí o zrušení vyhlášky zavádějící nové pravidlo. "Zpochybňujeme všechny argumenty, které město pro zavedení tohoto opatření předložilo. Snížení rychlosti nezmírní dopravní zácpy ani znečištění, a nezajistí méně nehod," tvrdí právník sdružení Patrick Tabet.

,