Pozastavení výroby

Zásah do srdce průmyslu. Po zavření Škodovky je jasné, že přijde recese

Pozastavení výroby
Zásah do srdce průmyslu. Po zavření Škodovky je jasné, že přijde recese

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zastavení výroby ve Škodě Auto je tvrdým zásahem přímo do srdce českého průmyslu. Tak hodnotí ekonomové krok vedení v závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí kvůli epidemii koronaviru. Kromě obrovských problémů u navazujících dodavatelů to ale také vyvolá obtíže v jednotlivých regionech, kde může nastat vysoká nezaměstnanost.

Výrobní linky se zastaví ve středu večer a nejbližší návrat k běžnému provozu se počítá až na konci března. Dvoutýdenní výpadek Škody Auto ale bude znamenat pro českou ekonomiku obrovské trhliny, po kterých tuzemská ekonomika skončí v recesi. „Pokud by snad někdo doteď pochyboval, že ekonomika je v recesi, dnes je to jisté. Zkusme se myšlenkami vrátit zpět na konec loňského roku a představme si zprávu o tom, že Škoda auto přestane vyrábět. Dosavadní obavy byly vždy ze snížení počtu prodaných automobilů a i ty dokázaly ekonomy i veřejnost děsit. Nadto všechno bychom se měli připravit na velmi pravděpodobnou variantu, že zavřeno bude mnohem déle, než co společnost oznámila,“ řekl pro Echo24 hlavní ekonom investiční skupiny Roklen Dominik Stroukal.

Automobilový průmysl je totiž pro českou ekonomiku zásadní a Škoda Auto je největší firmou. „Větší jako ČEZ a Agrofert dohromady,“ řekl Stroukal. „Říkat čísla je zatím předběžné, ale bavíme se o desítkách tisíc zaměstnanců, kteří jsou navíc regionálně významně koncentrování a hrozí tak učebnicová strukturální nezaměstnanost dokonce dvojitá. Jednou kvůli problémům samotného odvětví a podruhé tím, že vyvolá problém regionu,“ dodal.

Kromě České republiky se zastavují linky i v sousedním Německu, Španělsku nebo Maďarsku. Podobným postupem si prošla i Čína. „Na základě prvních dat z Číny lze odhadovat, že největší problém automobilek bude spočívat v obrovském propadu prodejů. V takovém případě by automobilky stejně musely přistoupit k omezení výroby. Nedává totiž smysl, aby automobilky produkovaly výrobky, o které lidé nebudou mít zájem. V dobách, kdy je vyhlášen nouzový stav, lze očekávat, že lidé budou šetřit a omezí svou spotřebu. Jen málokdo bude kupovat nové automobily,“ řekl pro Echo24 hlavní ekonom BH Securitiers Štěpán Křeček.

I Křeček vidí za zastavením provozu silné ekonomické problémy, protože se Škodovka řadí k srdci českého průmyslu. „V případě, že se bude omezovat výroba automobilů, nejvíce to odnesou subdodavatelé, kteří jsou kapitálově slabší než automobilky. Pro mnohé to může znamenat konec na trhu,“ řekl ekonom.

Dodavatelé už hlásí první problémy. Bezprostředně se zastavení výroby dotkne firemního stravování, které provozuje společnost Aramark. Firma zatím hromadné propouštění nechystá, záležet však bude na délce zastavení výroby.

Negativní dopad by se měl projevit také u dalších dodavatelů, jako je strojírenský holding Motor Jikov Group, pro který pracuje 850 zaměstnanců. Podle dalšího uzavírání automobilek Volkswagen a Scania by výrobu musel holding buď omezit, nebo v extrémním případě zastavit.

Zastavení výroby ve Škodovce se projeví také u společnosti AGC Automotive Czech, která zaměstnává 2400 lidí. „Škoda Auto patří mezi naše významné zákazníky a určitě se nás její uzavření výroby nějakým způsobem dotkne. V současné době nejsme schopni určit do jaké míry a na jak dlouho. Otázkou také je, jak se bude vyvíjet situace v automobilkách v dalších zemích Evropy, kde počet nakažených koronavirem stoupá, tedy především ve Francii, Španělsku a také Německu. Dá se předpokládat, že se nás tamní vývoj týkat bude. Do jaké míry ale nejsme schopni nyní odhadnout. Na tuto eventualitu se ale vedení firmy připravuje,“ uvedl generální ředitel společnosti Luděk Steklý.

Škoda Auto dodala v minulém roce do celého světa 1,24 milion vozů. Kromě tří českých závodů vyrábí automobily i v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku, v Indii, na Ukrajině a v Kazachstánu. Škodovka je aktivní na více než 100 trzích a zaměstnává téměř 39. tisíc zaměstnanců, z toho v České republice téměř 34 tisíc lidí.

 

 

19. března 2020