Klimatizace v tramvajích? Části radních vadí zakázka za 400 milionů bez veřejné soutěže

Klimatizace v tramvajích? Části radních vadí zakázka za 400 milionů bez veřejné soutěže

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Spojené síly pro Prahu se chystají otevřít otázku problematické zakázky na klimatizace tramvají, kterou získala bez výběrového řízení společnost Škoda Transportation. Radní Hana Marvanová upozorňuje, že by takovéto rozhodnutí mohlo vést až k trestnímu stíhání. Podle studie ČVUT je však instalace klimatizací bez Škody téměř neproveditelná. Marvanová chtěla původně téma řešit na pondělní radě, což si nakonec zastupitelský klub Spojených sil pro Prahu rozmyslel.

„Dohodli jsme se, že se to posune. Budeme to ještě prodiskutovávat a uvidíme, jaký bude výsledek diskuse,“ vysvětlila Marvanová pro Echo24. To však neznamená, že se Spojené síly nechtějí o klimatizacích nadále bavit. „Vždy zbystřím, když se jedná o zakázku bez výběrového řízení, tady je to zakázka velká za 400 milionů, takže musíme velmi pečlivě zvažovat, jestli jsou splněny zákonné podmínky. Je tam nejednoznačný právní posudek a proto se tím chceme tak důkladně zabývat,“ uvedla Marvanová.

Klimatizace by měla být nainstalována do 124 tramvají 15T ForCity. Původně bylo plánováno, že s rekonstrukcí se začne letos v srpnu. Již klimatizované tramvaje jsou pro cestující snadno rozeznatelné díky žlutému pruhu na přední masce. Marvanová připouští, že by se tramvaje klimatizovat měly. „Samozřejmě, že chceme, aby se občanům dobře jezdilo tramvajemi, ale musíme ctít také zákony a postupovat s péčí řádného hospodáře,“ řekla pro Echo24.

Upozorňuje ale, že by zakázka mohla vést až k trestnímu stíhání. „Obecně platí, že pokud bychom nepostupovali v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, tak hrozí pokuty a třeba i trestní stíhání,“ řekla.

S Marvanovou souhlasí i předseda zastupitelského klubu Jiří Pospíšil. „Na klubu jsme došli k závěru, že takhle velká zakázka za 400 miliónů korun, o které by navíc mělo rozhodnout vedení dopravního podniku, se tak trochu alibisticky přesouvá na radu hlavního města Prahy, to znamená politiky. Důvod našeho negativního postoje je, že ta soutěž měla být řádně vysoutěžena ve výběrovém řízení a měl by o tom rozhodovat dopravní podnik. Ne že se věc přesune na politiky, kteří o tom nemají povědomí, a kteří to pouze formálně odsouhlasí,“ vysvětlil pro Echo24.

Podle primátora Zdeňka Hřiba se musí koalice vypořádat s řadou chybných historických okolností. „Jedná se o spor mezi Prahou Sobě a Spojenými silami v DPP o rozdělení odpovědnosti mezi městskou radou a managementem DPP u kontroverzních projektu. V pondělí na radě se to řešit nebude, protože Praha sobě upravuje původní návrh a ještě se povede diskuze o konkrétních detailech na pracovních setkáních. Jinak se nic neschválilo. Základním problémem je vendor lock vytvořený v době nákupu tramvají předchozím managementem DPP. S následky takovýchto chybných historických rozhodnutí se budeme v Praze ještě nějaký čas potýkat,“ uvedl Hřib pro Echo24.

Představenstvo DPP plán schválilo poté, co si nechalo vypracovat posudek od ČVUT, který řešil, zda může klimatizaci dodat a namontovat do tramvají jiný dodavatel než Škoda Transportation. Podle posudku ČVÚT je sice možné, aby klimatizaci dodal někdo jiný, ale znamenalo by to další náklady. „Nejdůležitějším závěrem posudku je konstatování, že DPP nevlastní výrobní dokumentaci tramvají 15T, která je nutná pro případné úpravy a zásahy do konstrukce. Montáž jednotek je bez souhlasu Škody Transportation problematická a téměř neproveditelná,“ uvedl již dříve pro server zdopravy.cz mluvčí DPP Daniel Šabík.

Vojtěch Šeliga