KLIMATICKÁ DAŇ

Brusel chystá klimatickou daň pro vlastníky domů a aut. Maďarsko se postaví proti

KLIMATICKÁ DAŇ
Brusel chystá klimatickou daň pro vlastníky domů a aut. Maďarsko se postaví proti

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Maďarská vláda je proti zdanění, které chce Brusel uvalit na majitele domů a automobilů kvůli tzv. boji proti změně klimatu. Řekl to vedoucí kanceláře předsedy vlády Gergely Gulyás s tím, že ceny energií v celé Evropě prudce rostou, což má podle něj za následek krizi veřejných služeb, uvedl vládní web About Hungary. "Na vině je špatně promyšlená energetická politika Evropské unie," dodal Gulyás. Na okraj summitu EU tento týden premiér Viktor Orbán řekl, že plánovaný klimatický balíček EK Fit for 55 a následné vysoké ceny energií zničí evropskou střední třídu. To musí být zastaveno, vyhlásil.

Největším nebezpečím je podle Gulyáse to, že Evropská komise (EK) chce "tlačit zvýšení cen na spotřebitele tím, že zdaní majitele domů a aut". "Země Visegrádu to budou vetovat a odmítat," věří Gulyás a dodává, že "maďarská vláda je pevně odhodlána chránit výsledky svého programu na snižování nákladů veřejných služeb."

Gulyás dále uvedl, že ke krizi přispěla nedávná opatření ze strany EK. ,,Z důvodu ochrany klimatu si Brusel vynutil odklon od tradiční výroby energie a zároveň liberalizoval trhy s plynem a elektřinou bez přechodného období. Také, když se loni a letos na jaře začaly objevovat první známky krize, měly evropské zásobníky plynu rekordně nízké množství plynu," připomněl Guylás. ,,Jak poptávka rostla, nabídka klesala a dlouhodobé dohody o dodávkách plynu v Evropě měly vypršet," dodal. „A Brusel šest měsíců neudělal nic; nevedl žádná jednání s evropskými dodavateli energie,“ kritizoval dále Gulyás.

Nejnovější klimatické návrhy Bruselu se budou týkat zejména dopravy, aut, veřejných budov a rodinných domů. To podle Gulyáse znamená, že namísto uplatnění zásady, že by to měl zaplatit znečišťovatel a přimět tak nadnárodní společnosti, aby náklady za ochranu životního prostředí nesly ony, by tak Brusel uvalil daň na domy a auta obyčejných lidí. Cena zemního plynu se na evropských trzích za poslední rok zvýšila o 400 procent a cena elektřiny o 80 až 100 procent, podotkl Gulyás s tím, že náklady na energie vzrostly všude kromě Maďarska.

Gulyás také kritizoval Bruselem navrhovaný zákaz prodeje nových benzinových a naftových aut, a to od roku 2035. „Budapešťské levicové vedení již hovoří o zákazu naftových aut a zavedení poplatku za kongesce, zatímco nadnárodní společnosti bez jakýchkoli následků znečišťují životní prostředí,“ řekl v narážce na levicovou vládní opozici, která ale ovládá radnici Budapešti.

Premiér Viktor Orbán při summitu EU v tomto týdnu uvedl, že plánovaný klimatický balíček Fit for 55 a následné vysoké ceny energií „zničí“ evropskou střední třídu. Ostře kritizoval práci komise a jejího zeleného komisaře Franse Timmermanse. "Osoby odpovědné za vysoké ceny elektřiny a plynu ohrožují evropskou demokracii," řekl a argumentoval, že osud demokracie závisí na středních vrstvách. Premiér vyzval ke stažení ideologických zelených plánů a jejich přehodnocení. Neuvážené plány komise by podle Orbána rozbily evropskou ekonomiku. "To musí být zastaveno," dodal maďarský premiér.

 

, lnv

23. října 2021