KOMENTÁŘ Lenky Zlámalové

Toxická směs (show)byznysu s politikou

KOMENTÁŘ Lenky Zlámalové
Toxická směs (show)byznysu s politikou

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Je to příběh, v němž si v současné atmosféře vyhrocené vládními covidovými restrikcemi, které zjevně radikalizují společnost, každý najde to špatné. Bez ohledu na to, jaký má názor na covid a svět. Aktivistický miliardář Karel Janeček si přes financování populární showbyznysové ankety Český slavík rozjel prezidentskou kampaň. Tento pořad umístil na televizi Nova a prošpikovával ho svými politickými názory. Mimo jiné na covidové restrikce a očkování. Téma, které nyní nejvíc ze všech hýbe společností a polarizuje ji.

Janečkovy názory a hodnoty jsou v delším časovém horizontu těžko vyzpytatelné. V roce 2011 byl právě jeho Nadační fond proti korupci jedním ze spouštěčů protikorupční mediální hysterie, která přivedla v roce 2013 k moci Andreje Babiše. A odstartovala éru, která naštěstí právě končí.

U covidu stojí Janeček na straně těch, kdo považují vládní restrikce za přehnané a škodlivé. Ostře kritizuje zavřené školy a další restrikce, které zasahují především děti. Napsal o tom několik velmi dobrých a široce sdílených textů. Stejně tak tvrdě kritizuje úporný vládní tlak na očkování dětí, které covid nijak neohrožuje. Je obzvláště mimo ve chvíli, kdy je zřejmé, že vakcíny skvěle zabírají proti těžkému průběhu, ale nechrání proti nákaze a přenosu. A těžký průběh dětem, stejně jako velké části nerizikových lidí nehrozí. Statistiky tady mluví zcela jasně. Autorka tohoto textu s Karlem Janečkem názory na vládní restrikce i nucení k očkování dětí a nerizikových plně sdílí.

Nova se od Janečkova infikování čistě showbyznysového pořadu Český slavík docela ostře distancovala. Především ti, kdo s Janečkem sdílí názory na covidové restrikce, by to snadno mohli vyložit tak, že si nejvlivnější komerční televize nechce dělat potíže útoky na vládní garnituru a její rozhodnutí.

Tak jednoduchý ale problém s Janečkem není. Propojování showbyznysu a politiky je zvrácený trend, který sledujeme na každých Oscarech nebo filmovém festivalu v Cannes. Hvězdy předávání cen hojně využívají ke svým promluvám o klimatu, genderu, feminismu, útlaku, rasismu. Některé ceremonie se zvrhly v prezentaci obvinění Me Too.

Předhání se v tom, kdo bude vypadat angažovaněji a společensky zodpovědněji. Vyniká v tom George Clooney, Angelina Jolie, Ema Watson a další. I my tady máme v showbyznysu angažované politické filozofy, kteří neopomenou příležitost vyjádřit svůj světonázor. Aňa Geislerová nebo Vojtěch Dyk jsou jen ty nejznámější případy. Tento trend bují a kdo si čas od času nezahraje na politického myslitele, jako by nebyl. Někdy je to komické. Někdy trapné. Často od lidí, kteří o svém umění mluví jinak velmi zajímavě. Televize včetně Novy to tolerují.

Ti lidé často deklamují názory, které prezentují mediálně kulturní hlavní proud. Janeček teď naopak tvrdí něco, co jde proti většině politického a mediálního tlaku na co nejvyšší proočokovanost považovanou za spásu od covidu. Může to celkem snadno vzbudit dojem, že Nova prostě nechce mít problém a nechce být obviňovaná, že hraje roli v kampani proti očkování a tím prohlubuje pandemii. Atmosféra je vypjatá. Společnost se na covidových restrikcích silně polarizuje.

Janečkova agitka na Slavících je ale hlubší problém. Je to snaha manipulovat politikou přes showbyznys. Tím, že se prostě zmixují dohromady a divákovi pečlivě usazeném v křesle před televizí se podprahově mezi pohled na róby a účesy oblíbených popových hvězd naservíruje politika. Prezidentská kampaň Karla Janečka. Každý dobrý marketér ví, že podprahová, manipulativní reklama, kterou člověk přijme jako by mimoděk při sledování úplně něčeho jiného, se lidem zaryje pod kůži nejvíc. Proto se tak pečlivě hlídá nenápadná prezentace značek ve filmech a seriálech. Známý product placement. Slavný obuvník Manolo Blahnik moc dobře ví, že by si těžko mohl na své luxusní botky koupit tak efektivní reklamu, jakou mu udělat seriál Sex ve měste, kde byly boty od Blahnika součástí identity hrdinek.

Naserívrovat politiku do showbyznysu je geniální product placement prezidentského kandidáta. Dostane se do povědomí lidí, kteří koukají na zábavný pořad jako je Zlatý slavík. O politický pořad by z velké části vůbec nezavadili.

Nova je velmi silná právě proto, že vede mezi o politiku se minimálně zajímajícím publikem, které přitahuje showbyznys. Jakub Horák, který Janečkovi jeho politické agitující profílky vkládal do Slavíka, je skvělý politický marketér. Proto, že své klienty prodává stejně jako jakékoliv jiné zboží, kterému se v reklamní agentuře věnuje. Hledá jim co nejširší publikum. Právě on přivedl v roce 2017 Piráty po velmi efektivní kampani do Sněmovny. Letos si ho nenajali. A špatně dopadli. Prezentovat Janečka nepolitickému publiku jako toho, kdo je obhájí před covidovými restrikcemi, je geniální Horákův tah.

Nova se ale zcela přirozeně brání, protože se obává, kdo na jejich obrazovkách třaskavou směs politiky a showbyznysu využije příště. Člověk nepotřebuje moc velkou fantazii, aby si to představil. Andrej Babiš už prezidentské ambice netají. Začíná sbírat podpisy. O mixování politiky se showbyznysem toho spoustu ví. Na muzikálové scéně je jako doma. Michal David a další popové hvězdy zajíždí na Čapí hnízdo.

Stejně tak se Babiš s oblibou motá kolem populárních sportů jako je tenis. Takže jeho Agrofert se třeba stane sponzorem významného tenisového trunaje v Praze. Nova ho bude vysílat, protože to pro její diváky bude atraktivní a přinese jí to sledovanost. Andrej Babiš při předávání trofejí po boku populární Petry Kvitové nebo Karolíny Plíškové bude deklamovat hesla ze své prezidentské kampaně. Kontakty se sportovci má dlouholeté. Jaromír Jágr už hrál v klipu na Vodňanské kuře, kde se objevil i hodný strýc Andrej.

Je srozumitelné, že se Nova, pro kterou je showbyznys zásadní obsahem, brání jeho kontaminaci politickou propagandou. Nechce být spoluhráčem v podprahové manipulaci diváků zcela nepolitických pořadů, které vůbec nemusí odrážet její názory ani zájmy. Takový mix jí jen poškodí jméno a nic nepřinese. Profitují jen ti, kdo showbyznys s politikou propojí. V tomto případě Karel Janeček.

Smazávání hranice mezi byznysem a politikou je nebezpečné. Čím víc jsou oba světy propojené, tím je zpravidla společnost chudší a méně civilizovaná. Totéž platí o politizaci sportu a showbyznysu.