Rozruch v Porsche

Bývalý šampion rallye kritizoval elektromobily. Propustit, vzkázal VW do Porsche

Rozruch v Porsche
Bývalý šampion rallye kritizoval elektromobily. Propustit, vzkázal VW do Porsche

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Německý výrobce sportovních aut Porsche se ocitl pod tlakem mateřského koncernu Volkswagen. Ten se chce zbavit bývalého dvojnásobného šampióna rallye Waltera Röhrla, který v rozhovoru pro německý Motosport-Magazin ostře kritizoval elektromobily. Považuje je za neštěstí, přestože s nimi Porsche aktuálně začíná.

Walter Röhrl působí pod hlavičkou Porsche jako ambasador a šéf testovacích pilotů. Dále se také aktivně podílí na vývoji nových modelů aut. Ve videorozhovoru pro Motorsport-Ganazin se svěřil, že si u elektromobilu Porsche Mission E vydupal výjimku. Sám se totiž považuje za velkého odpůrce elektronických modelů, které vnímá jako katastrofu pro životní prostředí.

„Šokuje mě, co politici říkají – předstírají, že jsou elektrická auta tou správnou cestou, ale už netuší, o čem vlastně mluví. Všichni sice míří tímto směrem, nicméně ignorují vývoj palivových článků, spalovacích motorů či syntetických paliv – tohle by mohla být budoucnost, pokud chcete vědět můj názor. Jak jsme ale řekl, slepí politici nám tvrdí, že (elektromobily) jsou cestou kupředu, a všichni je následují. Neštěstí,“ řekl Röhlr v rozhovoru.

Jeho názory způsobily rozruch nejen v řadách řidičů, ale i samotného Volkswagenu, který se snaží prosadit své nové modely elektromobilů na trhu. Ačkoliv se německý výrobce aut odmítl vyjádřit ke zveřejněnému rozhovoru, některá média tvrdí, že šéf koncernu Herbert Diess údajně tlačí na Porsche, aby se zbavilo svého ambasadora. O osudu bývalého závodního šampióna má rozhodnout užší vedení automobilky.

Již 71letý Walter Röhrl získal dva tituly mistra světa v letech Mistrovství světa v rallye 1980 a Mistrovství světa v rallye 1982. V roce 2000 získal také titul Jezdec století. Celkově startoval na 75 soutěžích mistrovství světa. Čtrnáctkrát vyhrál, z toho čtyřikrát v Monte Carlu. Získal přezdívku Montemeister.

Přílišná upřímnost Waltera Röhrla ale není jediný problém, který musel Volkswagen v uplynulých dnech řešit. Německá policie v souvislosti s emisním skandálem koncernu zatkla šéfa oddělení vývoje pohonných jednotek automobilky Porsche. Kvůli obavám z útěku je ve vyšetřovací vazbě uvedla agentura Reuters. I tuto zprávu odmítl mluvčí Porsche komentovat.

O zatčení manažera automobilky informoval také německý list Bild am Sonntag, který se odvolával na interní sdělení generálního ředitele Porsche Olivera Blumeho zaměstnancům. Blume ale neuvedl, o koho jde.

Německá prokuratura minulý týden v souvislost s emisním skandálem Volkswagenu učinila razii v kancelářích Porsche a dalšího člena koncernu Volkswagen, automobilky Audi. Ta dodává Porsche velké naftové motory. Prokuratura současně oznámila, že vyšetřuje tři současné a bývalé manažery automobilky Porsche AG, včetně jednoho člena představenstva. Zaměstnanci jsou podezřelí z podvodu a zavádějící reklamy.

Volkswagen se v září 2015 přiznal, že po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut software umožňující manipulovat s testy emisí. Aféra se rovněž týká asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

vt, red

24. dubna 2018