Situace na D1

Opozice chce grilovat Ťoka za D1. Trpělivost dochází i komunistům

Situace na D1
Opozice chce grilovat Ťoka za D1. Trpělivost dochází i komunistům

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Lidovci požadují po ministru dopravy Danu Ťokovi (za ANO) vysvětlení, jak hodlá řešit situaci ohledně dálnice D1. Ta minulý týden zkolabovala při špatném počasí a řidiči stáli tři dny v několikahodinových kolonách. Bod na pořadu sněmovny hodlá prosadit KDU-ČSL, kterou podpoří i některé ze stran opozice. Trpělivost s prací ministra dopravy dochází i komunistickým podporovatelům vlády.

Nekonečně dlouhé opravy na páteřní dálnici D1 se chystají probrat poslanci, kteří jsou nespokojení s prací ministra dopravy Dana Ťoka. Ten byl minulý týden podroben kritice, kvůli kolonám na dálnici mezi Prahou a Brnem. Ťok našel problém v kamionech, které měly blokovat všechny pruhy. Svůj díl viny má také stavební konsorcium, které provádí opravy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem.

To však odmítají opoziční poslanci, kteří považují Dana Ťoka za slabého ministra. „Pan ministr Ťok jako vždy mlčel, když měl mluvit, a mluví, když měl už dávno konat. Není to rozhodně člověk na svém místě. Zda podpoříme návrh lidovců, se poradíme na klubu,“ řekl pro Echo24 člen sněmovního podvýboru pro dopravu Jan Bauer (ODS).

Mimořádný bod jednání podpoří Piráti, podle kterých by stavební práce měly přes zimní měsíce přestat. „Ministr Ťok by teď měl vyvinout maximální aktivitu, sanovat stavbu a rozšířit přes zimu úsek na plnohodnotné dva pruhy. Ze střednědobého hlediska považujeme současnou situaci za důsledek dlouhodobého podceňování systému kontroly kvality stavby na ministerstvu dopravy, Ředitelství silnic a dálnic i Státní fond dopravní infrastruktury. V dlouhodobém hledisku je potřeba se zaměřit na dva aspekty, dobudovat alternativní severní trasu, tedy především úsek Olomouc – Pardubice, dále pak urychlení přípravných prací na systém vysokorychlostní železnice, která uvolní konvenční trať pro nákladní dopravu,“ řekl pro Echo24 místopředseda podvýboru Ondřej Polanský.

Trpělivost dochází i komunistickým vládním podporovatelům. Hnutí ANO spolu se sociální demokracií nutně potřebuje hlasy všech komunistických poslanců na středeční hlasování o státním rozpočtu. „My jsme opravdu velmi hrubě nespokojeni s prací ministra dopravy,“ řekl předseda strany Vojtěch Filip po víkendovém jednání.

Jeho slova pak zopakoval i Pavel Kováčik. „Přitvrdíme tlak na to, aby Dan Tok už nebyl ministrem. V sobotu to vyhlásil předseda Vojtěch Filip. Dlouhodobě vyjadřujeme nespokojenost s dalšími ministry, o panu ministru zahraničí to nebylo nic nového,“ uvedl Pavel Kováčik v pořadu Otázky Václava Moravce. Kováčik však doplnil, že tolerance komunistů je především v programových bodech.

Mimořádný bod se chystá podpořit i místopředseda sociální demokracie. „Podpořím bod jednání o této problematice, ale až po prioritách, což je rozpočet České republiky na rok 2019,“ řekl pro Echo24 Roman Onderka. Rozpočet je na jednání sněmovny pevně zařazen na středu.

Předseda lidovců Pavel Bělobrádek by si představoval, že by poslanci mohli přijmout usnesení, ve kterém by ministerstvo dopravy dostalo za úkol podat zprávu, jak situaci bude systémově řešit.