KRITIKA KAMPANĚ

„Leták vzbudí ještě víc pochybností,“ kritizuje vládní kampaň PR odbornice Hejlová

KRITIKA KAMPANĚ
„Leták vzbudí ještě víc pochybností,“ kritizuje vládní kampaň PR odbornice Hejlová

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ministerstvo zdravotnictví se pustilo do dlouho slibované osvětové informační kampaně ohledně očkování proti koronaviru. Ministerstvo zveřejnilo informační letáček, který se ocitl téměř bezprostředně pod palbou kritiky. K ní se přidala také vedoucí katedry Marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová. „Dobře na tomhle letáčku není vůbec nic,“ zhodnotila pro deník Echo24.

Půlstránková inzerce s informacemi o očkování se objevila ve středečním vydání Mladé Fronty DNES. Hejlová letáček ministerstva zkritizovala ve čtvrtek na Twitteru. Na letáku je několik titulků. „Vakcína proti covid-19: spolehlivá cesta k běžnému životu.“ Pod tím je podobně velký titulek „Toto není pravda!“ Podle Hejlové to však může veřejnost špatně pochopit. „Lidé čtou ponejvíce jen titulky. Tyto dva si spojí a budou se domnívat, že to je PROTI očkování,“ napsala na sociální síť.

Kritizuje i obrázek jehly, která vzbudí negativní emoce a odradí lidi od přečtení textu. Text také opakuje dezinformace. „Spáčský efekt povede k tomu, že si lidé zapamatují, že si to někde přečetli v novinkách, a tím pádem by na to mohlo něco být. Navíc když je to "podepsané" ministerstvem,“ tvrdí Hejlová.

Leták tedy může mít ve výsledku zcela opačný efekt. „Tenhle konkrétní letáček není určitě dobrý start kampaně. Spíše to vzbudí ještě více pochybností, než aby to na někoho přesvědčilo. Těch lidí, kteří se nechtějí očkovat je téměř polovina,“ řekla Hejlová deníku Echo24.

Podle odbornice na marketing není na letáčku ministerstva dobře vůbec nic. „Kampaň musí být velmi dobře připravená, propracovaná, musí obsahovat jak informace, tak působit na emoce. A měla být hotová už dávno,“ míní s tím, že negativní nebo váhající názor na očkování je velmi těžké změnit.

Na otázku, zda by se mělo ministerstvo inspirovat třeba slovenskou kampaní Hejlová odpověděla, že na inspiraci by tu měli být hlavně profesionálové na komunikaci na Ministerstvu zdravotnictví. „Jejich chyba je, že se to snaží nechávat lidem, kteří komunikaci absolutně nerozumí a podle toho to vypadá. Komunikace je určité řemeslo a stejně tak v automobilovém řemeslu můžete jet autobusem, trabantem nebo mercedesem a záleží na tom, koho si vyberete,“ řekla Hejlová.

Hejlová by ministerstvu doporučila najmout si profesionály ne na reklamu, ale na komunikaci. „Reklama nepůsobí na změnu postojů takto krátkodobě,“ zhodnotila vedoucí katedry na Univerzitě Karlově.

Letáček v pátek zkritizoval i sám premiér Andrej Babiš (ANO). Ten řekl, že úkolem ministerstva zdravotnictví je přesvědčit lidi, aby se nechali očkovat. „Musí připravit nějakou kampaň. Doufejme, že bude vypadat jinak než ten inzerát, který jsem viděl, který byl úplně katastrofální,“ poznamenal. Dodal, že volal Blatnému, aby si našel pořádné marketéry. „Abychom se nemuseli za to stydět,“ řekl. Psali jsme o tom zde.

 

, jik

11. prosince 2020