Smartwings pomůžeme, když se přejmenuje na ČSA, řekl Havlíček. Zemanovi se to „nesmírně líbí“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Vrcholní čeští politici intenzivně pracují na tom, aby krachující letecká společnost Smartwings, která z půlky patří čínské státní společnosti a z druhé ji vlastní známý českého premiéra, dostala vládní záruky a mohla dál fungovat. Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) po jednání s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech předestřel obrysy záchranného plánu. Stát má Smartwings pomoct formou záruky. Společnost by se ale musela přejmenovat na České aerolinie (ČSA) a nesměla by propouštět. To podpořil i prezident, kterému se myšlenka přejmenování podle Havlíčka velmi líbila. O pomoci společnosti už ministr podle svých slov osobně jedná i s bankami.
Stát jedná s leteckou společností Smartwings o záruce 500 až 900 milionů korun za její úvěry, které jí mají pomoci překonat dopady zastavení provozu kvůli pandemii koronaviru. Podmínkou je přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do aerolinek připraveni vložit 1,6 miliardy korun.
Havlíček: Jsem pro záruku ve výši 800 milionů
Firma bude podle Havlíčka potřebovat k tomu, aby ustála ztrátu kvůli koronaviru, částku mezi dvěma miliardami a 2,2 miliardy korun. „V tuto chvíli diskutujeme o výši záruky, která by byla mezi 500 miliony korun až 900 miliony korun,“ řekl ministr. Sám by preferoval záruku ve výši 800 milionů korun. Na podmínkách pro poskytnutí záruky je podle Havlíčka shoda s vlastníky, patří k nim i klíčová role státu ve věřitelském výboru firmy a zastavení vyplácení dividendy majitelům společnosti na deset let.
Ministr Karel Havlíček zdůraznil, že nejde o definitivní záležitost, situaci chce probrat i s opozičními poslanci. „Troufám si tvrdit, že bychom nepřišli o něco, co historicky patří k České republice,“ dodal ministr Havlíček k možné záchraně společnosti. „Panu prezidentovi se nesmírně líbí ta myšlenka, že by se společnost přejmenovala na ČSA, že by ta tradice pokračovala,“ řekl ministr Havlíček.
„Udrželi bychom vztah s českými dodavateli, subdodavateli, zejména v oblasti servisu,“ dodal Havlíček. Média nedávno poukázala na to, že poloviční fond v leteckých opravnách Avia Prime, kde Smartwings opravují své stroje, v roce 2017 koupil fond Hartenberg ze svěřenského fondu premiéra Babiše.
Podle místopředsedy rozpočtového výboru, poslance Mikuláše Ferjenčíka (Piráti) je zvláštní, proč se vláda tak intenzivně zabývá právě tímto podnikem. „Nerozumíme tomu, proč zrovna Smartwings mají takovou obrovskou pozornost vlády. Vnímáme, že celá země má velké ekonomické problémy, stovky firem začínají propouštět, spousta firem potřebuje úvěrové programy a vláda dává obrovskou energii do vyjednávání ohledně jedné firmy, která není skutečně z hlediska nějakého národního hospodářství nějak zásadně důležitá,“ řekl Ferjenčík České televizi. „Proč by český stát měl zachraňovat firmu, která je z půlky v zahraničních rukou, z podstatné části pak ten druhý majitel vlastně sídlí – některé jeho firmy – v daňových rájích,“ dodal Mikuláš Ferjenčík.
Smartwings na pomoc tvrdě tlačí
O pomoci pro Smartwings se mluví posledních několik týdnů. Zástupci vlády včetně premiéra Andreje Babiše (ANO) možnost podpory připustili, podle nich jde o strategický podnik. Pomoc naopak nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová (za ANO), k jedné firmě podle ní není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům.
Smartwings na kabient Andreje Babiše nepřestává tlačit a lobbovat za státní pomoc (více jsme o tom psali zde). Firma je jako ostatní letecké společnosti ve finančních problémech a argumentuje tím, že některé státy dopravcům pomáhají. Na rozdíl od firmy Smartwings se ale jedná o strategické podniky, které navíc neměly problémy už před nástupem koronavirové krize.
Firma si již dříve vytvořila ke svému PR speciální web, který se věnuje různým druhům pomoci, zaplatila si i inzeráty v některých denících, které poukazují na pomoc jiným aerolinkám v zahraničí.
Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Do skupiny patří dopravci Smartwings a ČSA. Loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících.