Rizika při zavedení nového mýtného systému nemají v historii obdobu

Soudný den bude prvního prosince

Rizika při zavedení nového mýtného systému nemají v historii obdobu
Soudný den bude prvního prosince

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Prvního prosince se na českých silnicích nejspíš něco pokazí, jen ještě není jasné, co to bude. První možností je vyhlídka, že se novému správci mýta nepodaří zprovoznit satelitní systém a dálnice zaplaví kamiony z celé Evropy, protože jedině v Česku budou mít tranzit zadarmo. Podle druhé varianty se nový mýtný systém zprovoznit podaří. Desítky tisíc přepravců si však dosud nekoupily novou palubní jednotku, proto se na nákupních místech začnou tvořit fronty a tím se zablokují hraniční přechody. Největší veřejná zakázka od roku 2013, kdy se začala dělat politika jako byznys, má potíže.

Elektronické mýto zavedla většina evropských zemí a nikdy nebyly technické problémy s tím, jak ho spustit, protože ve finále stačí několik kvalitních programátorů, kteří systém odladí. Ovšem Česko podniká o půlnoci na prvního prosince něco unikátního, protože mikrovlnný mýtný systém od jednoho dodavatele přepíná na satelitní systém, který dodává někdo jiný. Není třeba pochybovat o kompetencích ani ochotě jedné či druhé firmy, přesto může i těm nejlepším programátorům utéct nějaký detail ze systému, který konstruoval někdo jiný. Pak se tedy může stát, že mýto přestane fungovat. Tato otázka se rozhodne během jedné vteřiny o půlnoci ze soboty na neděli.

Za předpokladu, že systém půjde přepnout, pak rozhodne několik příštích dnů, jestli se zastaví doprava na hraničních přejezdech. Budoucí provozovatel mýta Czech Toll upozornil, že ještě deset dnů před prvním prosincem si nevyměnilo své palubní jednotky 43 procent z takřka půl milionu nákladních automobilů, které jsou dnes do systému přihlášeny. Proto je možné, že na přechodech vzniknou v prvních prosincových dnech kilometrové kolony, ve kterých budou řidiči náklaďáků čekat třeba desítky hodin, aby mohli novou palubní jednotku koupit, a spolu s tím se zastaví běžný provoz. Czech Toll ví, o čem mluví, protože jeho sesterská firma Sky Toll zažila podobné problémy v lednu 2010, když se elektronické mýto zavádělo na Slovensku. Potíže byly tak vážné, že vláda Roberta Fica raději zrušila plánovaný výběr mýtného na silnicích I. třídy. Slováci si tehdy vzali příliš velký krajíc. Češi dosud neměli s vybíráním mýta problémy, protože se po roce 2007 zavádělo postupně. Nejdřív se muselo přihlásit zhruba 100 tisíc velkých kamionů nad 12 tun, vozidla nad 3,5 tuny začala platit až o tři roky později. Také plány na zpoplatnění silnic I. třídy se výrazně omezily už předem. Teď ovšem není možné přejít na nový systém postupně a Česko je nuceno následovat Slováky. Nikdo ovšem ministerstvo dopravy nenutil, aby přechod zkomplikovalo ještě tím, že od ledna 2020 zpoplatní také 900 kilometrů „jedniček“.

Pak přijdou právníci

Tím zkoušky neskončí. Ministerstvo uzavřelo smlouvu s novým dodavatelem a správcem mýtného systému v rozporu s právem, rozhodl Krajský soud v Brně a nařídil Antimonopolnímu úřadu, ať smlouvu zruší. Ten ovšem udělil roční výjimku, aby nový satelitní systém mohl aspoň naběhnout. O mýto se ještě povedou mnohé právní bitvy, přesto už dnes je ministerstvo nuceno připravovat novou soutěž na provozovatele, který výběr mýta převezme, pokud se smlouvu s Czech Tollem nepodaří ani za rok legalizovat. Potíže nastanou i na „jedničkách“, pokud kamiony začnou objíždět placené trasy přes města a vesnice.

Otázka pak zní, jestli to měli Češi zapotřebí, když už jeden systém na výběr mýtného funguje a stačilo vyměnit jeho správce. Přitom do vlády zvolili úspěšného podnikatele Andreje Babiše a jeho stranu ANO, protože očekávali, že hospodářskou agendu bude řešit věcným způsobem jako ve firmě. Zakázku za deset miliard korun ovšem babišovci zpackali z jednoho základního důvodu. Správa mýtného vždy měla velký vliv na politiku a naopak politici do mýta zasahovali mnohem častěji, než bylo zdrávo. Ovšem nikdy nebylo rozhodování o mýtu tak zpolitizováno a tak vzdáleno praktickému rozumu jako v časech, kdy mělo dopravu na starosti ANO. Přicházející mýtný armagedon může posloužit jako důkaz, že veřejné zakázky se odpolitizovat nepodařilo.

 

26. listopadu 2019